Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Het belang van complimenten geven
Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...
De kracht van positiviteit
In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...
Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW
Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...
Een sterke start voor het nieuwe schooljaar
De gouden weken De eerste weken van het nieuwe schooljaar zijn enorm belangrijk voor de groepsvorming, daarom worden ze ook wel de ‘Gouden Weken’ genoemd. Boaz Bijleveld is de schrijver van het gelijknamige boek, dat hij in 2010 schreef. In 2019 heeft hij een 2.0...
Vitaliteit in het onderwijs
Het stimuleren van vitaliteit in het onderwijs Tijdens mijn afstudeerstage in 2023 gaf 92% van de kinderen in groep 8 aan dat hun hoofd vol tot extreem vol zit en dat ze veel drukte ervaren. (enquete groep 8, maart 2023) De kinderen vertelden dat ze een constante...
Effectieve technieken voor de kleuterklas
Alle kleuters actief in de kring: praktische tips Een kleuterklas, groep 0/1, met bijna 30 enthousiaste leerlingen. Instructies geven in een grote kring, dat werkte naarmate de groep groter werd niet goed meer. Al snel ging ik over naar het werken met kleine kringen...
Differentiatie in de klas
Voor ieder kind het best passende onderwijs: Hoe dan? Als leerkracht in het basisonderwijs sta je dagelijks voor de uitdaging om met de diverse niveaus in je klas om te gaan. Elk kind heeft nu eenmaal eigen behoeften en unieke capaciteiten. In deze blog deel ik mijn...
Verhoog betrokkenheid met coöperatieve werkvormen
Coöperatieve werkvormen De afgelopen jaren heb ik op veel verschillende scholen gewerkt en over een ding zijn de kinderen het eens: ze doen het liefst spelletjes tijdens de lessen om het leren leuk te maken. Op de allereerste school waar ik lesgaf heb ik een cursus...
Les ideeën voor het basisonderwijs
Les ideeën voor het afsluiten van het schooljaar en om mee te starten Het einde schooljaar is in zicht en dat betekent afronden met je groep en team. In dit blog geef ik een aantal leuke les ideeën in het basisonderwijs mee die in je voorbereiding voor het nieuwe...
Basisschool startgesprekken voor relatieopbouw en betrokkenheid
Het is belangrijk om het nieuwe schooljaar straks goed met ouders te starten. Inmiddels zijn veel scholen een zogenaamd startgesprek met ouders gewend. Soms met de leerling erbij, vaak nog zonder. Maar hoe voer je nu een startgesprek? En wanneer is die effectief? Na...
Uitgelichte artikelen
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Snel en gedegen aan de slag met bewegend leren
Inhoudsopgave
Bewegend leren is de laatste jaren een steeds groter begrip geworden binnen onderwijsland! Bewegend leren, je hoort het regelmatig om je heen. Er zijn diverse producten te vinden. Van experimenteren tot het maken van een compleet nieuw product! In de blog lees je meer over bewegend leren en De Beweegbox.
Waar het mee begon ..
Regelmatig ben ik bezig met het uitbreiden en ombouwen van diverse lessen. Hierbij zoek ik vaak naar actieve varianten zoals: loopspellen, circuits, spelletjes in de klas of bijvoorbeeld de Daily Mile. De kinderen gaan altijd ‘aan’ op dat soort momenten, zijn enthousiast, betrokken én op een andere manier aan het bewegen, spelen en leren. Dit smaakt telkens naar meer!
In 2020 ben ik gestart met mijn praktijk voor bijles en huiswerkbegeleiding. Voor mijn praktijk was ik op zoek naar een lange getallenlijn die ik buiten kon gebruiken tijdens de begeleidingen. Hier werd via social media enthousiast op gereageerd. Vanwege Corona heb ik in datzelfde jaar een webshop geopend waarin ik ben begonnen met het aanbieden van diverse getallenlijnen en beweegmatten, maar daarop waren ook gratis downloads te vinden. De webshop is een succes gebleken en trekt nog iedere dag meerdere bezoekers.
En toen ..
Eind 2021 kwam de vraag vanuit een stichting om mee te denken en te werken aan een compleet product op het gebied van bewegend leren. Uiteindelijk is dit uitgedraaid op het zelfstandig ontwikkelen, van ons product: De Beweegbox. Dit doe ik samen met mijn partner. Mijn rol is het didactisch ontwikkelen en uitwerken van diverse spellen, het uitwerken van werkbladen, informatie verstrekken aan scholen, workshops verzorgen, maar ook bedenken we samen het totaalproduct. De rol van Tom is het grafisch ontwikkelen van het product, het bedenken en maken van alle ontwerpen, contact en bestellingen met de leveranciers, de organisatie, stroomlijnen van bedrijfsprocessen, maar ook de marketing. Samen met ons kleine team zijn we altijd in ontwikkeling met ieder zijn specialismes.
Waarom is De Beweegbox uniek?
De Beweegbox is ontwikkeld vanuit SLO-leerdoelen voor de vakgebieden rekenen, taal en spelling. In De Beweegbox van groep 3-4 vind je ook het onderdeel lezen.
Met De Beweegbox kun je als leerkracht direct aan de slag met bewegend leren, waarbij een leerdoel per spel centraal staat.
Voor elke bouw is een aparte Beweegbox ontwikkeld. In elke Beweegbox vind je zo’n 80 verschillende spelkaarten. Met deze spelkaarten kun je snel en gedegen aan de slag. Je vindt daarnaast ook de volgende onderdelen in De Beweegbox: diverse werkbladen, meer dan 3000 oefenkaartjes én diverse getallenlijnen en beweegmatten.
In bijna alle provincies van Nederland wordt inmiddels gewerkt met De Beweegbox. We ontvangen hele positieve reacties over het product en we hebben inmiddels diverse verbeteringen doorgevoerd. Momenteel zijn we bezig met de laatste ontwikkelingen van ons nieuwe product: De Beweegbox voor groep 1-2. Ook trekken we inmiddels door het hele land voor het verzorgen van workshops.
Meer bewegen begint met minder zitten
Mijn doel is om alle leerlingen in Nederland vaker van hun stoel af te krijgen! Dit kan op heel veel manieren en hoeft niet altijd dezelfde manier te zijn. Begin met iets kleins, laat de leerlingen hieraan gewend raken en probeer het uit te breiden naar wat groters.
De drempels zoals voorbereidingstijd, printen en lamineren of doelgericht aan de slag met bewegend leren zijn alom bekend. De Beweegbox speelt hierop in door alles te faciliteren vanuit een totaalproduct.
Meer weten over Laura Beekmans?
Meer over Tip Onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]
0 reacties