Gerelateerde artikelen

De rol van meertaligheid bij kansenongelijkheid

Meertaligheid speelt een belangrijke rol in de ongelijkheidskansen in het onderwijs in Nederland, zowel in positieve als negatieve zin. De impact van meertaligheid op de kansen van leerlingen in het onderwijs is sterk afhankelijk van hoe de samenleving en het...

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Normering | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Normering

Normering in het onderwijs

Normering is een cruciale stap in het beoordelen van toetsen en assessments. Het is een maatstaf die gehanteerd wordt om de prestaties van leerlingen te evalueren. Er zijn twee hoofdtypen van normering: relatieve en absolute normering.
Bij absolute normering geldt voor iedereen dezelfde norm. Dit betekent dat er een vaste standaard is voor het beoordelen van toetsen. Bijvoorbeeld: bij elke twee fouten gaat er een punt af. Dit type normering is duidelijk en transparant, maar kan soms erg pijnlijk zijn voor leerlingen.
Bij relatieve normering wordt achteraf vastgesteld of de leerprestaties voldoende of onvoldoende zijn. Dit type normering is gebaseerd op de prestaties van een groep leerlingen in plaats van een vaste standaard. Als in het onderwijs alle kinderen dezelfde kennisbasis moeten hebben, dan is een absolute normering nodig. Maar daarnaast is het ook goed om op pedagogische gronden voor een relatieve normering te kiezen.

Soorten normering

Er zijn verschillende soorten normering, zoals de Cito-normering, die veel gebruikt wordt in het basisonderwijs. Deze normering is gebaseerd op een landelijke standaard en wordt gebruikt om de prestaties van leerlingen te evalueren.
Normering is een belangrijke stap in het beoordelen van toetsen en assessments. Het helpt om de prestaties van leerlingen te evalueren en om te bepalen of zij voldoen aan de gestelde eisen. Door het gebruik van normering kan het onderwijs een meer objectieve en transparante manier van beoordelen hanteren.

Voordelen van normering

Normering heeft verschillende voordelen, zoals het bieden van een objectieve en transparante manier van beoordelen. Het helpt ook om de prestaties van leerlingen te evalueren en om te bepalen of zij voldoen aan de gestelde eisen. Bovendien kan normering helpen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.
Normering is een belangrijke stap in het beoordelen van toetsen en assessments. Het helpt om de prestaties van leerlingen te evalueren en om te bepalen of zij voldoen aan de gestelde eisen. Door het gebruik van normering kan het onderwijs een meer objectieve en transparante manier van beoordelen hanteren.

Nadelen van normering

Normering heeft ook nadelen, zoals het feit dat het kan leiden tot een te grote nadruk op het behalen van hoge scores. Dit kan ertoe leiden dat leerlingen zich te veel focussen op het behalen van hoge scores en minder op het leren zelf.
Bovendien kan normering ook leiden tot een te grote druk op leerlingen, wat kan resulteren in stress en angst. Het is belangrijk om deze nadelen in acht te nemen en om een balans te vinden tussen het gebruik van normering en het stimuleren van leerlingen om te leren.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties