Categorie: Begrippen

Ingeschatte leestijd: 1 minuut

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Wat betekent ‘leren leren’?

"Leren leren" is eigenlijk leren hoe je het beste kunt studeren. Het gaat niet alleen om het uit je hoofd leren van dingen, maar vooral om het begrijpen en onthouden van wat je leert. Als je leert hoe je moet leren, kun je beter omgaan met je schoolwerk en betere...

Wat is een plusklas?

Een plusklas is een speciale klas of groep binnen een school die is ontworpen om tegemoet te komen aan de behoeften van leerlingen die extra uitdaging en verdieping nodig hebben in hun leerproces. Deze klas biedt een omgeving waar getalenteerde en hoogbegaafde...

Wat is een schoolleider?

Een schoolleider is iemand die verantwoordelijk is voor het leiden en organiseren van een school. Deze persoon heeft een belangrijke rol in het dagelijkse reilen en zeilen van de school en zet zich in voor het creëren van een goede leeromgeving. Als schoolleider is...

Wat is logopedie?

Logopedie is een paramedisch beroep dat zich richt op onderzoek en behandeling van stoornissen en beperkingen op het gebied van spraak, taal, stem en gehoor. Een logopedist is gespecialiseerd in het diagnosticeren en behandelen van diverse communicatieproblemen. Dit...

Wat doet een orthopedagoog?

Een orthopedagoog is een speciale pedagoog die helpt als kinderen of jongeren moeilijkheden hebben met leren, gedrag, of emoties. Ze zijn experts in het begrijpen en ondersteunen van kinderen met speciale behoeften, zoals ADHD (zie: ADHD in de klas) , autisme, of...

Wat is een schakelklas?

Een schakelklas is een onderwijsvoorziening die speciaal is ontworpen om leerlingen te helpen die moeite hebben met de Nederlandse taal en cultuur. Deze klas biedt extra ondersteuning aan leerlingen voor wie Nederlands niet de eerste taal is, zodat ze beter kunnen...

Wat is blended learning?

Blended learning is een leermethode waarbij traditioneel klaslokaalonderwijs wordt gecombineerd met online leren. Dit betekent dat leerlingen zowel in de klas als online les krijgen. In de klas kunnen ze direct contact hebben met hun docent en medeleerlingen, terwijl...

Wat is dyslexie?

Dyslexie is een neurologische aandoening die invloed heeft op het lezen, spellen en soms ook op schrijven. Mensen met dyslexie hebben moeite met het automatisch herkennen en verwerken van geschreven taal, wat kan leiden tot langzamer lezen, spellingsfouten en moeite...

Wat is dyscalculie?

Dyscalculie is een leerstoornis die wordt gekenmerkt door lichte/ernstige moeilijkheden met het begrijpen en gebruiken van getallen en wiskundige concepten, zelfs bij voldoende intelligentie en onderwijs. Mensen met dyscalculie ervaren problemen met het begrijpen van...

Wat betekent een goede brede ontwikkeling?

Brede ontwikkeling is een holistische benadering van leren die verder gaat dan alleen academische prestaties. Het omvat de groei van een individu op verschillende gebieden, waaronder intellectueel, sociaal, emotioneel en fysiek. Dit betekent dat het niet alleen gaat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 1 minuut

Wat zijn cognitieve vaardigheden?

Cognitieve vaardigheden (lees vanaf nu: cognitie) zijn vaardigheden die iemand in staat stellen om externe prikkels (informatie) te kunnen verwerken en vervolgens door middel van de ratio/het verstand deze te kunnen selecteren en omzetten naar inzichten, kennisvergaring en handelen.

Daar waar metacognitieve vaardigheden bij uitstek gaan over het leren leren, gaat cognitie over het leren an sich.

Cognitie bestaat uit twee elementen:

        1. Het externe element
        2. Het interne element.

       

1. Het externe element gaat over de prikkels die tot iemand komen.

2. Het interne element vervolgens over de manier waarop- door middel van onder andere chemische processen in de hersenen- deze prikkels worden verwerkt.

Even ter illustratie: mensen die zich in het autistisch spectrum bevinden, hebben vaak een ondergevoelige of juist een overgevoelige reactie op prikkels. Autisme heeft dus invloed op het externe element van cognitie.

Alzheimer ontstaat door chemische processen in de hersenen waardoor schadelijke eiwitten tussen de hersencellen neerslaan. Dit heeft een negatief effect op de werking van het geheugen maar ook executieve functies. Alzheimer heeft ten slotte invloed op het interne element van cognitieve vaardigheden.

Over Tip

Wil jij meer blogs lezen? Zie Tiponderwijs.

Wil jij meer weten wat wij als organisatie doen? Zie Tiponderwijs.

Bekijk onze kennisbank voor meer relevante content over het onderwijs!

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 25 januari 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *