Gerelateerde artikelen

De rol van meertaligheid bij kansenongelijkheid

Meertaligheid speelt een belangrijke rol in de ongelijkheidskansen in het onderwijs in Nederland, zowel in positieve als negatieve zin. De impact van meertaligheid op de kansen van leerlingen in het onderwijs is sterk afhankelijk van hoe de samenleving en het...

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Compacten | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Compacten

Compacten in het onderwijs

Compacten is een efficiënte manier om de leerstof te organiseren door overbodige herhalings- en oefenstof te elimineren. Dit proces maakt het mogelijk om de leerstof te clusteren

Clusteren is een cruciale stap in het Handelingsgericht werken (HGW) om kinderen met vergelijkbare onderwijsbehoeften samen te voegen in een groepsplan. Dit proces vindt plaats in de fase van het plannen, vlak voor het opstellen van het groepsplan.

en te automatiseren

Automatiseren is een cruciale vaardigheid in het onderwijs. Het proces van automatiseren helpt leerlingen om kennis en vaardigheden op te halen zonder lang nadenken. Een voorbeeld hiervan is het inoefenen van de tafels van vermenigvuldiging of het veelvuldig toepassen van een rekenstrategie, zoals onder elkaar optellen.

, waardoor de leerkracht meer tijd heeft om zich te focussen op de leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.

Door compacten kan de leerkracht de leerstof doubleren

Doubleren is een educatieve maatregel waarbij een leerling de lesstof van dat schooljaar nog een keer doorloopt. Dit compacte proces helpt leerlingen om hun vaardigheden te verbeteren en hun kennis te consolideren.

en toerusten en vormen

Het onderwijs gaat verder dan alleen kennisoverdracht. Het is gericht op het vormen van kinderen tot actieve burgers die een positieve bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij. Toerusten en vormen wil zeggen dat kinderen worden voorbereid om een actieve rol te spelen in de maatschappij.

naar de behoeften van de leerlingen. Dit resulteert in een meer persoonlijke en efficiënte leerervaring. Bovendien kan de leerkracht de leerstof classificeren

Classificeren is een proces waarbij leerlingen worden ingedeeld op basis van hun kenmerken en behoeften. In het onderwijs wordt deze term vaak gebruikt om leerlingen te diagnosticeren en hun onderwijsbehoeften te evalueren.

en prioriteren, waardoor de leerlingen een beter overzicht krijgen van de leerstof.

Oorzaken en gevolgen van compacten

Compacten heeft verschillende oorzaken, zoals het verminderen van de werklast van de leerkracht en het verbeteren van de leerervaring van de leerlingen. Het gevolg is dat de leerlingen meer tijd hebben om zich te focussen op de belangrijkste aspecten van de leerstof.
Compacten leidt tot een meer efficiënte en persoonlijke leerervaring. Dit resulteert in een hogere motivatie en een beter begrip van de leerstof bij de leerlingen. Bovendien kan compacten helpen om de leerkracht te ondersteunen bij het identificeren van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.

Wijze van aanpak

Het compacten van de leerstof vereist een zorgvuldige aanpak. De leerkracht moet de leerstof zorgvuldig analyseren en de belangrijkste aspecten identificeren. Vervolgens kan de leerkracht de leerstof herstructureren en de overbodige herhalings- en oefenstof elimineren.
Om compacten succesvol te laten zijn, is het belangrijk om de leerkracht te trainen in het identificeren en elimineren van overbodige herhalings- en oefenstof. Bovendien kan de leerkracht gebruik maken van digitale hulpmiddelen om de leerstof te organiseren en te presenteren.

Conclusie

Compacten is een efficiënte manier om de leerstof te organiseren en de leerervaring te verbeteren. Door compacten kan de leerkracht meer tijd hebben om zich te focussen op de leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Bovendien kan compacten helpen om de leerkracht te ondersteunen bij het identificeren van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties