Ingeschatte leestijd: 9 minuten

Naam auteur: Tip onderwijs

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Geen Resultaten Gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 9 minuten

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?

 

Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school uitleent voor een tijdelijke periode.

Hierbij blijft de onderwijsprofessional in dienst bij het detacheringsbureau, dat verantwoordelijk is voor zaken zoals salarisadministratie, contracten en begeleiding. Dit biedt scholen de mogelijkheid om snel en flexibel bekwaam onderwijspersoneel in te schakelen, zonder zelf verantwoordelijk te zijn voor het volledige werkgeverschap.

Voor scholen is detachering vaak een oplossing bij personeelskrapte, bijvoorbeeld bij langdurig ziekteverlof, zwangerschapsverlof of het tijdelijk invullen van vacatures. Door detachering kunnen scholen continuïteit in het onderwijs garanderen en voorkomen dat klassen zonder onderwijzer zitten.

Voor onderwijsprofessionals biedt detachering de kans om in verschillende onderwijsomgevingen ervaring op te doen, met vaak meer flexibiliteit en ondersteuning van het detacheringsbureau. Daarnaast kan het ook een laagdrempelige manier zijn om te herintreden of te starten in het onderwijs.

 

Hoe werkt detachering in het onderwijs?

Alles begint bij een openstaande vacature die ingevuld moet worden. Aanleiding kan een onverwachte ziekte uitval zijn, een zwangerschapsverlof of een structurele vacature die ze zelf niet ingevuld krijgen. Vaak kiezen scholen ervoor om vacatures via meerdere kanalen uit te zetten om een kans op een match op korte termijn te vergroten. Ze zetten de vacature door naar een detacheringsbureau zoals Tip onderwijs. Na een inventarisatie van de vacature en het doornemen van de belangrijke informatie gaat het detacheringsbureau aan de slag.

De school krijgt meerdere kandidaten voorgesteld die op gesprek komen en kiezen zelf de meest geschikte kandidaat uit. De onderwijsprofessional gaat aan de slag op de school maar krijgt een contract vanuit het detacheringsbureau. De onderwijzer staat onder leiding en toezicht van de school.

 

De rol van het detacheringsbureau in het onderwijs

Het detacheringsbureau speelt een cruciale rol als bemiddelaar en werkgever in het proces van detachering in het onderwijs. Het bureau fungeert als een schakel tussen de scholen die behoefte hebben aan (tijdelijke) leerkrachten en de onderwijsprofessionals.

Hieronder een overzicht van de belangrijkste taken van een detacheringsbureau:

  • Werving en selectie van onderwijsprofessionals: Het detacheringsbureau werft en selecteert geschikte leerkrachten op basis van hun kwalificaties, ervaring en geschiktheid voor specifieke functies en schoolomgevingen. Dit helpt scholen snel aan bekwaam personeel.
  • Werkgeverschap en administratie: Het bureau is de formele werkgever van de gedetacheerde onderwijsprofessional en verzorgt alle administratieve taken, zoals salarisuitbetaling, contractbeheer en secundaire arbeidsvoorwaarden. Dit ontlast scholen van administratieve lasten en juridische verplichtingen.
  • Begeleiding en ontwikkeling van onderwijsprofessionals: Detacheringsbureaus bieden doorgaans begeleiding en opleidingsmogelijkheden aan leerkrachten, zij-instromers, onderwijsassistenten, docenten etc. zodat zij hun didactische- en pedagogische vaardigheden kunnen versterken. Dit zorgt voor een hogere kwaliteit van onderwijs en tevredenheid onder de onderwijsprofessionals en scholen.
  • Kwaliteitsgarantie voor scholen: Het detacheringsbureau zorgt ervoor dat de leerkrachten voldoen aan de vereisten en kwaliteitsnormen van het onderwijs, zodat scholen op de best mogelijke ondersteuning kunnen rekenen. Dit maakt het bureau verantwoordelijk voor de kwaliteit van de gedetacheerde onderwijsprofessionals.
  • Flexibiliteit en schaalbaarheid: Door detachering kunnen scholen snel inspelen op veranderingen in personeelsbehoefte, zoals piekperiodes, ziektevervanging of langdurig verlof. Het bureau zorgt voor een vlotte match en een soepele overgang, waardoor scholen flexibel blijven in hun personeelsinzet.

Detacheren in het onderwijs

Voordelen van detachering in het onderwijs

Voordelen voor scholen:

Snelheid bij het invullen van vacatures: Detacheringsbureaus hebben vaak een groot en actief netwerk met onderwijsprofessionals, hierdoor kunnen ze vaak met grote snelheid een vacature invullen die wellicht anders maanden open staat. Dit is gezien het lerarentekort een groot voordeel.

Flexibiliteit in personeelsbezetting: Scholen kunnen snel inspelen op plotselinge veranderingen, zoals ziekteverlof of zwangerschapsverlof, doordat detachering snelle toegang biedt tot vervangers. Dit zorgt ervoor dat klassen niet zonder leerkracht komen te staan en het onderwijs ononderbroken kan doorgaan.

Administratieve ontlasting en tijdbesparing: Het detacheringsbureau neemt het wervingsproces en de personeelsadministratie over, wat de school veel tijd en moeite bespaart. Hierdoor kan de schoolleiding zich meer richten op hun kerntaken, zoals onderwijs en leerling ondersteuning.

Vermindering van de druk op vast personeel: Door gedetacheerde leerkrachten in te zetten, kunnen scholen de werkdruk voor hun vaste team verminderen. Dit zorgt voor een betere balans en helpt burn-out en ziekteverzuim bij vaste medewerkers te voorkomen.

Wil jij als school meer weten over de inzet van personeel via Tip onderwijs? Leer hier meer. 

Voordelen voor onderwijsprofessionals:

Kansen voor professionele ontwikkeling: Door via Tip onderwijs in verschillende scholen en onderwijsomgevingen te werken, kunnen onderwijsprofessionals hun vaardigheden verder ontwikkelen. Ze doen nieuwe ervaringen op in diverse onderwijssystemen en met verschillende leermethoden, wat hun professionele groei stimuleert.

Steun en begeleiding: Tip onderwijs biedt extra begeleiding, trainingen en ontwikkelingsmogelijkheden. Dit betekent dat onderwijsprofessionals zichzelf verder kunnen ontwikkelen en opleidingen kunnen volgen.

Afwisseling en uitdaging: Voor veel onderwijsprofessionals brengt het werken op verschillende scholen afwisseling en een frisse uitdaging. Elke nieuwe opdracht biedt hen de kans om zich aan te passen aan een nieuwe omgeving, wat bijdraagt aan hun flexibiliteit en probleemoplossend vermogen.

Stabiliteit en zekerheid: Bij Tip start in veel gevallen een onderwijsprofessional in een tijdelijke functie, maar neemt de school het contract over. Hierdoor kun je laagdrempelig bij verschillende scholen werkzaam zijn en jezelf voor de lange termijn verbinden aan de juiste school waar jij volledig in je kracht staat!

Meer lezen over werken via Tip onderwijs? Leer hier meer. 

 

Detacheren in het basisonderwijs

Detachering en uitzendwerk, wat is het verschil?

Contractduur: Bij detachering is er vaak een vaste looptijd voor het contract, wat zorgt voor meer zekerheid voor zowel de onderwijsprofessional als de school. Uitzendwerk is daarentegen vaak flexibeler en kan een open einde hebben, afhankelijk van de directe behoefte van de opdrachtgever.

Werkrelatie: Gedetacheerden hebben doorgaans een hechtere band met het detacheringsbureau, wat vaak resulteert in meer ondersteuning en begeleiding tijdens hun opdracht.

 

Waarom kiezen onderwijsprofessionals voor Tip onderwijs?

  • Persoonlijke begeleiding en ondersteuning: Bij Tip onderwijs krijgen onderwijsprofessionals persoonlijke begeleiding en aandacht voor hun specifieke wensen en ambities. Hierdoor voelen zij zich gehoord en gewaardeerd, wat bijdraagt aan een positieve werkervaring.
  • Veelzijdige ontwikkelingsmogelijkheden: Tip onderwijs biedt kansen om te werken in diverse scholen en onderwijstypen, van reguliere klassen tot speciaal onderwijs. Daarnaast investeert Tip onderwijs in de professionele groei van onderwijsprofessionals door middel van trainingen, coaching en begeleiding.
  • Flexibiliteit en keuzevrijheid: Onderwijsprofessionals kunnen bij Tip onderwijs werken met flexibele uren en op verschillende locaties. Dit stelt hen in staat hun werk aan te passen aan hun persoonlijke leven en biedt variatie in werkervaringen.
  • Focus op duurzame samenwerkingen: Tip onderwijs streeft naar langdurige samenwerkingen met zowel scholen als onderwijsprofessionals. Dit zorgt voor stabiliteit en de kans om zich volledig in te zetten op scholen waar ze een verschil kunnen maken.
  • Onderdeel van een waarden gedreven organisatie: Tip onderwijs zet zich in voor de kwaliteit van het onderwijs en het welzijn van haar onderwijsprofessionals. Dit laat onze onderwijsprofessionals zien dat ze werken voor een organisatie met een missie die verder gaat dan enkel personeelsinzet.

 

Hoe draagt Tip onderwijs, als detacheerder, bij aan duurzaamheid binnen het onderwijs?

Ons uitgangspunt bij elke samenwerking is duurzaamheid, juist in het onderwijs is het ontzettend belangrijk dat we duurzaam te werk gaan gezien het lerarentekort. Concreet willen we het aantal bekwame onderwijsprofessionals zo groot mogelijk maken.

Wij dienen als een springplank voor enthousiaste mensen die willen doorgroeien vanuit een onderwijsondersteunende rol naar een onderwijzende rol. Wij dienen ook als springplank voor zij-instromers en herintreders. Door de juiste verbinding te leggen en deze mensen goed te begeleiden voegen we mensen toe aan de arbeidsmarkt in het onderwijs.

Daarnaast is het uitvalpercentage van leerkrachten die uitvallen vanwege burn-out verschijnselen of overspanning erg hoog ten opzichte van andere branches. Door onderwijsprofessionals in hun kracht te zetten voorkomen we dat deze in de nabije toekomst uitvallen en dus juist actief blijven binnen het vakgebied.

Met andere woorden: we dragen bij aan het dichthouden van de achterdeur.

De insteek bij elke verbinding tussen een school en een onderwijsprofessional is een laagdrempelige overnamen van het contract. Hierdoor biedt je niet alleen een snelle tijdelijke oplossing maar ook een duurzame kracht voor de lange termijn voor de desbetreffende school.

 

Onze visie: “De meest impactvolle partner van het basisonderwijs zijn en op die manier bijdragen aan het oplossen van het lerarentekort binnen 10 jaar”

 

Onze missie: ‘Zoveel mogelijk onderwijsprofessionals in hun kracht zetten’

 

Meer weten over Tip onderwijs?

Klik hier en lees het verhaal van Tip onderwijs.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 31 oktober 2024

Reacties

0 reacties