Gerelateerde artikelen

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Peuterpuberteit

Ik heb 8 schooljaren met pubers gewerkt, stamgroep 6-7-8, lange lijven, intelligente en mistige hersens. Een uitdaging om met ze te leren, maar vooral ook te lachen en het (school)leven te ondervinden. Met al deze ervaring, sta ik op dit moment voor de uitdaging om...

Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs

Kwantiteit versus kwaliteit?   De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en  meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool  voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Normering | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Normering

Normering in het onderwijs

Normering is een cruciale stap in het beoordelen van toetsen en assessments. Het is een maatstaf die gehanteerd wordt om de prestaties van leerlingen te evalueren. Er zijn twee hoofdtypen van normering: relatieve en absolute normering.
Bij absolute normering geldt voor iedereen dezelfde norm. Dit betekent dat er een vaste standaard is voor het beoordelen van toetsen. Bijvoorbeeld: bij elke twee fouten gaat er een punt af. Dit type normering is duidelijk en transparant, maar kan soms erg pijnlijk zijn voor leerlingen.
Bij relatieve normering wordt achteraf vastgesteld of de leerprestaties voldoende of onvoldoende zijn. Dit type normering is gebaseerd op de prestaties van een groep leerlingen in plaats van een vaste standaard. Als in het onderwijs alle kinderen dezelfde kennisbasis moeten hebben, dan is een absolute normering nodig. Maar daarnaast is het ook goed om op pedagogische gronden voor een relatieve normering te kiezen.

Soorten normering

Er zijn verschillende soorten normering, zoals de Cito-normering, die veel gebruikt wordt in het basisonderwijs. Deze normering is gebaseerd op een landelijke standaard en wordt gebruikt om de prestaties van leerlingen te evalueren.
Normering is een belangrijke stap in het beoordelen van toetsen en assessments. Het helpt om de prestaties van leerlingen te evalueren en om te bepalen of zij voldoen aan de gestelde eisen. Door het gebruik van normering kan het onderwijs een meer objectieve en transparante manier van beoordelen hanteren.

Voordelen van normering

Normering heeft verschillende voordelen, zoals het bieden van een objectieve en transparante manier van beoordelen. Het helpt ook om de prestaties van leerlingen te evalueren en om te bepalen of zij voldoen aan de gestelde eisen. Bovendien kan normering helpen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.
Normering is een belangrijke stap in het beoordelen van toetsen en assessments. Het helpt om de prestaties van leerlingen te evalueren en om te bepalen of zij voldoen aan de gestelde eisen. Door het gebruik van normering kan het onderwijs een meer objectieve en transparante manier van beoordelen hanteren.

Nadelen van normering

Normering heeft ook nadelen, zoals het feit dat het kan leiden tot een te grote nadruk op het behalen van hoge scores. Dit kan ertoe leiden dat leerlingen zich te veel focussen op het behalen van hoge scores en minder op het leren zelf.
Bovendien kan normering ook leiden tot een te grote druk op leerlingen, wat kan resulteren in stress en angst. Het is belangrijk om deze nadelen in acht te nemen en om een balans te vinden tussen het gebruik van normering en het stimuleren van leerlingen om te leren.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties