Gerelateerde artikelen

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Het vergroten van eigenaarschap

Het nemen van eigenaarschap is een term dat steeds meer naar voren komt in het onderwijs. Ook in andere branches is het een veel gehoorde term zodat werknemers weer de regie over hun eigen werkzaamheden en handelen (terug)pakken. In dit blog lees je waar de term...

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Evalueren | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Evalueren

Evalueren in het onderwijs

Evalueren is een cruciale stap in het leerproces. Het helpt leerkrachten en leerlingen om hun doelstellingen te bereiken en hun prestaties te verbeteren. Een goede evaluatie geeft inzicht in de sterke en zwakke punten van leerlingen en helpt bij het nemen van vervolgstappen.
Er zijn verschillende redenen waarom evalueren noodzakelijk is. Het helpt leerkrachten om overzicht te houden over de leerprestaties van hun leerlingen, anderen goed te informeren en goed voorbereid het gesprek in te gaan met ouders, de schoolleiding en de inspectie. Evalueren doe je dus voor het kind, jezelf, de ouders, collega’s, inspectie en anderen.

Soorten evaluaties

Er zijn twee soorten evaluaties: formatieve evaluatie en summatieve evaluatie. Formatieve evaluatie is het evalueren tijdens het proces, terwijl summatieve evaluatie gebeurt achteraf aan de hand van de resultaten. Beide soorten evaluaties zijn belangrijk om een compleet beeld te krijgen van de leerprestaties.
Bij het evalueren kan gelet worden op de groep of op het individu. Het is belangrijk om een gebalanceerde beoordeling te maken om een eerlijk beeld te krijgen van de leerprestaties. Reflecteren

Reflecteren is een cruciale vaardigheid in het onderwijs, omdat het leerlingen helpt om hun eigen leerproces te evalueren en te verbeteren. Het is een manier om terug te kijken op ervaringen en handelen, om nieuwe inzichten te verwerven en betere keuzes te maken. Reflectie is de motor van ontwikkeling, omdat het leerlingen helpt om hun sterke en zwakke punten te identificeren en hun leerstrategieën aan te passen.

op de evaluatie helpt leerkrachten om hun lesmethoden aan te passen en leerlingen om hun leerstrategieën te verbeteren.

Wijze van aanpak

Het evalueren van leerprestaties kan op verschillende manieren gebeuren. Een manier is het gebruik van toetsen

Toetsen zijn een belangrijk hulpmiddel om de vorderingen van leerlingen te evalueren. Het doel van toetsen is om te bepalen hoe een leerling er op dit moment voor staat en hoe hij verder kan ontwikkelen.

, zoals multiple-choice vragen en open vragen. Een andere manier is het houden van een beoordelingsgesprek

Een beoordelingsgesprek is een eenrichtingsgesprek tussen een leidinggevende en een medewerker, waarin de prestaties en het functioneren van de medewerker worden besproken.

met leerlingen. Diagnosticeren

Bias in het onderwijs speelt een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van toetsen en assessments. Daarom is het van groot belang om bias te herkennen en te vermijden om eerlijke en gelijke onderwijskansen te waarborgen. Bias kan verschillende oorzaken hebben, zoals culturele bias, taalbias, socio-economische bias en genderbias. Culturele bias ontstaat wanneer toetsvragen zijn gebaseerd op culturele referenties die niet universeel bekend zijn. Taalbias treedt op wanneer de taal van de toetsvragen moeilijk te begrijpen is voor niet-moedertaalsprekers. Socio-economische bias treft leerlingen uit verschillende achtergronden ongelijk. Genderbias beoordeelt jongens en meisjes verschillend op basis van hun geslacht.

van de leerprestaties helpt leerkrachten om de zwakke punten van leerlingen te identificeren en gerichte maatregelen te nemen.

Het is belangrijk om een vaste cyclus te volgen bij het evalueren: informatie verzamelen, registeren, evalueren en dan vervolgstappen bepalen. Dit helpt leerkrachten om een compleet beeld te krijgen van de leerprestaties en gerichte maatregelen te nemen.

Conclusie

Evalueren is een cruciale stap in het leerproces. Het helpt leerkrachten en leerlingen om hun doelstellingen te bereiken en hun prestaties te verbeteren. Door een goede evaluatie te maken, kan een leerkracht een compleet beeld krijgen van de leerprestaties en gerichte maatregelen nemen om de leerprestaties te verbeteren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties