Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Normering | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Normering

Normering in het onderwijs

Normering is een cruciale stap in het beoordelen van toetsen en assessments. Het is een maatstaf die gehanteerd wordt om de prestaties van leerlingen te evalueren. Er zijn twee hoofdtypen van normering: relatieve en absolute normering.
Bij absolute normering geldt voor iedereen dezelfde norm. Dit betekent dat er een vaste standaard is voor het beoordelen van toetsen. Bijvoorbeeld: bij elke twee fouten gaat er een punt af. Dit type normering is duidelijk en transparant, maar kan soms erg pijnlijk zijn voor leerlingen.
Bij relatieve normering wordt achteraf vastgesteld of de leerprestaties voldoende of onvoldoende zijn. Dit type normering is gebaseerd op de prestaties van een groep leerlingen in plaats van een vaste standaard. Als in het onderwijs alle kinderen dezelfde kennisbasis moeten hebben, dan is een absolute normering nodig. Maar daarnaast is het ook goed om op pedagogische gronden voor een relatieve normering te kiezen.

Soorten normering

Er zijn verschillende soorten normering, zoals de Cito-normering, die veel gebruikt wordt in het basisonderwijs. Deze normering is gebaseerd op een landelijke standaard en wordt gebruikt om de prestaties van leerlingen te evalueren.
Normering is een belangrijke stap in het beoordelen van toetsen en assessments. Het helpt om de prestaties van leerlingen te evalueren en om te bepalen of zij voldoen aan de gestelde eisen. Door het gebruik van normering kan het onderwijs een meer objectieve en transparante manier van beoordelen hanteren.

Voordelen van normering

Normering heeft verschillende voordelen, zoals het bieden van een objectieve en transparante manier van beoordelen. Het helpt ook om de prestaties van leerlingen te evalueren en om te bepalen of zij voldoen aan de gestelde eisen. Bovendien kan normering helpen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.
Normering is een belangrijke stap in het beoordelen van toetsen en assessments. Het helpt om de prestaties van leerlingen te evalueren en om te bepalen of zij voldoen aan de gestelde eisen. Door het gebruik van normering kan het onderwijs een meer objectieve en transparante manier van beoordelen hanteren.

Nadelen van normering

Normering heeft ook nadelen, zoals het feit dat het kan leiden tot een te grote nadruk op het behalen van hoge scores. Dit kan ertoe leiden dat leerlingen zich te veel focussen op het behalen van hoge scores en minder op het leren zelf.
Bovendien kan normering ook leiden tot een te grote druk op leerlingen, wat kan resulteren in stress en angst. Het is belangrijk om deze nadelen in acht te nemen en om een balans te vinden tussen het gebruik van normering en het stimuleren van leerlingen om te leren.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties