Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Puberteit | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Puberteit

Puberteit: een cruciale fase in de ontwikkeling

De puberteit is een periode van grote veranderingen, zowel fysiek als psychologisch. Het is een tijd van exploratie, waarin jongeren proberen hun identiteit te vinden en hun plaats in de wereld te bepalen. Tussen de leeftijd van 10 en 18 jaar doorlopen jongeren een reeks van fases, waarin zij zich ontwikkelen tot volwassenen.

Hormonale veranderingen

Tijdens de puberteit worden hormonen vrijgegeven, die het lichaam laten groeien en veranderen. Bij meisjes begint de groei rond hun elfde, bij jongens rond hun dertiende. Deze hormonale veranderingen kunnen leiden tot onzekerheid en verwarring bij jongeren.

Identiteit en zelfbeeld

Jongeren in de puberteit zoeken naar hun eigen identiteit en proberen hun zelfbeeld te vormen. Zij zijn bezig met vragen als “Wie ben ik?”, “Wat wil ik worden?” en “Hoe zien anderen mij?”. Dit zoekproces kan leiden tot experimenten met verschillende stijlen, vriendenkringen en activiteiten.

Fases van de puberteit

De puberteit kan worden ingedeeld in vier fases: de vroege puberteit, experimenteren, toenadering en versteviging. In elke fase worden jongeren geconfronteerd met nieuwe uitdagingen en kansen om zichzelf te ontwikkelen.

De vroege puberteit (10-14 jaar)

In deze fase worden jongeren zich bewust van hun lichaam en hun plaats in de wereld. Zij beginnen te experimenteren met verschillende stijlen en activiteiten, en proberen hun eigen identiteit te vormen.

Experimenteren (14-16 jaar)

In deze fase zoeken jongeren naar afstand en onafhankelijkheid. Zij proberen hun eigen grenzen te vinden en te overschrijden, en experimenteren met verschillende vriendenkringen en activiteiten.

Toenadering (16-18 jaar)

In deze fase zoeken jongeren naar toenadering en verzoening. Zij proberen hun relatie met hun ouders en anderen te herstellen, en te vinden wat zij echt willen in het leven.

Versteviging (18-24 jaar)

In deze fase vinden jongeren hun eigen identiteit en stabiliteit. Zij hebben een duidelijker beeld van zichzelf en hun plaats in de wereld, en zijn beter in staat om hun doelen te bereiken.

Conclusie

De puberteit is een cruciale fase in de ontwikkeling van jongeren. Het is een tijd van grote veranderingen, waarin jongeren proberen hun identiteit te vinden en hun plaats in de wereld te bepalen. Door deze fase te begrijpen, kunnen we jongeren beter ondersteunen en helpen bij hun ontwikkeling.

Please let me know if you need any further changes.

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties