Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
De rol van meertaligheid bij kansenongelijkheid
Meertaligheid speelt een belangrijke rol in de ongelijkheidskansen in het onderwijs in Nederland, zowel in positieve als negatieve zin. De impact van meertaligheid op de kansen van leerlingen in het onderwijs is sterk afhankelijk van hoe de samenleving en het...
Leesplezier terug met LIST lezen
Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...
Referentieniveaus: wat zijn dat?
Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...
Hoe oogmotoriek lezen beïnvloedt
Waarom extra oefenen met lezen niet altijd werkt! Kinderen die tijdens het lezen veelvuldig in de ogen wrijven, scheef op hun stoel zitten, één oog afdekken tijdens het lezen, rode en of tranende ogen hebben, hebben één ding gemeen met elkaar; het lezen kost hun veel...
Taalontwikkeling stimuleren: slimme inzichten en praktische tips
Het leren van een taal In deze blog lees je hoe een baby of een meertalig persoon een nieuwe taal leert. Aan de hand van mijn persoonlijke ervaringen, word je meegenomen in kennis over de drie taalgroeimiddelen en het taalleermechanisme. Deze blog gaat ook over...
Engels in het basisonderwijs
Onderschat Engels in het basisonderwijs “We voldoen aan de eindtermen voor Engels dus zien we geen reden om ons Engels onderwijs aan te passen.” “Onze prioriteit ligt bij spelling en rekenen want ja daar worden we op afgerekend. Engels heeft dus geen prioriteit”...
Een positieve blik op dyslexie kenmerken
Het talent van jouw leerling…wat kan jouw leerling door de dyslexie juist goed? Wat zijn de voordelen van dyslexie kenmerken? Welke talenten hebben dyslectisch kinderen? Vragen die ik regelmatig van ouders maar ook vanuit onderwijsprofessionals ontvang. Hier ben ik...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Wat is schrijfonderwijs?
Schrijfonderwijs In het vernieuwde NPO menukaart is schrijfonderwijs als interventie toegevoegd. Volgens vele experts wordt het belang van schrijfonderwijs in het primair onderwijs onderschat. Maar liefst dertig procent van de basisschoolleerlingen zou moeite hebben...
Taalontwikkeling van kinderen
Taalachterstanden in het onderwijs Taalontwikkeling is erg belangrijk bij kinderen. Goed kunnen lezen en schrijven vormt het fundament voor de rest van de schoolcarrière en loopbaan van een leerling. Het is dan ook uiterst zorgelijk dat uit diverse onderzoeken naar...
Uitgelichte artikelen
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Dyslexie bij kinderen: Verder dan het onderwijs
Inhoudsopgave
Dyslexie heeft vaak een grotere impact dan alleen op het leren lezen en schrijven op school. De uitdagingen waarmee kinderen met dyslexie geconfronteerd worden, sijpelen door naar andere domeinen in hun leven, waaronder thuis, op de sportclub en in sociale kringen. Dit kan zowel de dynamiek binnen het gezin als de persoonlijke ontwikkeling van het kind beïnvloeden. In deze blog gaan we dieper in op dyslexie bij kinderen en de uitdagingen ervan.
Zo ontving ik van ouders een bericht over hun dochter: “Onze dochter heeft dyslexie en we merken sinds een tijdje dat ze niet lekker in haar vel zit. Ze is 11 jaar en is in groep 5 gediagnosticeerd met dyslexie. Op dit moment zien wij een meisje dat niet gelukkig is, moeizaam contact kan leggen met leeftijdsgenoten, gestopt is met sporten en dit alles doet ons erg veel verdriet. Daarbij merken we dat haar situatie ook invloed heeft op ons als gezin. We zouden graag onze gezellige dochter en zusje weer terug hebben.”
Dyslexie Thuis: Een bron van stress
Voor ouders en kinderen kan dyslexie thuis voor veel spanningen zorgen. Kinderen met dyslexie ervaren bijvoorbeeld:
– Problemen bij huiswerk maken: Taakjes die voor leeftijdsgenoten eenvoudig lijken, zoals het lezen van instructies of schrijven van een verslag, kunnen voor een kind met dyslexie overweldigend zijn. Dit leidt soms tot frustratie of zelfs ruzies binnen het gezin. Bijvoorbeeld deze casus die wellicht herkenbaar is: “Wij zijn de ouders van een prachtige dochter van 11 jaar. 2 jaar geleden is bij haar ernstige enkelvoudige dyslexie vastgesteld en vorig jaar is het traject bij het RID afgerond. Ze zit nu in groep 7 en school is 1 grote frustratie voor haar. School doet echt zijn best en we hebben een goede relatie met de leerkrachten. Ze vindt school gewoon ontzettend moeilijk en vooral heel erg stom. We merken dat het haar veel kost aan energie en motivatie om naar school te gaan.”
– Het vermijden van lezen en schrijven: Kinderen kunnen boeken en andere activiteiten waarbij lezen een rol speelt uit de weg gaan. Dit maakt het voor ouders lastig om hen te ondersteunen in hun ontwikkeling.
– Een gevoel van mislukking: Het kan voor kinderen voelen alsof ze “niet voldoen”, wat vaak extra aandacht vraagt van ouders om dat zelfbeeld recht te trekken. Ouders geven aan dat hun kinderen uitspraken doen als: ‘ik ben dom’ of ‘ik kan het toch niet’.
Sociale Uitdagingen: Dyslexie op de sportclub of bij vrienden
De sociaal-emotionele gevolgen van dyslexie blijven niet beperkt tot het klaslokaal. Andere contexten waar deze uitdagingen opduiken zijn onder andere:
- Op de sportclub: Kinderen met dyslexie kunnen moeite hebben met het onthouden van complexe strategieën of het volgen van aanwijzingen. Dit kan leiden tot frustratie bij hen en soms zelfs onbegrip van coaches of teamgenoten. Daarentegen zijn kinderen met dyslexie vaak goed in het vooruitdenken. Zijn ze analytisch en lopen daardoor in het spel als het ware vooruit. (Een coachee zei hierover: “ik ben eigenlijk beter in strategisch denken. Wat ik nu al goed toepas bij de rugby, door overzicht te hebben. Ik wil meer aan mijn team aan gaan geven waar iedereen moet staan en ik vind dat we als team meer met elkaar moeten praten.”) Dit kan ook weer voor onbegrip bij coaches en/of teamgenoten zorgen.
- Verminderde sociale interacties: Omdat kinderen met dyslexie bang zijn om fouten te maken of beoordeeld te worden, vermijden ze soms sociale situaties. Dit kan ervoor zorgen dat ze minder snel met vriendjes willen afspreken, wat weer kan bijdragen aan gevoelens van isolatie. Zie de eerste casus die ik in dit artikel beschrijf.
- Schaamte bij lezen of schrijven in een groep: Bij activiteiten zoals quizzen of groepsopdrachten voelen kinderen met dyslexie zich soms “dom” of “anders”, wat hun zelfvertrouwen verder kan ondermijnen.
Hoe ouders en begeleiders kunnen helpen
Om kinderen met dyslexie te ondersteunen in deze bredere context, is het belangrijk om aandacht te besteden aan:
– Positieve bekrachtiging: Benoem niet alleen wat lastig gaat, maar leg de nadruk op wat juist goed gaat. Dit versterkt hun zelfbeeld.
– Communicatie met coaches en begeleiders: Leg aan de sportcoach of jeugdleider uit hoe ze het kind kunnen ondersteunen, bijvoorbeeld door duidelijke en herhaalde uitleg te geven of visuele hulpmiddelen te gebruiken. Een voetbaltrainer is bijvoorbeeld naar aanleiding van deze feedback gaan tekenen op een flipover. Dit gaf mijn coachee, maar ook haar teamgenoten veel duidelijkheid.
– Stimuleren van sociale activiteiten: Organiseer speeldates of andere laagdrempelige activiteiten waarbij het kind zich veilig en ontspannen voelt. Denk aan het samen knutselen van een kwaliteitenslinger.
Dyslexie: Een holistische benadering nodig
Het is essentieel om dyslexie als een breder fenomeen te zien dat niet alleen het onderwijs raakt, maar ook de thuisomgeving en sociale relaties. Door een holistische benadering te hanteren en samen te werken met docenten, coaches en andere betrokkenen, kunnen we ervoor zorgen dat kinderen met dyslexie zich begrepen, gesteund en gewaardeerd voelen — zowel binnen als buiten school.
Wil je meer weten over de sociale impact van dyslexie en hoe je hiermee om kunt gaan? Neem dan gerust met mij contact op voor advies en/of coaching. Samen werken we aan het versterken van het zelfvertrouwen en het benutten van de unieke talenten van kinderen met dyslexie.
Meer weten over Leoniek Janssen Steenberg?
Meer over Tip Onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]
0 reacties