Gerelateerde artikelen

Dyslexie bij kinderen: Verder dan het onderwijs

Dyslexie heeft vaak een grotere impact dan alleen op het leren lezen en schrijven op school. De uitdagingen waarmee kinderen met dyslexie geconfronteerd worden, sijpelen door naar andere domeinen in hun leven, waaronder thuis, op de sportclub en in sociale kringen....

Werving en selectie in het onderwijs

De juiste medewerkers vinden voor het basisonderwijs is een uitdaging die zorgvuldigheid en toewijding vereist. Leerkrachten, onderwijsassistenten en ondersteunend personeel spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. In een tijd waarin het lerarentekort...

Conflicten oplossen in de klas

Conflicten en gedragsuitdagingen in de groep In vele gevallen doorloopt een groep de eerste drie fasen van groepsvorming op een gunstige, opbouwende manier. Meestal eindigt dit in een plezierige, samenwerkende groep in de performingsfase, maar wat wanneer dit niet zo...

De taken van een onderwijsassistent

Beste lezer, in mijn vorige blog heb ik geschreven over de functie van onderwijsassistent en de verschillen qua niveau. In dit blog wil ik hier graag dieper ingaan op de taken van een onderwijsassistent en deze verschillen uiteenzetten.   Onderwijsassistent...

De rol van meertaligheid bij kansenongelijkheid

Meertaligheid speelt een belangrijke rol in de ongelijkheidskansen in het onderwijs in Nederland, zowel in positieve als negatieve zin. De impact van meertaligheid op de kansen van leerlingen in het onderwijs is sterk afhankelijk van hoe de samenleving en het...

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Duurzame inzetbaarheid | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Duurzame inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame inzetbaarheid is een cruciale factor bij het behouden van een gezonde en productieve werkomgeving in het onderwijs. Het betekent dat medewerkers in staat blijven hun werk uit te voeren met behoud van gezondheid en welzijn.
Om duurzame inzetbaarheid te bereiken, is het essentieel om een integraal personeelsbeleid (ipb) te hanteren. Dit beleid richt zich op het creëren van een werkomgeving die medewerkers in staat stelt om hun werk te doen met een optimale werkhouding

Werkhouding is een cruciale factor bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. Het gaat om de attitude die leerlingen hebben tijdens het leren, waaronder motivatie, concentratie en zelfstandigheid vallen. Een goede werkhouding is essentieel voor het behalen van succes in het onderwijs.

en persoonlijke effectiviteit

Persoonlijke effectiviteit is een cruciale vaardigheid voor leerlingen om hun doelen te bereiken en hun volledige potentieel te ontplooien. Het is een manier om werkzaamheden effectiever en doelgerichter te laten verlopen door het stellen van specifieke doelen en het nemen van gerichte acties.

.

Binnen het onderwijs zijn er verschillende initiatieven genomen om duurzame inzetbaarheid te bevorderen. Zo hebben startende leerkrachten recht op 80 uur voor duurzame inzetbaarheid, ervaren leerkrachten op 40 uur en leerkrachten van 57 jaar en ouder op 170 uur.
Deze uren kunnen worden besteed aan diverse activiteiten, zoals studieverlof, coaching, oriëntatie op mobiliteit en peerreview (leren van elkaar). Het doel is om medewerkers te helpen bij het behouden van hun gezondheid en welzijn, en om hun werkhouding en persoonlijke effectiviteit te verbeteren.

Oorzaken van een laag duurzame inzetbaarheid

Een laag duurzame inzetbaarheid kan worden veroorzaakt door verschillende factoren, zoals een hoge werkdruk, een slechte werkomgeving en een gebrek aan ondersteuning vanuit de organisatie.
Om deze oorzaken aan te pakken, is het essentieel om een duurzame organisatieontwikkeling

Duurzame organisatieontwikkeling is een fundamentele, duurzame verandering van de schoolorganisatie. Het is van belang om alle betrokkenen te motiveren, zoals het managementteam en leerkrachten, om een langetermijneffect te bereiken.

te hanteren. Dit betekent dat de organisatie zich richt op het creëren van een werkomgeving die medewerkers in staat stelt om hun werk te doen met een optimale werkhouding en persoonlijke effectiviteit.

Wijze van aanpak

Om duurzame inzetbaarheid te bereiken, is het essentieel om een integraal personeelsbeleid (ipb) te hanteren. Dit beleid richt zich op het creëren van een werkomgeving die medewerkers in staat stelt om hun werk te doen met een optimale werkhouding en persoonlijke effectiviteit.
Daarnaast is het belangrijk om medewerkers te betrekken bij het proces van duurzame inzetbaarheid. Dit kan worden gedaan door middel van taakbeleid

Taakbeleid is een cruciale component van een effectief onderwijsstelsel. Het omvat de manier waarop werkzaamheden binnen de school worden verdeeld en uitgevoerd. Een goed taakbeleid zorgt ervoor dat alle taken worden uitgevoerd en dat alle medewerkers worden ingezet op hun sterke punten.

, waarbij medewerkers worden betrokken bij het bepalen van hun eigen taken en doelstellingen.

Conclusie

Duurzame inzetbaarheid is een cruciale factor bij het behouden van een gezonde en productieve werkomgeving in het onderwijs. Door een integraal personeelsbeleid (ipb) te hanteren en medewerkers te betrekken bij het proces van duurzame inzetbaarheid, kan een organisatie een werkomgeving creëren die medewerkers in staat stelt om hun werk te doen met een optimale werkhouding en persoonlijke effectiviteit.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties