Categorie: Taal | Uitgelicht

Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Taalontwikkeling stimuleren: slimme inzichten en praktische tips

Het leren van een taal  In deze blog lees je hoe een baby of een meertalig persoon een nieuwe taal leert. Aan de hand van mijn persoonlijke ervaringen, word je meegenomen in kennis over de drie taalgroeimiddelen en het taalleermechanisme. Deze blog gaat ook over...

Engels in het basisonderwijs

Onderschat Engels in het basisonderwijs “We voldoen aan de eindtermen voor Engels dus zien we geen reden om ons Engels onderwijs aan te passen.” “Onze prioriteit ligt bij spelling en rekenen want ja daar worden we op afgerekend. Engels heeft dus geen prioriteit”...

Een positieve blik op dyslexie kenmerken

Het talent van jouw leerling…wat kan jouw leerling door de dyslexie juist goed?  Wat zijn de voordelen van dyslexie kenmerken? Welke talenten hebben dyslectisch kinderen?  Vragen die ik regelmatig van ouders maar ook vanuit onderwijsprofessionals ontvang. Hier ben ik...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Wat is schrijfonderwijs?

Schrijfonderwijs In het vernieuwde NPO menukaart is schrijfonderwijs als interventie toegevoegd. Volgens vele experts wordt het belang van schrijfonderwijs in het primair onderwijs onderschat. Maar liefst dertig procent van de basisschoolleerlingen zou moeite hebben...

Taalontwikkeling van kinderen

Taalachterstanden in het onderwijs  Taalontwikkeling is erg belangrijk bij kinderen. Goed kunnen lezen en schrijven vormt het fundament voor de rest van de schoolcarrière en loopbaan van een leerling. Het is dan ook uiterst zorgelijk dat uit diverse onderzoeken naar...

Waarvoor dient taalondersteuning?

De kracht van communicatie en taalondersteuning Als taalmens, mijn naam Taalman doet mij eer aan, vind ik taal leuk en interessant. Daarnaast vind ik het een heel belangrijk gegeven. Met taal kun je communiceren. Het is toch mooi dat je door te schrijven je gedachten...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven?

Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of
drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe
groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?

Vanaf het begin

Zelf hebben we het niet bewust meegemaakt, het moment waarop we ter wereld kwamen.
Hoe anders is dat voor onze ouders en de mensen die er op dat moment bij waren. Vele
processen gingen eraan vooraf, maar dan komt het moment waar ieder die erbij staat met
ingehouden adem op wacht: het eerste geluid, teken van leven. Naast dat het een activatie is
van de longen, is het ook vooral het moment waarop de aanwezigen opgelucht adem kunnen
halen, het kindje leeft!
Dit is onze allereerste onbewuste daad van communiceren.

Het duurt nog wel even voordat we bewust de aandacht van onze ouders zullen gaan vragen
met woorden. Maar vergis je niet, tot die tijd maken baby’s gebruik van huilen om aan te
geven wat ze nodig hebben. Je kunt zelfs lijstjes vinden met verschillende soorten van huilen
en de betekenis daarvan.

Ik kom uit een familie waarin niet iedereen Nederlands spreekt. Eén van mijn familieleden,
die in Brazilië woont, kwam op kraamvisite omdat hij toevallig in Nederland was. Bij het
huilen van ons kindje wist hij dat het wat nodig had, hoe anders was het geweest als ons
kindje een Nederlandse vraag had gesteld?

Groeien

Al in het eerste jaar weten kinderen duidelijk te maken wat ze nodig hebben door te
huilen, wijzen, enzovoort. Later, nog na het ontwikkelen van andere vaardigheden zoals
zelfstandig eten, drinken en lopen, gaan kinderen de moedertaal zich eigen maken.
Eerst zijn de woorden nog onverstaanbaar maar langzamerhand lijkt het op het woord
wat te verstaan is.

Wanneer ik lesgeef neem ik het aanleren van een kind vaak als voorbeeld. Het leren van
een taal is: goed luisteren, nabootsen, vaak fouten maken en dan pas het je eigen
maken.
De fouten die kinderen overigens maken zijn vaak zo innovatief dat het soms passender
klinkt dan de bestaande taal. Zo zegt ons kind het woord ‘jullie’ nog als ‘jullies’. Jullie in
het meervoud, dat klinkt toch best logisch?

Levenslang

Er komt een moment waarop je durft te zeggen: Ik spreek Nederlands. Het is de taal die
ik beheers. Maar je zult nooit klaar zijn met het leren van een taal.
In de jaren dat ik lesgeef ben ik nog niemand tegengekomen die alle woorden kent.
En mocht dat wel het geval zijn, zullen er jaarlijks nog nieuwe woorden bijkomen.

Los daarvan, de betekenis van woorden kunnen op emotioneel gebied ook veranderen in
de loop van je leven. Zo kan een gebeurtenis of ziekte je eerst niet raken, maar als je
ermee te maken krijgt kan datzelfde woord ineens heel anders voelen of een hele andere
betekenis krijgen.

Medemens

Zolang een mens leeft zal ‘taal’ er altijd zijn.
Je ziet het terug in alle fases van ons leven.

De mensen die ik nu lesgeef vertellen mij regelmatig dat ze voornamelijk Engels spreken
in hun dagelijks leven. De reden daarvan is dat Nederlanders geneigd zijn om snel over
te gaan op het Engels wanneer ze horen dat de persoon tegenover hen nog niet zo goed
Nederlands spreekt. Daarmee wordt de kans tot leren ontnomen.

Graag zou ik iedereen oproepen om geduld te hebben, te luisteren en de tijd te nemen
wanneer we iemand tegenover ons hebben die moeite heeft met de Nederlandse taal.
Want zijn we ten slotte niet allen bezig met leren?

Over auteur

Mijn naam is Lydia de Gooijer. Tweetalig opgevoed. Geïmmigreerd op mijn 12 e van Brazilië naar Nederland.
Na 9 jaar docent Frans, Spaans en Nederlands op een middelbare school te zijn
geweest heb ik de stap naar het NT2 onderwijs gemaakt.
Een aantal jaren geleden ben ik betrokken geweest bij een lokale taalgroep als
vrijwilliger en heb ik lesgegeven aan vluchtelingen. Momenteel geef ik voornamelijk les
aan expats.

 

Kijk op onze website voor meer blogs!

Meer weten over ?

Klik hier en lees het verhaal van .

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Dit artikel is geschreven door:

Lydia de Gooijer
Op: 15 januari 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *