Gerelateerde artikelen

Praktijkonderwijs: wat is dat?

Praktijkonderwijs, het beste wat mij is overkomen! Als ik aan mensen die me dierbaar zijn, vertel over het onderwijs waar ik in werk, kijken ze je soms wel een beetje verbaasd aan. Een veel gehoorde reactie is ook: ‘Dat jij dat kan!? Echt respect hoor, werken met dat...

Het bouwen van groepsdynamiek

Bouwen Het is bijna zo ver voor regio Zuid. De bouwvakvakantie begint vandaag. Dat betekent dat de bouw van onze school even stil ligt. Onze school is echter al twee weken dicht. Voor de kinderen althans, want de meeste collega’s werken nog even door. Het lokaal...

Differentiatie in de klas

Voor ieder kind het best passende onderwijs: Hoe dan? Als leerkracht in het basisonderwijs sta je dagelijks voor de uitdaging om met de diverse niveaus in je klas om te gaan. Elk kind heeft nu eenmaal eigen behoeften en unieke capaciteiten. In deze blog deel ik mijn...

Verhoog betrokkenheid met coöperatieve werkvormen

Coöperatieve werkvormen De afgelopen jaren heb ik op veel verschillende scholen gewerkt en over een ding zijn de kinderen het eens: ze doen het liefst spelletjes tijdens de lessen om het leren leuk te maken. Op de allereerste school waar ik lesgaf heb ik een cursus...

Zij-instromers in het onderwijs

Mini-maatschappij De basisschool. Een bruisende mini-maatschappij waar de ontdekkingstocht van ieder kind begint. Als leraar krijg je te maken met kinderen van verschillende achtergronden, die jij mag voorbereiden op de wereld van morgen. Je leert ze niet alleen...

Hoe oogmotoriek lezen beïnvloedt

Waarom extra oefenen met lezen niet altijd werkt! Kinderen die tijdens het lezen veelvuldig in de ogen wrijven, scheef op hun stoel zitten, één oog afdekken tijdens het lezen, rode en of tranende ogen hebben, hebben één ding gemeen met elkaar; het lezen kost hun veel...

Snel en gedegen aan de slag met bewegend leren

Bewegend leren is de laatste jaren een steeds groter begrip geworden binnen onderwijsland! Bewegend leren, je hoort het regelmatig om je heen. Er zijn diverse producten te vinden. Van experimenteren tot het maken van een compleet nieuw product! In de blog lees je meer...

Het belang van buitenonderwijs voor de ontwikkeling van kinderen

Digitalisering versus buitenspelen Hoe zag jouw weekend eruit? Ik heb gegamed…en dan volgt er vaak een verhaal waarbij allerlei hoofdfiguren en acties uit de game de revue passeren. Herkenbaar voor jou als leerkracht? Feit is dat de schermtijd de afgelopen jaren onder...

Wat doet een Mediacoach?

Een inleiding tot mediacoaches en leesconsulenten in de bibliotheekwereld Laat ik maar eens bij het begin, beginnen en kort toelichten wat een Mediacoach nu eigenlijk is. Wanneer je werkt met het project ‘Bibliotheek op school’ dan horen daar ook uren bij met...

5 les ideeën om de tweede wereldoorlog te behandelen

De Tweede Wereldoorlog is een belangrijke periode in onze geschiedenis. In deze blog wil ik inzoomen op 5 alternatieve les ideeën om deze periode te bespreken. En vooral in relatie met het leven van kinderen in de huidige tijd.   Supermarkten Bestond de Albert...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Normering | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Normering

Normering in het onderwijs

Normering is een cruciale stap in het beoordelen van toetsen en assessments. Het is een maatstaf die gehanteerd wordt om de prestaties van leerlingen te evalueren. Er zijn twee hoofdtypen van normering: relatieve en absolute normering.
Bij absolute normering geldt voor iedereen dezelfde norm. Dit betekent dat er een vaste standaard is voor het beoordelen van toetsen. Bijvoorbeeld: bij elke twee fouten gaat er een punt af. Dit type normering is duidelijk en transparant, maar kan soms erg pijnlijk zijn voor leerlingen.
Bij relatieve normering wordt achteraf vastgesteld of de leerprestaties voldoende of onvoldoende zijn. Dit type normering is gebaseerd op de prestaties van een groep leerlingen in plaats van een vaste standaard. Als in het onderwijs alle kinderen dezelfde kennisbasis moeten hebben, dan is een absolute normering nodig. Maar daarnaast is het ook goed om op pedagogische gronden voor een relatieve normering te kiezen.

Soorten normering

Er zijn verschillende soorten normering, zoals de Cito-normering, die veel gebruikt wordt in het basisonderwijs. Deze normering is gebaseerd op een landelijke standaard en wordt gebruikt om de prestaties van leerlingen te evalueren.
Normering is een belangrijke stap in het beoordelen van toetsen en assessments. Het helpt om de prestaties van leerlingen te evalueren en om te bepalen of zij voldoen aan de gestelde eisen. Door het gebruik van normering kan het onderwijs een meer objectieve en transparante manier van beoordelen hanteren.

Voordelen van normering

Normering heeft verschillende voordelen, zoals het bieden van een objectieve en transparante manier van beoordelen. Het helpt ook om de prestaties van leerlingen te evalueren en om te bepalen of zij voldoen aan de gestelde eisen. Bovendien kan normering helpen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.
Normering is een belangrijke stap in het beoordelen van toetsen en assessments. Het helpt om de prestaties van leerlingen te evalueren en om te bepalen of zij voldoen aan de gestelde eisen. Door het gebruik van normering kan het onderwijs een meer objectieve en transparante manier van beoordelen hanteren.

Nadelen van normering

Normering heeft ook nadelen, zoals het feit dat het kan leiden tot een te grote nadruk op het behalen van hoge scores. Dit kan ertoe leiden dat leerlingen zich te veel focussen op het behalen van hoge scores en minder op het leren zelf.
Bovendien kan normering ook leiden tot een te grote druk op leerlingen, wat kan resulteren in stress en angst. Het is belangrijk om deze nadelen in acht te nemen en om een balans te vinden tussen het gebruik van normering en het stimuleren van leerlingen om te leren.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties