Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs
Kwantiteit versus kwaliteit? De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...
Rekenen automatiseren in het basisonderwijs
In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...
Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach
Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...
Hoe leren kleuters?
In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...
De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs
Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...
Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn
Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...
dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?
Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...
Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs
Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...
Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken
Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...
De essentiële rol van de kleuterleerkracht
Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...
Uitgelichte artikelen
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Inhoudsopgave
Van ABCopschool naar Tip
Aanleiding en evolutie
Tip is 7 jaar geleden begonnen het met aanbieden van aanvullend onderwijs op basisscholen. In de periode van corona zijn we landelijk uitgebreid en hebben we vanuit het NPO op ruim 100 basisscholen betekenisvolle trajecten georganiseerd. Van remedial teaching tot zomerscholen. Hierdoor hebben we in samenwerking met basisscholen een enorme impuls kunnen geven aan het zelfvertrouwen en de ontwikkeling van leerlingen. Waardoor ze vanuit een nieuwe beginsituatie weer konden groeien en floreren.
Vanwege het toenemende lerarentekort hebben onze scholenpartners ons verzocht om mee te denken met de invulling van tijdelijke of structurele vacatures. Aan deze basisscholen hebben we ondertussen velen betrokken onderwijsprofessionals mogen verbinden, maar dit nu onder een nieuwe naamswijziging.
Samen impact maken op het basisonderwijs
We bewegen graag mee met de behoeften van het basisonderwijs en hebben een landelijk onderwijsnetwerk opgebouwd. Om deze redenen hebben we besloten om vanaf nu alle energie en middelen te investeren in het verbinden van onderwijsprofessionals aan basisscholen. Van betrokken zij-instromers tot onderwijsondersteunend personeel en (startende) leerkrachten.
In afstemming met onze scholenpartners bieden we deze onderwijsprofessionals vervolgens ook begeleiding en nascholing op maat, zodat ze met veel plezier in het basisonderwijs blijven werken en alle tools krijgen om zich een leven lang te blijven ontwikkelen. Met deze primaire focus kunnen we een nog grotere impact maken op het welbevinden en de groei van onderwijsprofessionals en leerlingen in het basisonderwijs.
Ik wil meer ontdekken
Meer weten over ?
Meer over Tip Onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]
Leuke naam, veel succes!!