Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Referentieniveaus: wat zijn dat?
Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...
Hoe oogmotoriek lezen beïnvloedt
Waarom extra oefenen met lezen niet altijd werkt! Kinderen die tijdens het lezen veelvuldig in de ogen wrijven, scheef op hun stoel zitten, één oog afdekken tijdens het lezen, rode en of tranende ogen hebben, hebben één ding gemeen met elkaar; het lezen kost hun veel...
Taalontwikkeling stimuleren: slimme inzichten en praktische tips
Het leren van een taal In deze blog lees je hoe een baby of een meertalig persoon een nieuwe taal leert. Aan de hand van mijn persoonlijke ervaringen, word je meegenomen in kennis over de drie taalgroeimiddelen en het taalleermechanisme. Deze blog gaat ook over...
Engels in het basisonderwijs
Onderschat Engels in het basisonderwijs “We voldoen aan de eindtermen voor Engels dus zien we geen reden om ons Engels onderwijs aan te passen.” “Onze prioriteit ligt bij spelling en rekenen want ja daar worden we op afgerekend. Engels heeft dus geen prioriteit”...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Wat is schrijfonderwijs?
Schrijfonderwijs In het vernieuwde NPO menukaart is schrijfonderwijs als interventie toegevoegd. Volgens vele experts wordt het belang van schrijfonderwijs in het primair onderwijs onderschat. Maar liefst dertig procent van de basisschoolleerlingen zou moeite hebben...
Taalontwikkeling van kinderen
Taalachterstanden in het onderwijs Taalontwikkeling is erg belangrijk bij kinderen. Goed kunnen lezen en schrijven vormt het fundament voor de rest van de schoolcarrière en loopbaan van een leerling. Het is dan ook uiterst zorgelijk dat uit diverse onderzoeken naar...
Waarvoor dient taalondersteuning?
De kracht van communicatie en taalondersteuning Als taalmens, mijn naam Taalman doet mij eer aan, vind ik taal leuk en interessant. Daarnaast vind ik het een heel belangrijk gegeven. Met taal kun je communiceren. Het is toch mooi dat je door te schrijven je gedachten...
Uitgelichte artikelen
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Een positieve blik op dyslexie kenmerken
Inhoudsopgave
Het talent van jouw leerling…wat kan jouw leerling door de dyslexie juist goed?
Wat zijn de voordelen van dyslexie kenmerken?
Welke talenten hebben dyslectisch kinderen?
Vragen die ik regelmatig van ouders maar ook vanuit onderwijsprofessionals ontvang. Hier ben ik heel blij mee want het geeft ruimte om positief naar dyslexie te kijken. Heel veel mensen denken dat dyslexie alleen maar negatief is: dat je dan niet kunt schrijven, niet kunt spellen etc. En eerlijk het kan echt niet verder van de waarheid zitten. Dyslexie gaat echt over de andere manier waarop je informatie verwerkt. De andere manier hoe de hersenen, ogen en oren in elkaar zitten. Op een andere manier prikkels verwerken. Dit moet je begrijpen om te kunnen groeien in zelfvertrouwen.
Heel veel bekende mensen met dyslexie struggelden tijdens hun schooltijd ook met school. Doordat zij hun kwaliteiten zijn gaan inzien en inzetten zijn zij gelukkig dyslectisch geworden. En ik zeg niet dat jouw leerling ook bekend moet worden maar het is wel belangrijk dat het gaat doen wat het leuk vindt, waar het goed in is en waar het energie van krijgt.
4 kwaliteiten uit wetenschappelijk onderzoek
In deze blog zal ik je meenemen in 4 kwaliteiten waarvan uit wetenschappelijk onderzoek gebleken is dat kinderen met dyslexie deze meer hebben dan mensen die niet dyslectisch zijn. Het zijn eigenlijk vaardigheden die jouw leerling zich eigen moet maken. Dus deze 4 kwaliteiten herken je wellicht nog niet alle 4 bij jouw dyslectische leerlingen maar dat zal naarmate ze ouder worden meer gaan komen. Doordat jouw leerling zicht bewust gaat worden van deze kwaliteiten kan het ze wel actiever in gaan zetten.
De dyslectische kwaliteiten komen uit het onderzoek van de professoren Brock Eide en Fernette Eide en vertaalt naar het Nederlands heten deze kwaliteiten de STER-krachten. Ster is een afkorting en staat voor: Samenhangend, Toekomstgericht, Episch en Ruimtelijk denken.
De eerste kracht, de S van Samenhangend denken
Samenhangend denken gaat over verbanden zien die anderen niet of niet direct zien. Die vaak in eerste instantie voor andere mensen niet logisch of niet duidelijk zijn. Hier komt ook de prikkelverwerking van de ogen en de oren in terug. Want door alles wat kinderen met dyslexie horen en zien kunnen ze weer dingen aan elkaar gaan verbinden of oplossingen bedenken. Ze komen op ideeën en ik zeg altijd gekscherend mijn hoofd is een ideeënmachine. Vaak handig maar soms ook wel heel druk en het zorgt ervoor dat ik me minder goed kan concentreren en een voller hoofd heb. Deze kwaliteit geeft jouw leerling met dyslexie de mogelijkheid om verbanden te zien tussen verschillende objecten, concepten of meningen.
De tweede kracht, de T van Toekomstgericht denken
Toekomstgericht denken is wel de lastigste van de vier om uit te leggen omdat dit moeilijk voor te stellen is voor mensen die niet dyslectisch zijn. Deze vaardigheid of kwaliteit gaat over het gebruiken van de intuïtie of het empathisch vermogen en deze zet jouw leerling met dyslexie in om snel problemen op te lossen op zijn of haar manier en te kijken naar het inspelen op dingen die er in de toekomst mogelijk gaan gebeuren.
Dit proces kunnen veel dyslecten vaak al in hun hoofd zien. Dit kan in bepaalde situaties heel prettig zijn want daarmee kan je een soort van de toekomst voorspellen maar het kan kinderen met dyslexie ook heel erg tegenhouden en dan bedoel ik met name op het gebied van gedachten. Als jouw leerling met dyslexie namelijk over van alles vooruit gaat denken kan zijn of haar brein ook gaan zeggen: ‘volgende keer ga ik vast die toets weer niet halen want het gaat toch zo en zo zijn’. Maar je weet het helemaal niet want wellicht zijn er nu veel meer open vragen dan meerkeuzevragen. Ik noem maar iets, maar je begrijpt vast wat ik bedoel. Gedachten die jouw leerling dus tegen kunnen houden omdat het brein zelf al in gaat vullen wat er gaat komen terwijl de situatie helemaal niet zo hoeft te zijn.
De derde kracht, de E van Episch denken
Episch denken wordt ook wel verhalend redeneren genoemd. Een kwaliteit waarbij jouw leerling ervaringen die het in het verleden heeft meegemaakt, nu in het heden weer voor zich ziet en daarmee het verleden gaat verklaren en mogelijk situaties in de toekomst in kan beelden. Dus episch denken gaat echt over het denken in beelden. Wellicht herken je dat jouw leerling soms nog in geuren en kleuren kan vertellen wat er een paar jaar geleden gebeurd is. Dat het bijvoorbeeld de vakantie nog helemaal voor zich zag, of zijn of haar oude slaapkamer etc.
De vierde kracht, de R van Ruimtelijk denken
De vierde kwaliteit of kracht is Ruimtelijk denken en wordt ook wel materieel denken of redeneren genoemd. En gaat over het denken in 3D, dus dat jouw leerling 3D voorstellingen in zijn of haar hoofd kan maken. Deze kracht helpt jouw leerling nadenken en voorstellingen in zijn of haar hoofd te maken van bijvoorbeeld vormen, van een bepaalde omvang, van beweging, de positie of oriëntatie van objecten en de positie van objecten ten opzichte van elkaar. Denk bijvoorbeeld aan een boom, gebouw of auto van verschillende kanten kunnen bekijken in het hoofd. Dus niet letterlijk erbij staan maar het voor de geest kunnen halen. Je kunt dit ruimtelijke denken wellicht bij je leerling terugzien in het spelen met Lego of met Minecraft. Allebei heel ruimtelijk ingesteld en dyslectische kinderen hebben vaak al helemaal in hun hoofd wat ze willen bouwen.
Meer weten over Leoniek Janssen Steenberg?
Meer over Tip Onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]
Wat een mooi artikel! Leuk om ook de positieve punten te noemen van dyslexie.