Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Conflicten oplossen in de klas
Conflicten en gedragsuitdagingen in de groep In vele gevallen doorloopt een groep de eerste drie fasen van groepsvorming op een gunstige, opbouwende manier. Meestal eindigt dit in een plezierige, samenwerkende groep in de performingsfase, maar wat wanneer dit niet zo...
De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling
Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...
Burgerschapsonderwijs in de klas
Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...
De toekomst van het onderwijs
Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...
Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs
Kwantiteit versus kwaliteit? De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...
Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs
Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...
Onderwijstalent in een succesvolle school
Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...
Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas
Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...
Het versterken van de basisondersteuning
Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...
Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes
Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...
Uitgelichte artikelen
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs
Inhoudsopgave
Duurzame Inzetbaarheid
Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft les tijdens lesuren, bereid lessen voor, kijkt werk na en hebt aanvullende taken zoals gesprekken, vergaderingen en vakgroepen. Het onderwijs vraagt veel meer dan alleen het gebruikelijke lesgeven, waar een groot deel van je werktijd naartoe gaat, met daarnaast andere werkzaakheden die tot de kern van je beroep horen. In deze blog gaan we ook dieper in op duurzame inzetbaarheid in het onderwijs
In ons huidig onderwijs wordt er veel gevraagd van docenten, leerkrachten en andere betrokkenen om grote groepen te voorzien van onderwijs, het liefst ook af te stemmen op de individuele behoeften en dat allemaal in een werkdag van 8 uur. Die gewone werkdag indeling bestaat niet in het onderwijs. Hoe blijf je als onderwijsprofessional dan wel duurzaam inzetbaar gedurende het schooljaar, de lesperiode of de dag?
Uren normjaartaak
In het onderwijs wordt nog veel gewerkt met uren in normjaartaken. Per fte en het aantal uur dat je daarmee werkt, krijg je je werkuren verdeeld/toebedeeld. Zo heb je het aantal lesuren waarin je je studenten of leerlingen ziet. Opleidingsuren die je in kunt zetten voor bijscholing. Maar ook uren die je kunt besteden om zo efficiënt en duurzaam mogelijk inzetbaar te blijven tijdens e n na je werk(dag). Met het lerarentekort en de hoge werkdruk ‘vergeten’ veel onderwijsmensen hun duurzame inzetbaarheidsuren in te zetten/te gebruiken om weer op te laden. Zonde! Als je deze uren bewust inzet gedurende het schooljaar, is er minder kans op uitval en meer plezier in het vak.
Vier aspecten voor duurzame inzetbaarheid
Onder duurzame inzetbaarheid vallen een aantal aspecten om hier actief naar uit te kijken en naartoe te werken. Zowel voor docenten, leerkrachten en ondersteunend personeel, als leidinggevende functies binnen de school of het bestuur. Ik neem je hierin mee:
1. Gezondheid en Vitaliteit
Dit betreft zowel fysieke als mentale gezondheid. Je gezond en energiek voelen geeft een grotere kans om duurzaam inzetbaar te blijven. Denk hierbij aan programma’s/trainingen voor gezondheid op je werk, mentale ondersteuning, en balans tussen werk en prive .
2. Vakbekwaamheid en Ontwikkeling
Duurzame inzetbaarheid stimuleert je om je kennis en vaardigheden continu te ontwikkelen. Dit betekent investeren in opleiding, training en het opdoen van nieuwe ervaringen om relevant te blijven binnen je vakgebied of persoonlijke ontwikkeling.
3. Werkplezier en Motivatie
Betrokken en gemotiveerd blijven, draagt bij aan de school of bestuur waar je voor werkt en heeft vaak een grote loyaliteit. Werkplezier zorgt ervoor dat je met enthousiasme je werk kunt doen, wat positief bijdraagt aan je inzetbaarheid op lange termijn.
4. Aanpassingsvermogen en Flexibiliteit:
Door veranderingen in technologie, passend onderwijs en het lerarentekort is het belangrijk dat je flexibel bent en kunt omgaan met veranderingen. Dit betekent zowel bereidheid als de mogelijkheid om nieuwe vaardigheden te leren en nieuwe rollen aan te nemen. Je kunt op een punt komen waarbij dit aspect niet zo makkelijk meer gaat dan je zou willen.
Met de laatste zin wil ik dit blog afsluiten. Er wordt veel gevraagd in het onderwijs en er wordt aan veel vraag voldaan. Vergeet daarbij jezelf niet: jij bent het waard als onderwijsprofessional om inzetbaar te zijn en te blijven. Gebruik je uren, het leerbudget, je ambitie, je hobby, je sport, je omgeving om duurzaam inzetbaar te blijven. Je bent waardevol.
Meer weten over Manon Westerhuis?
Meer over Tip Onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]
0 reacties