Gerelateerde artikelen

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Lerarentekort | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Lerarentekort

Lerarentekort: een uitdaging voor het onderwijs

Het lerarentekort is een probleem dat het onderwijsstelsel parten speelt. Er zijn onvoldoende leraren om het aantal vacatures te vervullen, waardoor scholen genoodzaakt zijn om ingrijpende maatregelen te nemen en niet alle lessen te laten geven die nodig zijn. Dit leidt tot achterstanden bij leerlingen.
In het primair en voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs zijn de laatste jaren minder nieuwe leraren bijgekomen. Ook gaan er de komende jaren veel leraren met pensioen en is er krapte op de arbeidsmarkt. Hierdoor is een lerarentekort ontstaan.

Oorzaken van het lerarentekort

Het lerarentekort heeft verschillende oorzaken. Een van de belangrijkste oorzaken is de tekort aan leraren in bepaalde vakgebieden. Bovendien is er een tekort aan leraren in bepaalde regio’s. Dit leidt tot een onevenwichtige verdeling van leraren over het land.
Daarnaast speelt de arbeidsmarkt een rol. Er is een tekort aan gekwalificeerde leraren op de arbeidsmarkt, waardoor scholen moeite hebben om vacatures te vervullen. Ook de pensioengolf speelt een rol, omdat veel leraren de komende jaren met pensioen gaan.

Gevolgen van het lerarentekort

Het lerarentekort heeft verschillende gevolgen voor het onderwijs. Leerlingen krijgen niet de lessen die zij nodig hebben, waardoor zij achterstanden oplopen. Bovendien leidt het lerarentekort tot een hogere werkbelasting voor leraren, omdat zij meer lessen moeten geven.
Het lerarentekort leidt ook tot een verlies van leerrendement

Het leerrendement is een belangrijke indicator voor het meten van de leerprestaties

Leerprestaties zijn een belangrijke indicator voor het succes van het leerproces. Het zijn de resultaten van de inspanningen van leerlingen om nieuwe vaardigheden en kennis te verwerven. Leerprestaties geven een beeld van de ontwikkeling van een kind op een bepaald gebied en helpen leerkrachten om het leerproces te evalueren en te verbeteren.

van leerlingen. Het geeft het rendement van het leren van leerlingen aan, waardoor het een waardevolle tool is voor docenten en onderwijsinstellingen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.

en leerprestaties. Leerlingen hebben minder kans op een hoog leerrendement en een goede leerprestatie, omdat zij niet de lessen krijgen die zij nodig hebben.

Aanpak van het lerarentekort

Het aanpakken van het lerarentekort vraagt om een gezamenlijke inzet van alle betrokkenen. Scholen, schoolbesturen, lerarenopleidingen, gemeenten en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap moeten samenwerken om het lerarentekort op te lossen.
Het kabinet neemt maatregelen om het lerarentekort op te lossen. Bijvoorbeeld worden studenten die de pabo of de lerarenopleiding volgen, gestimuleerd om leraar te worden. Ook kunnen schoolbesturen subsidie krijgen voor zij-instromers en onderwijsassistenten.
Scholen en besturen moeten ervoor zorgen dat leraren hun werk goed en met plezier kunnen doen. Dat is essentieel om leraren aan te trekken en te behouden. Dit kan worden bereikt door goede begeleiding van starters, het vastleggen van ontwikkelmogelijkheden in het schoolbeleid en aantrekkelijke contracten.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties