Gerelateerde artikelen

Praktijkonderwijs: wat is dat?

Praktijkonderwijs, het beste wat mij is overkomen! Als ik aan mensen die me dierbaar zijn, vertel over het onderwijs waar ik in werk, kijken ze je soms wel een beetje verbaasd aan. Een veel gehoorde reactie is ook: ‘Dat jij dat kan!? Echt respect hoor, werken met dat...

Het bouwen van groepsdynamiek

Bouwen Het is bijna zo ver voor regio Zuid. De bouwvakvakantie begint vandaag. Dat betekent dat de bouw van onze school even stil ligt. Onze school is echter al twee weken dicht. Voor de kinderen althans, want de meeste collega’s werken nog even door. Het lokaal...

Differentiatie in de klas

Voor ieder kind het best passende onderwijs: Hoe dan? Als leerkracht in het basisonderwijs sta je dagelijks voor de uitdaging om met de diverse niveaus in je klas om te gaan. Elk kind heeft nu eenmaal eigen behoeften en unieke capaciteiten. In deze blog deel ik mijn...

Verhoog betrokkenheid met coöperatieve werkvormen

Coöperatieve werkvormen De afgelopen jaren heb ik op veel verschillende scholen gewerkt en over een ding zijn de kinderen het eens: ze doen het liefst spelletjes tijdens de lessen om het leren leuk te maken. Op de allereerste school waar ik lesgaf heb ik een cursus...

Zij-instromers in het onderwijs

Mini-maatschappij De basisschool. Een bruisende mini-maatschappij waar de ontdekkingstocht van ieder kind begint. Als leraar krijg je te maken met kinderen van verschillende achtergronden, die jij mag voorbereiden op de wereld van morgen. Je leert ze niet alleen...

Hoe oogmotoriek lezen beïnvloedt

Waarom extra oefenen met lezen niet altijd werkt! Kinderen die tijdens het lezen veelvuldig in de ogen wrijven, scheef op hun stoel zitten, één oog afdekken tijdens het lezen, rode en of tranende ogen hebben, hebben één ding gemeen met elkaar; het lezen kost hun veel...

Snel en gedegen aan de slag met bewegend leren

Bewegend leren is de laatste jaren een steeds groter begrip geworden binnen onderwijsland! Bewegend leren, je hoort het regelmatig om je heen. Er zijn diverse producten te vinden. Van experimenteren tot het maken van een compleet nieuw product! In de blog lees je meer...

Het belang van buitenonderwijs voor de ontwikkeling van kinderen

Digitalisering versus buitenspelen Hoe zag jouw weekend eruit? Ik heb gegamed…en dan volgt er vaak een verhaal waarbij allerlei hoofdfiguren en acties uit de game de revue passeren. Herkenbaar voor jou als leerkracht? Feit is dat de schermtijd de afgelopen jaren onder...

Wat doet een Mediacoach?

Een inleiding tot mediacoaches en leesconsulenten in de bibliotheekwereld Laat ik maar eens bij het begin, beginnen en kort toelichten wat een Mediacoach nu eigenlijk is. Wanneer je werkt met het project ‘Bibliotheek op school’ dan horen daar ook uren bij met...

5 les ideeën om de tweede wereldoorlog te behandelen

De Tweede Wereldoorlog is een belangrijke periode in onze geschiedenis. In deze blog wil ik inzoomen op 5 alternatieve les ideeën om deze periode te bespreken. En vooral in relatie met het leven van kinderen in de huidige tijd.   Supermarkten Bestond de Albert...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Beginsituatie | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Beginsituatie

Beginsituatie in het onderwijs

De beginsituatie is het niveau van kennis, vaardigheden en houdingen dat leerlingen al bezitten voordat de leraar start met de les. Het is cruciaal om rekening te houden met deze basisontwikkeling

Basisontwikkeling is een onderwijsconcept dat zich richt op de brede ontwikkeling van kinderen. Het streeft ernaar om de traditionele scheiding tussen spelactiviteiten en ‘echte leren’ op te heffen en in plaats daarvan een thematische aanpak te hanteren.

om een leergerichte aanpak

De leergerichte aanpak is een belangrijke benadering in het onderwijs. Het richt zich op het leerproces van de leerling en stimuleert het gebruik van leerdoelen. Leerlingen die leerdoelen hanteren, presteren over het algemeen beter en zijn meer gemotiveerd om te leren.

te creëren.

Om de beginsituatie te bepalen, moet de leraar inzicht hebben in de volgende punten: het niveau van de groep, de schoolsituatie, de leefwereld van de leerlingen, de interesses en belevingswereld van de leerlingen en de ontwikkeling van het kind. Al deze factoren zorgen voor aansluiting bij de beginsituatie.

Vragen over de beginsituatie

Welke vragen kan je stellen om de beginsituatie van leerlingen in beeld te krijgen? Om de beginsituatie goed te begrijpen, kunnen leraren verschillende vragen stellen.
Algemeen niveau en voorkennis: Wat weten de leerlingen al over het onderwerp van de les? Zijn er specifieke onderwerpen waar de meeste leerlingen moeite mee hebben of juist goed in zijn?
Schoolsituatie: Zijn er recente veranderingen in het schoolbeleid of het curriculum die van invloed kunnen zijn op de leerervaring? Zijn er buitenschoolse activiteiten of gebeurtenissen die de aandacht van de leerlingen kunnen afleiden?
Leefwereld van de leerlingen: Wat zijn de culturele achtergronden en ervaringen van de leerlingen? Hoe ziet hun dagelijkse leven eruit buiten school?
Interesses en belevingswereld: Welke onderwerpen of activiteiten interesseren de leerlingen? Zijn er specifieke hobby’s of buitenschoolse interesses waar rekening mee gehouden kan worden?
Ontwikkeling van het kind: Waar bevinden de leerlingen zich in hun cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling? Zijn er specifieke aandachtspunten op het gebied van gedrag of sociaal-emotionele ontwikkeling?
Voorkennis en ervaringen: Hebben de leerlingen eerder vergelijkbare onderwerpen behandeld? Zijn er ervaringen of achtergronden die van invloed kunnen zijn op hun begrip van het onderwerp?
Leervoorkeuren: Hoe leren de leerlingen het liefst? (bijvoorbeeld door te luisteren, te lezen, praktische ervaringen, enz.) Zijn er specifieke behoeften op het gebied van lesmethoden?
Specifieke behoeften en uitdagingen: Hebben bepaalde leerlingen extra ondersteuning nodig? Zijn er gevorderde leerlingen die uitdaging nodig hebben?
Motivatie en betrokkenheid: Wat motiveert de leerlingen om te leren? Hoe kunnen de lessen interessanter worden gemaakt voor hen?
Thuissituatie: Zijn er specifieke omstandigheden thuis die van invloed kunnen zijn op het leren? Is er ondersteuning van ouders beschikbaar?
Door deze vragen te stellen, kunnen leraren een samenhangend beeld krijgen van de beginsituatie van hun leerlingen en hun onderwijsaanpak aanpassen om effectiever en inclusiever te zijn.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties