Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Eindtoets basisonderwijs | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Eindtoets basisonderwijs

Basisonderwijs: een belangrijke fase in de leerweg

Het basisonderwijs is de eerste fase in de leerweg van een kind. Het is een cruciale periode waarin de basis wordt gelegd voor het verdere leerproces.
In deze fase worden de fundamenten gelegd voor rekenen, lezen en schrijven. Het kind leert ook sociale vaardigheden en hoe het zichzelf kan organiseren.

De eindtoets basisonderwijs: een belangrijke mijlpaal

De eindtoets basisonderwijs is een belangrijke mijlpaal in de leerweg van een kind. Het is een toets die wordt afgenomen aan het einde van de basisschoolperiode.
Het doel van deze toets is om te bepalen of een kind klaar is om over te stappen naar het vervolgonderwijs. De toets bestaat uit verschillende onderdelen, zoals rekenen, lezen en schrijven.

Soorten toetsen bij het basisonderwijs

Bij het basisonderwijs worden verschillende soorten toetsen gebruikt om de vaardigheden van een kind te bepalen. Een voorbeeld hiervan is de json-toets, die wordt gebruikt om de rekenvaardigheden te bepalen.
Andere voorbeelden zijn de entreetoets

De Entreetoets is een toets van het CITO, dat de vaardigheden van leerlingen op het gebied van rekenen en taal toetst. Deze toets wordt meestal afgenomen in het tweede halfjaar van groep 7, of aan het begin van groep 8.

, rekentoets

Een rekentoets is een toets binnen het vakgebied Rekenen/Wiskunde dat een belangrijke rol speelt bij het bepalen van de kwaliteit van toetsen en assessments. Het is een essentiële toets voor studenten die de PABO-opleiding gaan volgen.

en kleutertoetsen

Kleutertoetsen zijn een belangrijk onderdeel van het leerlingvolgsysteem. Ze worden gebruikt om de ontwikkeling van jonge kinderen te volgen en te evalueren.

. Deze toetsen worden gebruikt om de vaardigheden van een kind op verschillende gebieden te bepalen.

Adaptieve toetsen: een moderne manier van toetsen

Adaptieve toets

In het onderwijs wordt steeds meer gebruikgemaakt van adaptieve toetsen.

en zijn een moderne manier van toetsen die worden gebruikt bij het basisonderwijs. Deze toetsen worden aangepast aan de vaardigheden van een kind.

Het voordeel van adaptieve toetsen is dat ze een nauwkeuriger beeld geven van de vaardigheden van een kind. Dit maakt het mogelijk om een kind beter te begeleiden in zijn leerproces.

Digitaal toetsen: de toekomst van het toetsen

Digitaal toetsen is een moderne manier van toetsen die steeds meer gebruikt wordt bij het basisonderwijs. Deze manier van toetsen maakt het mogelijk om toetsen af te nemen op een computer of tablet.
Het voordeel van digitaal toetsen is dat het een snellere en efficiëntere manier is om toetsen af te nemen. Dit maakt het mogelijk om sneller resultaten te verkrijgen en een kind beter te begeleiden in zijn leerproces.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 13 juni 2024

Reacties

0 reacties