Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
De kracht van de 4G-methode in het onderwijs
Feedback geven én ontvangen is iets waar veel mensen tegenop zien. In de klas zie ik dat vaak gebeuren: een leerling wil iets zeggen tegen een ander, maar houdt zich in omdat hij bang is de ander te kwetsen. Ook leerkrachten ervaren dat. Je wilt duidelijk zijn, maar...
De Kracht van Veilig Leren Lezen
Elke dag leren duizenden kinderen in Nederland lezen. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar achter die eerste voorzichtige woordjes gaat een zorgvuldig opgebouwd systeem schuil. Eén methode springt daarin al jarenlang boven de rest uit: Veilig Leren Lezen. Niet voor niets...
Emoties koppelen aan prentenboeken en schrijven
In veel klassen wordt de dag begonnen met een emotiebord of gevoelsmeter. Kinderen geven aan hoe ze zich voelen door hun naam bij de emotie te klemmen. Op veel scholen wordt gekozen voor de vier basisemoties. Bang, Boos, Blij of Bedroefd. Een andere manier om kinderen...
Mijn ervaring van onderwijs in de jeugdgevangenis
Lessen uit de JJI De eerste keer dat de deur achter mij op slot viel, voelde ik de zwaarte van deze plek. Werken in de justitiële jeugdinrichting is geen gewone baan – maar ik wist meteen dat ik dit wilde doen. Wat voor mij als een sprong in het diepe begon, werd een...
Traumasensitief lesgeven: een andere blik op gedrag in de klas
Toen ik jaren geleden als startende leerkracht begon, dacht ik dat ik goed voorbereid was. Lesdoelen formuleren? Check. Klassenmanagement? Check. Oefenen met differentiatie? Ook dat. Maar wat ik niet had geleerd, was wat ik moest doen als een leerling zonder...
Het belang van complimenten geven
Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...
De kracht van positiviteit
In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...
Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW
Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...
Een sterke start voor het nieuwe schooljaar
De gouden weken De eerste weken van het nieuwe schooljaar zijn enorm belangrijk voor de groepsvorming, daarom worden ze ook wel de ‘Gouden Weken’ genoemd. Boaz Bijleveld is de schrijver van het gelijknamige boek, dat hij in 2010 schreef. In 2019 heeft hij een 2.0...
Vitaliteit in het onderwijs
Het stimuleren van vitaliteit in het onderwijs Tijdens mijn afstudeerstage in 2023 gaf 92% van de kinderen in groep 8 aan dat hun hoofd vol tot extreem vol zit en dat ze veel drukte ervaren. (enquete groep 8, maart 2023) De kinderen vertelden dat ze een constante...
Uitgelichte artikelen
Van PO naar VO
Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Oudergesprekken: waarom ze belangrijker zijn dan je denkt
Inhoudsopgave
De meeste ouders kennen het wel: dat briefje of mailtje van school dat er binnenkort weer een oudergesprek gepland staan. Vaak krijg je het gevoel dat het gaat om het rapport en de cijfers, maar in werkelijkheid is het gesprek veel breder. Het draait om het hele kind – hoe het zich ontwikkelt, hoe het zich voelt, en wat er beter kan.
Toen mijn oudste net op school zat, dacht ik eerlijk gezegd dat het vooral een formele verplichting was. Een kwartier, wat cijfers doornemen, klaar. Maar na een paar gesprekken ontdekte ik dat er veel meer achter zit.
Wat is het doel van een oudergesprek?
Een leerkracht ziet je kind op een manier die jij thuis nooit helemaal kunt zien. In de klas ontstaan situaties die thuis simpelweg niet voorkomen. Andersom weet jij weer dingen die op school niet zichtbaar zijn. Die twee werelden komen in een oudergesprek samen.
Soms levert dat verrassingen op. Ik dacht ooit dat mijn dochter heel stil was in de klas, maar de juf vertelde dat ze juist vaak het voortouw nam. Dat soort inzichten krijg je niet via een rapport of een toetsuitslag.
Geen eenrichtingsverkeer
Een oudergesprek is geen college waarin de leerkracht praat en jij alleen luistert. Het is bedoeld als dialoog. Als ouder kun je vragen stellen, dingen aanvullen en soms ook nuance geven aan wat de leerkracht ziet.
Stel dat je thuis merkt dat je kind niet graag leest. Dan kan dat voor de leerkracht waardevol zijn om te weten. Misschien ligt het aan het soort boeken, of misschien speelt er iets technisch waardoor lezen moeizamer gaat. Zo’n gesprek kan dan meteen leiden tot praktische oplossingen.
Over cijfers én verhalen
Ja, de toetsresultaten komen ter sprake. Maar een cijfer zegt weinig zonder het verhaal erachter. Een 7 kan een enorme vooruitgang betekenen, of juist een teken zijn dat je kind wat terugvalt.
Goede leerkrachten nemen je mee in de context. Hoe is dat cijfer tot stand gekomen? Wat ging er goed? Waar liggen de uitdagingen? Als ouder krijg je zo veel meer houvast dan alleen de kale cijfers.
Wanneer het even lastig wordt
Niet ieder gesprek is licht en luchtig. Soms komen er zorgen op tafel: moeite met concentreren, gedragsproblemen, of misschien spanningen thuis die invloed hebben op school.
Ik herinner me nog een gesprek waarbij ik bijna met knikkende knieën naar binnen ging. Mijn zoon had moeite met opletten en ik vreesde dat ik alleen maar kritiek zou horen. Tot mijn opluchting kreeg ik ook te horen dat hij heel creatief was en makkelijk contact maakte met anderen. Dat gaf mij weer energie om met de tips van de leerkracht aan de slag te gaan.
Hoe je meer uit een oudergesprek haalt
– Bedenk vooraf wat je wilt bespreken. Schrijf het op als je bang bent iets te vergeten.
– Wees eerlijk. Ook als het ongemakkelijk voelt. Een leerkracht kan pas helpen als hij of zij het hele verhaal kent.
– Vraag door als iets onduidelijk is.
– Maak afspraken. Spreek af wat jullie beiden doen en hoe je contact houdt over de voortgang.
Het kind erbij betrekken
Op steeds meer scholen is het normaal dat het kind bij (een deel van) het gesprek aanwezig is. In het begin vond ik dat spannend. Wat als er kritiek kwam? Maar mijn dochter bleek het juist fijn te vinden om zelf te vertellen waar ze trots op was. Het zorgde ervoor dat ze de gemaakte afspraken ook echt als háár afspraken zag.
Niet alleen twee keer per jaar
Eigenlijk werkt het beter als contact met school niet alleen plaatsvindt tijdens de vaste oudergesprekken. Een kort mailtje tussendoor of even aanspreken bij het ophalen kan ervoor zorgen dat jullie sneller schakelen als er iets speelt. Dan voelt het oudergesprek meer als een update dan als een spanningsmoment.
Tot slot
Een oudergesprek is meer dan het afvinken van een lijstje cijfers. Het is een kans om samen te kijken hoe het écht met je kind gaat. Soms zijn de gesprekken vol trots, soms een beetje pijnlijk, maar altijd met hetzelfde doel: zorgen dat je kind zich goed kan ontwikkelen.
Loop er open in, stel vragen, luister goed en durf ook zelf dingen te delen. Dan stap je meestal naar buiten met meer duidelijkheid én het gevoel dat je er samen voor gaat.
Meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank!
Laten we het gesprek starten
Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!
Meer weten over Tip onderwijs?
Dit artikel is geschreven door:
Artikel delen
Artikel delen
Plaats een reactie
Meer over Tip onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl
0 reacties