Gerelateerde artikelen

Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs

Kwantiteit versus kwaliteit?   De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en  meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool  voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Mindmap | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Mindmap

Mindmap: een visuele benadering van leerprocessen

Een mindmap is een grafische techniek die een beroep doet op de vele mogelijkheden van de hersenen. Het is een eenvoudige manier om informatie op te roepen uit en op te slaan in de hersenen. Door het gebruik van kleuren, lijnen en afbeeldingen, kan een mindmap een grote hoeveelheid informatie op een overzichtelijke manier weer geven.
Mindmaps kunnen worden toegepast bij vele aspecten van het leven, zoals het verbeteren van leerprocessen, het maken van aantekeningen, het structureren van informatie en het komen op nieuwe ideeën. Het is een effectieve en leuke manier om informatie te verwerken en te onthouden.

Hoe werkt een mindmap?

Een mindmap bestaat uit combinaties van woorden, kleuren, lijnen en afbeeldingen zoals foto’s, tekeningen, pictogrammen, en dergelijke. Het centrale idee of concept staat in het midden van de mindmap, en vanuit dit centrum worden verwante ideeën en concepten getekend.
Door het gebruik van verschillende kleuren en lijnen, kan een mindmap een visuele hiërarchie creëren, waardoor het makkelijker wordt om informatie te verwerken en te onthouden. Bovendien kan een mindmap helpen om creatief te denken over problemen en oplossingen.

Voordelen van mindmaps

Mindmaps kunnen erg helpen om niet alleen details maar tegelijkertijd ook het totaalbeeld te zien. Het is een effectieve manier om een grote hoeveelheid informatie op een overzichtelijke manier weer te geven, erover te praten en te onthouden.
Bovendien kan een mindmap helpen om tijd efficiënt te benutten, beter te concentreren op de inhoud en het denken te structureren. Het is een leuke manier om meer plezier en betrokkenheid bij leren te hebben.

Waarom mindmaps in het onderwijs?

In het onderwijs kan een mindmap een waardevolle tool zijn om leerprocessen te verbeteren. Het is een manier om leerlingen te helpen om informatie te verwerken en te onthouden, en om creatief te denken over problemen en oplossingen.
Bovendien kan een mindmap helpen om leerlingen te motiveren en te betrekken bij het leerproces. Het is een leuke manier om leerlingen te laten zien hoe verschillende concepten en ideeën met elkaar verbonden zijn.

Conclusie

Een mindmap is een visuele benadering van leerprocessen die een beroep doet op de vele mogelijkheden van de hersenen. Het is een eenvoudige manier om informatie op te roepen uit en op te slaan in de hersenen. Door het gebruik van kleuren, lijnen en afbeeldingen, kan een mindmap een grote hoeveelheid informatie op een overzichtelijke manier weer geven.
Door het gebruik van mindmaps in het onderwijs, kunnen we leerlingen helpen om informatie te verwerken en te onthouden, en om creatief te denken over problemen en oplossingen. Het is een leuke manier om meer plezier en betrokkenheid bij leren te hebben.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties