Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
De kracht van de 4G-methode in het onderwijs
Feedback geven én ontvangen is iets waar veel mensen tegenop zien. In de klas zie ik dat vaak gebeuren: een leerling wil iets zeggen tegen een ander, maar houdt zich in omdat hij bang is de ander te kwetsen. Ook leerkrachten ervaren dat. Je wilt duidelijk zijn, maar...
Van adjunct naar directeurschap
Mijn eerste stappen in het schoolleiderschap Na ruim twintig jaar met hart en ziel in het onderwijs te hebben gewerkt, waarvan de afgelopen zes jaar op een basisschool in Nieuwegein, voelde ik dat het tijd was voor een volgende stap: het directeurschap. In mijn...
Van knikken naar écht begrijpen; effectieve controle van begrip
Elke leerkracht krijgt ermee te maken: het controleren of leerlingen de stof echt begrijpen. Iedereen weet hoe belangrijk dit is, maar in de praktijk blijkt het niet altijd eenvoudig om dit op een effectieve manier toe te passen tijdens de rekenles. Hoe zorg je ervoor...
Wat is thematisch onderwijs?
Onderwijs met een rode draad: de kracht en kansen van thematisch werken. Wat is Thematisch onderwijs? Het wordt steeds meer populair binnen de basisscholen. Hoewel het over het algemeen in de groepen 1 en 2 al een bekende manier van werken is, zien we deze vorm steeds...
Rust in de klas: zo maak je stilte een vaardigheid
In 5 seconden stil , zonder stemverheffing Zo train je rust als gedragsvaardigheid en verhoog je de leeropbrengst in de klas. 3, 2, 1. Je hand gaat omhoog. Een paar leerlingen doen mee. Anderen praten nog even door. Na vijf seconden is het stil. Je begint met je...
Het belang van psycho-educatie voor hoogbegaafde kinderen
Een (vermoedelijk) hoogbegaafde leerling ..., bijna elke leerkracht heeft er wel één (of meer) in zijn of haar groep. Het op de juiste manier begeleiden van deze leerlingen kan uitdagend zijn. Wat hebben deze leerlingen nodig om tot leren te komen, hun potentieel waar...
Verrijking in het onderwijs: meer dan alleen extra werk
Toen ik zelf nog op school zat, hoorde ik het woord verrijking eigenlijk nooit. Je kreeg gewoon je werkboek, je maakte de opdrachten, en daarna volgde een toets. Klaar. Pas veel later ontdekte ik dat er achter dat begrip een hele gedachte zit. En eerlijk gezegd: hoe...
Thematisch werken in de basisschool, niets nieuws onder de zon?
Wat is thematisch werken? In dit artikel kan je over een stukje geschiedenis lezen. Wat is er veranderd in de loop van de jaren? Gaan we zien dat er niets is achterhaald? Bouwen we voort op een bekend thema? Wat komen we nu in de praktijk tegen en waarom is thematisch...
Differentiëren in het daltononderwijs
Iedere leerling op zijn eigen manier laten groeien Eén van de mooiste en meest uitdagende onderdelen van het daltononderwijs is dat leerlingen verantwoordelijkheid krijgen over hun eigen leerproces. Maar hoe zorg je ervoor dat dit ook echt werkt voor ieder kind? Want...
Loonsverhoging in het onderwijs: wat betekent het nu echt?
Een onderwerp dat iedereen raakt Of je nu voor de klas staat of een school leidt, het salaris komt altijd ter sprake bij de koffieautomaat. Niet omdat geld het belangrijkste is in het onderwijs – de meeste mensen doen dit werk uit passie – maar wél omdat waardering...
Uitgelichte artikelen
Van PO naar VO
Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Topsport en gymnasium combineren? Zo hield ik het vol
Inhoudsopgave
Van basketbalveld naar boeken — en weer terug
Topsport en gymnasium combineren “Hoe doe je dat toch allemaal?”
Die vraag kreeg ik vaak. Ik trainde meerdere keren per week op eredivisieniveau, was bijna elke zaterdag weg voor een basketbalwedstrijd en ik deed examen in negen vakken op het gymnasium. Geen makkelijke combinatie. Maar met een goede planning en duidelijke doelen is er vaak meer mogelijk dan je denkt. En nee, ook ik maakte niet al mijn huiswerk.
In deze blog deel ik hoe ik het volhield met topsport en gymnasium combineren — en wat ik heb geleerd dat jou misschien ook kan helpen!
Minder doen, maar wel het juiste
Tijd om al mijn huiswerk te maken had ik niet. Daarom keek ik altijd goed vooruit: welke toetsen komen eraan, wat moet ik precies kennen en begrijpen? Daar richtte ik me op. Als je de kern snapt, hoef je namelijk niet álles te doen. Dat scheelt zoveel stress.
Ik lette ook goed op in de les. Als ik iets niet snapte, vroeg ik het meteen. Dan hoef je thuis niet alles nog uit te zoeken en dat scheelt weer enorm veel tijd!
Zo hield ik overzicht in toetsweken
Vooral in toetsweken kon de druk enorm hoog worden. Daarom maakte ik altijd een schema. Ik schreef per dag op welke toetsen ik had, hoe zwaar ze meetelden, en wat mijn gemiddelde was voor dat vak. Dat hielp me om afwegingen te maken: waar moest ik het meest voor doen, en wat kon iets minder?
Door zo te plannen wist ik precies waar ik aan toe was en hoefde ik niet elke dag opnieuw te stressen over wát ik nou eerst moest doen.
Niet motivatie, maar discipline
Soms had ik er totaal geen zin in. Zeker als ik moe was van de training of net de hele zaterdag in de auto had gezeten. Maar ik had een routine en daar hield ik me aan. Ik wist waarvoor ik het deed: ik wilde Geneeskunde studeren. Als je weet waarvoor je het doet, houd je het makkelijker vol. Uiteindelijk draait het niet om perfectie, maar om consistentie: net als bij het sporten.
Moeilijke vakken aanpakken
Scheikunde was niet mijn favoriete vak. Vooral in vwo 5 en 6 moest ik er echt hard voor werken. Maar uiteindelijk haalde ik gewoon een 7 op mijn examen. Niet omdat ik er goed in was, maar omdat ik bleef oefenen, vragen stelde en op tijd begon. Je hoeft niet overal goed in te zijn. Als je blijft proberen, kom je al heel ver.
Waarom ik nu bijles geef
Ik weet hoe het is om school te combineren met van alles tegelijk. Daarom vind ik het zo leuk om nu bijles te geven. Niet alleen om dingen uit te leggen — dat doe ik rustig en duidelijk — maar ook om anderen te helpen overzicht te krijgen, vertrouwen op te bouwen en een manier te vinden die bij hén past.
Annika Reuver
Meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank!
Laten we het gesprek starten
Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!
Meer weten over Tip onderwijs?
Dit artikel is geschreven door:
Artikel delen
Artikel delen
Plaats een reactie
Meer over Tip onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl
0 reacties