Gerelateerde artikelen

Psychomotorisch kindercoach: bewegen en leren

“School is een gevangenis en huiswerk is een taakstraf!” Dat riep mijn oudste zoon ooit, en die woorden bleven bij me. Als psychomotorisch kindercoach kijk ik daar nu anders naar. Hij zat nog op de basisschool en had moeite met lezen, spelling en het automatiseren bij...

Effectief gebruik van digitale leermiddelen in het onderwijs

Heb je een leuke app gezien om in de klas te gebruiken? Niet doen! Of in elk geval niet meteen… Het is zo verleidelijk, je ziet een app die je aanspreekt en je gaat er meteen mee aan de slag in de klas. Maar net zoals je niet meteen een nieuwe methode aanschaft omdat...

Online onderwijs: Advies voor ouders en leerlingen

Online onderwijs: Hoe adviseer je ouders als school bij deze keuze? Verhuizen, reizen of een tijdelijke baan van de (expat)ouders in het buitenland: dit zijn situaties waarin kinderen tijdelijk of definitief van school veranderen. Er kan gekozen worden voor een...

Goede voornemens voor een succesvol onderwijsjaar

Jouw goede voornemens als je in het onderwijs werkt De beste wensen, nog een gelukkig nieuwjaar en vergeet ook de stagiaire niet een mooie start van 2025 te wensen. Alle leerlingen en studenten keren terug na hun kerstvakantie en maken zich op voor een toetsperiode of...

Van zzp’er naar loondienst in het onderwijs

Is dit het juiste moment? Het leek een geweldige keuze: werken als zelfstandige in het onderwijs. Je genoot van de vrijheid om je eigen uren in te delen en projecten te kiezen die bij je passen. Maar na verloop van tijd kunnen de minder leuke kanten zich aandienen....

Dyslexie bij kinderen: Verder dan het onderwijs

Dyslexie heeft vaak een grotere impact dan alleen op het leren lezen en schrijven op school. De uitdagingen waarmee kinderen met dyslexie geconfronteerd worden, sijpelen door naar andere domeinen in hun leven, waaronder thuis, op de sportclub en in sociale kringen....

Werving en selectie in het onderwijs

De juiste medewerkers vinden voor het basisonderwijs is een uitdaging die zorgvuldigheid en toewijding vereist. Leerkrachten, onderwijsassistenten en ondersteunend personeel spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. In een tijd waarin het lerarentekort...

Conflicten oplossen in de klas

Conflicten en gedragsuitdagingen in de groep In vele gevallen doorloopt een groep de eerste drie fasen van groepsvorming op een gunstige, opbouwende manier. Meestal eindigt dit in een plezierige, samenwerkende groep in de performingsfase, maar wat wanneer dit niet zo...

De taken van een onderwijsassistent

Beste lezer, in mijn vorige blog heb ik geschreven over de functie van onderwijsassistent en de verschillen qua niveau. In dit blog wil ik hier graag dieper ingaan op de taken van een onderwijsassistent en deze verschillen uiteenzetten.   Onderwijsassistent...

De rol van meertaligheid bij kansenongelijkheid

Meertaligheid speelt een belangrijke rol in de ongelijkheidskansen in het onderwijs in Nederland, zowel in positieve als negatieve zin. De impact van meertaligheid op de kansen van leerlingen in het onderwijs is sterk afhankelijk van hoe de samenleving en het...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Normering | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Normering

Normering in het onderwijs

Normering is een cruciale stap in het beoordelen van toetsen en assessments. Het is een maatstaf die gehanteerd wordt om de prestaties van leerlingen te evalueren. Er zijn twee hoofdtypen van normering: relatieve en absolute normering.
Bij absolute normering geldt voor iedereen dezelfde norm. Dit betekent dat er een vaste standaard is voor het beoordelen van toetsen. Bijvoorbeeld: bij elke twee fouten gaat er een punt af. Dit type normering is duidelijk en transparant, maar kan soms erg pijnlijk zijn voor leerlingen.
Bij relatieve normering wordt achteraf vastgesteld of de leerprestaties voldoende of onvoldoende zijn. Dit type normering is gebaseerd op de prestaties van een groep leerlingen in plaats van een vaste standaard. Als in het onderwijs alle kinderen dezelfde kennisbasis moeten hebben, dan is een absolute normering nodig. Maar daarnaast is het ook goed om op pedagogische gronden voor een relatieve normering te kiezen.

Soorten normering

Er zijn verschillende soorten normering, zoals de Cito-normering, die veel gebruikt wordt in het basisonderwijs. Deze normering is gebaseerd op een landelijke standaard en wordt gebruikt om de prestaties van leerlingen te evalueren.
Normering is een belangrijke stap in het beoordelen van toetsen en assessments. Het helpt om de prestaties van leerlingen te evalueren en om te bepalen of zij voldoen aan de gestelde eisen. Door het gebruik van normering kan het onderwijs een meer objectieve en transparante manier van beoordelen hanteren.

Voordelen van normering

Normering heeft verschillende voordelen, zoals het bieden van een objectieve en transparante manier van beoordelen. Het helpt ook om de prestaties van leerlingen te evalueren en om te bepalen of zij voldoen aan de gestelde eisen. Bovendien kan normering helpen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.
Normering is een belangrijke stap in het beoordelen van toetsen en assessments. Het helpt om de prestaties van leerlingen te evalueren en om te bepalen of zij voldoen aan de gestelde eisen. Door het gebruik van normering kan het onderwijs een meer objectieve en transparante manier van beoordelen hanteren.

Nadelen van normering

Normering heeft ook nadelen, zoals het feit dat het kan leiden tot een te grote nadruk op het behalen van hoge scores. Dit kan ertoe leiden dat leerlingen zich te veel focussen op het behalen van hoge scores en minder op het leren zelf.
Bovendien kan normering ook leiden tot een te grote druk op leerlingen, wat kan resulteren in stress en angst. Het is belangrijk om deze nadelen in acht te nemen en om een balans te vinden tussen het gebruik van normering en het stimuleren van leerlingen om te leren.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties