Gerelateerde artikelen

De rol van meertaligheid bij kansenongelijkheid

Meertaligheid speelt een belangrijke rol in de ongelijkheidskansen in het onderwijs in Nederland, zowel in positieve als negatieve zin. De impact van meertaligheid op de kansen van leerlingen in het onderwijs is sterk afhankelijk van hoe de samenleving en het...

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Rtti | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Rtti

RTTI: een middel voor eerlijke onderwijskansen

RTTI is een afkorting voor reproductievragen, trainingsgerichte toepassingsvragen, transfergerichte toepassingsvragen en inzicht- en innovatievragen. Het is een middel om opdrachten en toetsen samen te stellen waarmee de vier cognitieve niveaus van leren in kaart worden gebracht.
Door de verschillende niveaus in de juiste verhouding te verwerken in opdrachten, wordt het leerproces van leerlingen goed ondersteund. Het helpt leerlingen om hun kennis en vaardigheden te ontwikkelen en te verbeteren. Bovendien kan het scores van RTTI worden gebruikt om gericht te worden bijgestuurd en lessen te worden aangepast op de behoeftes van leerlingen.

Het doel van rTTI

Het doel van RTTI is om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van hun kennis en vaardigheden. Het helpt leerlingen om hun eigen leerproces te begrijpen en te verbeteren. Daarnaast helpt RTTI docenten om lessen te ontwerpen die aansluiten bij de behoeftes van leerlingen.
RTTI is een middel om in gesprek te gaan met leerlingen over hun leerbehoeften. Het helpt leerlingen om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces. Bovendien kan het worden gebruikt om lessen te evalueren en te verbeteren.

Voordelen van rTTI

RTTI heeft verschillende voordelen voor leerlingen en docenten. Het helpt leerlingen om hun kennis en vaardigheden te ontwikkelen en te verbeteren. Bovendien helpt het docenten om lessen te ontwerpen die aansluiten bij de behoeftes van leerlingen.
RTTI is een middel om in gesprek te gaan met leerlingen over hun leerbehoeften. Het helpt leerlingen om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces. Bovendien kan het worden gebruikt om lessen te evalueren en te verbeteren.

Wijze van aanpak

Om RTTI effectief te gebruiken, is het belangrijk om een goede wijze van aanpak te hanteren. Dit kan worden gedaan door het scores van RTTI te analyseren en te gebruiken om lessen te verbeteren.
Daarnaast is het belangrijk om leerlingen te betrekken bij het leerproces. Dit kan worden gedaan door hen te laten reflecteren op hun eigen leerproces en te laten nemen over hun leerbehoeften.

Conclusie

RTTI is een middel om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van hun kennis en vaardigheden. Het helpt leerlingen om hun eigen leerproces te begrijpen en te verbeteren. Bovendien helpt RTTI docenten om lessen te ontwerpen die aansluiten bij de behoeftes van leerlingen.
Door RTTI te gebruiken, kan het onderwijs worden verbeterd en kunnen leerlingen worden geholpen bij het bereiken van hun doelstellingen. Iedereen in het onderwijs heeft namelijk deze verantwoordelijkheid.
json [‘NT2

Het Nationaal Techniek Talen Twee (NT2) is een onderwijsconcept dat gericht is op het verbeteren van de technische vaardigheden van leerlingen.

‘, ‘iq-test

Een Iq-test is een methode om de intelligentie van een persoon te meten. Het IQ, of Intelligentie Quotiënt, is een score die aangeeft hoe goed iemand presteert op verschillende taken en opgaven. Het is echter belangrijk om te onthouden dat intelligentie een complex begrip is en dat er nog altijd geen consensus bestaat over wat precies intelligentie is.

‘,’smarti

SMARTI is een belangrijke methode om doelstellingen te formuleren. Het acroniem SMARTI staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden en Inspirerend.

‘, ‘pdd

In de wereld van onderwijsconcepten is PDD een belangrijke term. Het staat voor Pervasive Developmental Disorder, een stoornis in de informatiewerking in de hersenen.

‘, ‘protocol erwd

Het onderwijsconcept protocol erwd is een belangrijke methode voor het structureren van lessen.

‘]

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties