Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
5 les ideeën om de tweede wereldoorlog te behandelen
De Tweede Wereldoorlog is een belangrijke periode in onze geschiedenis. In deze blog wil ik inzoomen op 5 alternatieve les ideeën om deze periode te bespreken. En vooral in relatie met het leven van kinderen in de huidige tijd. Supermarkten Bestond de Albert...
Ondersteunend tekenen voor verbeterd taalbegrip
Ondersteunend tekenen om taal te verduidelijken Gebruik van beelden in het onderwijs levert belangrijke leervoordelen op voor de leerlingen (Clark & Lyons, 2004). Bovendien onthouden mensen makkelijker iets wat ze zien dan horen. Woord + beeld versterken elkaar!...
Rots en Water training basisschool
Omgaan met sociale conflicten: een uitdaging voor leerkrachten In deze blog vertel ik wat over De Rots en Water training op de basisschool. Hieronder staan een aantal sociale conflicten waarin kinderen terecht kunnen komen: ‘Juffrouw, hij pakte mijn bal af!’...
Taalprogramma Neli
Taalprogramma Neli: boost voor taalontwikkeling bij De Vendelier Sinds dit jaar werken we op Kindcentrum De Vendelier met het taalprogramma Neli. Dit taalprogramma is bedacht aan de universiteit in Oxford en is specifiek voor het jonge kind met een taalachterstand....
Uitgelichte artikelen
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Engels basisschool methode: leuk en effectief leren
Inhoudsopgave
Aan de slag met dat Engels in de onderbouw
Als Engels docent op een middelbare school zie ik steeds meer kinderen die op de basisschool al Engels hebben gehad en staan te springen om meer! Wat ontzettend tof om te zien dat Engels een steeds groter plekje krijgt in het basisonderwijs. Toch spreek ik basisschool docenten die zich afvragen of wat zij doen wel goed is. Ook vragen ze zich af welke methode handig is om in te zetten of de beste aansluiting heeft op de middelbare school.
Welke lesmethode is dan geschikt?
Zelf ben ik voorstander van een methode gebruiken als ondersteuning en niet als de richtlijn. Ik probeer inspiratie voor lesactiviteiten uit het alledaagse leven te halen. Wat heb ik eraan als mijn leerling een 10 haalt voor een woordjestoets maar die gestampte woordjes niet kan gebruiken in de praktijk? Waarom zou ik een leerling belonen als zij het Engelse woord voor rotonde kan opnoemen maar dit woord na een week vergeten is en het niet kan begrijpen als iemand haar uitleg dat ze op de rotonde de eerste afslag moet nemen?
Wat zegt het ERK?
Kijkend naar de einddoelen van Engels op de basisschool aan de hand van de website van het SLO (Engels – Kerndoel 13, z.d.) staat er nergens dat een bepaald boek afgemaakt moet zijn, gelukkig maar! We leren namelijk een taal vooral door te doen en te ervaren, dat is ook de leukste manier. In deze blog help ik je op weg als je niet helemaal weet hoe je aan de slag kan gaan met Engels in de onderbouw.
Adviezen voor de onderbouw
Bij de onderbouw denk ik zelf aan de groepen 1 t/m 3. In de onderbouw willen we de fundering van het Engels aanleggen. Dit kunnen we doen door te beginnen met losse woorden. In de onderbouw zijn de kindjes maar wat trots op nieuwe woorden die ze kennen. Je hoeft echt geen Engelse lessen te geven, daar heb je misschien niet eens de tijd voor! De truc zit hem in het Engelse sausje gieten over de kletsmomenten. Dit kan je bijvoorbeeld doen door:
• Engelse spreekmomenten in te lassen. Begroet de kinderen ’s ochtends in het Engels, klets in de pauze in het Engels over wat er in de broodtrommeltjes zit. Laat de kinderen herhalen wat je zegt; “I have a sandwhich with peanutbutter, who else has a sandwich with peanutbutter?”
• Wanneer je de planning van de dag bespreekt dit in het Engels en Nederlands te doen, als je besluit dit in het Engels te doen maak dan gebruik van illustraties die de kinderen kunnen koppelen aan wat zij al kennen.
• Lees een (voor de kinderen bekend) boekje in het Engels. Rupsje-nooit-genoeg of de mooiste vis van de zee, een verhaal wat ze in het Nederlands al kennen. Doordat ze het verhaal globaal kennen kan je aan de slag gaan met hoe het verhaal in het Engels klinkt en veel voorkomende woorden. Je kan ook kiezen voor een Engels prentenboek en de kinderen uit te nodigen te omschrijven wat ze zien.
• Liedjes en dansjes inzetten. Zet de bekende nummers eens in het Engels aan en laat de kinderen meezingen en spendeer aandacht aan de vertalingen. Denk daarbij aan hoofd-schouders-knie en teen of twinkel, twinkel kleine ster.
• Maak kaartjes met verschillende spulletjes in het lokaal en laat de kinderen de kaartjes bij het juiste object leggen.
• Maak samen met de kinderen een Engelse woordjes memory wat ze later kunnen doen. Laat ze zoveel mogelijk woordjes verzamelen die ze een beetje kennen. voer er ook een paar toe die ze net niet kennen. Je kan de kinderen plaatjes laten tekenen. Laat ze bijvoorbeeld in tweetallen werken, de een maakt het Engelse kaartje en de ander het Nederlandse kaartje).
• Een potje “Ik zie, ik zie wat jij niet ziet” waarbij je de kleur, de grootte en de naam van het object in het Engels geeft/vraagt.
Conclusie
Leg in de onderbouw vooral de nadruk op het aanleren van woordjes en korte zinnen. Moedig ze ook aan om samen te oefenen. Houd ze nieuwsgierig en houd het voor jezelf makkelijk want het hoeft niet ontzettend uitgebreid. De kinderen leren de taal door te doen en in de onderbouw willen we de leerlingen vooral enthousiast krijgen voor het leren van een nieuwe taal!
Engels – kerndoel 13. (z.d.). SLO. https://www.slo.nl/thema/meer/tule/engels/kerndoel-13/
Over de schrijver
Sandy Koolwijk (25 jaar), ik ben vakdocent Engels en leerling coach bij het Lentiz Dalton college in Naaldwijk. Ik ben een groot voorstander van authentiek lesmateriaal, het toepassen van DOVO (lessen Engels geven in het Engels) en ben dol op mijn taak als coach. Dit komt omdat ik hierdoor veel gesprekken heb met mijn leerlingen en ze echt leer kennen!
Over Tip
Wil jij meer blogs lezen? Zie Tiponderwijs.
Wil jij meer weten wat wij als organisatie doen? Zie Tiponderwijs.
Meer weten over ?
Meer over Tip Onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]
0 reacties