Categorie: lesgeven

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Wat is bewegend leren?

De kracht van bewegend leren Wat is bewegend leren en waarvoor is het goed? Het thema Bewegend Leren wordt binnen de schoolgemeenschap steeds populairder en dit is met een goede reden. Want bewegen tijdens het leren, werkt! Bewegend leren doe je door verschillende...

10 handige klassenmanagement tips

‘Klassenmanagement: De sleutel tot een leuke en effectieve klas ervaring’ Oké, lieve (basisschool)docenten, laten we het even hebben over klassenmanagement tips. Je weet wel, dat magische ingrediënt dat ervoor zorgt dat je klaslokaal soepel loopt, je leerlingen...

Feedback geven en ontvangen

De do’s en dont’s over feedback Als onderwijsprofessional is het geven en ontvangen van feedback een terugkerend onderdeel in je werk. We werken met mensen, kinderen en onze eigen ontwikkeling waarin een mening of kritische blik op gedrag en handelen de juiste insteek...

Kritiek op onderzoek naar ouderbetrokkenheid in het onderwijs

Ontevreden ouders Onderwijs is een gevoelig proces. Voor ouders: je vertrouwt de school jouw meest dierbare en kostbare toe dat je hebt: je kind, en de school heeft veel invloed op het leven van je kind. Een verkeerde inschatting en opmerking van een leraar kan...

De kracht van formatief toetsen

Formatief toetsen Het onderwijssysteem in Nederland is ingericht met toetsen. Hiermee wordt de ontwikkeling van de leerling of student vastgelegd of deze de kennis en vaardigheden over een lange of korte periode beheerst. In dit blog gaan we in op formatief toetsen....

Burn-out in het onderwijs: omgaan met stress en werkdruk

Uitdagingen van een burn-out in het onderwijs Burn-out in het onderwijs is een veelvoorkomend probleem, waarbij leraren vaak overweldigd worden door stress en werkdruk. Het is belangrijk om de tekenen en symptomen van burn-out te herkennen, zodat er tijdig maatregelen...

Zes tips om werkdruk in het onderwijs aan te pakken

Omgaan met werkdruk Wat is nou werkdruk in het onderwijs en hoe ga je er mee om? De één gaat goed op de werkdruk van lijstjes en taken die hem te doen staat. De ander heeft genoeg aan de enige taak van de dag en zij gaat minder makkelijk door op druk. Ik heb het over...

Klassenmanagement in de praktijk

Klassenmanagement Wist je dat je naast docent of leerkracht ook de functie van manager bekleed? De verantwoordelijkheid voor een groep studenten of leerlingen brengt meer organisatie en taken met zich mee dan alleen les geven. Het managen van een klas doet een beroep...

10 tips om ouderbetrokkenheid te vergroten

Inleiding Ouders spelen een cruciale rol in de educatie van hun kinderen en hun betrokkenheid vergroten kan een grote impact hebben op hun succes. Wil je als school meer ouderbetrokkenheid creëren, maar weet je niet waar te beginnen? Geen zorgen, we hebben 10 concrete...

Assertief worden: tips om assertief les te geven

Help, hoe ga ik met de klas om? Assertief lesgeven, hoe doe je dat? Iedereen die voor de klas staat, heeft het weleens meegemaakt, die ene schreeuw waar sommige kinderen enorm van schrikken, maar wel met het resultaat dat de kinderen eindelijk luisteren, nou ja even...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Tutoring toepassen binnen de school

Leerwinst door tutoring in scholen, met focus op leesvaardigheid

Tutoring is als interventie opgenomen in de NPO menukaart en houdt in dat leerlingen van elkaar leren. Binnen de interventie treedt één leerling op als tutor en de ander als tutee, dat willen zeggen dat er een docent-leerling verhouding tussen leerlingen is. Daarnaast betreft de leerwinst maar liefst 5-6 maanden, afhankelijk van hoe de interventie wordt vormgegeven. Enerzijds kan ervoor gekozen worden dat leerlingen in een wisselende rol als respectievelijk tutor en tutee optreden, anderzijds voor één rol als tutor of tutee.

Verdere bevindingen

Verder heeft tutoring heeft zowel een positief effect in leerwinst op de tutor als de tutee. De toepassing in de vorm van een-op-een begeleiding of instructie aan een groepje kan een zeer kosteneffectieve manier zijn om extra onderwijsondersteuning te bieden. Er dient rekening mee gehouden te worden dat tutoring niet effectief is voor het aanbieden van nieuwe stof. Professionalisering van leerlingen of docenten die tutoren is belangrijk voor een goede uitvoering. Voor de beste effecten geldt dat de interventie intensief moet zijn. Dat wil zeggen bijvoorbeeld ongeveer 4 per week voor een duur van ongeveer 10 weken.

Reach programma

Bovendien werken er steeds meer scholen met tutoring. De universiteit in York heeft een programma ontwikkeld dat erop toegespitst is de leesvaardigheid te verbeteren onder leerlingen met een leesachterstand. Hiervoor worden onderwijsassistenten ingezet die een speciaal op de interventie toegesneden opleiding krijgen. Leerlingen krijgen 3 keer per week, 35 minuten, met een looptijd van 20 weken leesonderwijs. Dit vindt plaats bovenop de reguliere taallessen. De opleiding van de onderwijsassistenten duurt 5 dagen. Binnen het programma kan meer aan fonetiek geoefend worden of begrijpend lezen. Bij de organisatie van het programma is het goed om met intern begeleiders te inventariseren welke leerlingen in aanmerking komen voor de interventie. Gedurende de looptijd van de interventie is het tevens goed om het contact met ouders te voeren.

Over Tip

Wil jij meer blogs lezen? Zie Tiponderwijs.

Wil jij meer weten wat wij als organisatie doen? Zie Tiponderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 29 november 2023

Reacties

0 reacties