Gerelateerde artikelen

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Peuterpuberteit

Ik heb 8 schooljaren met pubers gewerkt, stamgroep 6-7-8, lange lijven, intelligente en mistige hersens. Een uitdaging om met ze te leren, maar vooral ook te lachen en het (school)leven te ondervinden. Met al deze ervaring, sta ik op dit moment voor de uitdaging om...

Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs

Kwantiteit versus kwaliteit?   De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en  meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool  voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Puberteit | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Puberteit

Puberteit: een cruciale fase in de ontwikkeling

De puberteit is een periode van grote veranderingen, zowel fysiek als psychologisch. Het is een tijd van exploratie, waarin jongeren proberen hun identiteit te vinden en hun plaats in de wereld te bepalen. Tussen de leeftijd van 10 en 18 jaar doorlopen jongeren een reeks van fases, waarin zij zich ontwikkelen tot volwassenen.

Hormonale veranderingen

Tijdens de puberteit worden hormonen vrijgegeven, die het lichaam laten groeien en veranderen. Bij meisjes begint de groei rond hun elfde, bij jongens rond hun dertiende. Deze hormonale veranderingen kunnen leiden tot onzekerheid en verwarring bij jongeren.

Identiteit en zelfbeeld

Jongeren in de puberteit zoeken naar hun eigen identiteit en proberen hun zelfbeeld te vormen. Zij zijn bezig met vragen als “Wie ben ik?”, “Wat wil ik worden?” en “Hoe zien anderen mij?”. Dit zoekproces kan leiden tot experimenten met verschillende stijlen, vriendenkringen en activiteiten.

Fases van de puberteit

De puberteit kan worden ingedeeld in vier fases: de vroege puberteit, experimenteren, toenadering en versteviging. In elke fase worden jongeren geconfronteerd met nieuwe uitdagingen en kansen om zichzelf te ontwikkelen.

De vroege puberteit (10-14 jaar)

In deze fase worden jongeren zich bewust van hun lichaam en hun plaats in de wereld. Zij beginnen te experimenteren met verschillende stijlen en activiteiten, en proberen hun eigen identiteit te vormen.

Experimenteren (14-16 jaar)

In deze fase zoeken jongeren naar afstand en onafhankelijkheid. Zij proberen hun eigen grenzen te vinden en te overschrijden, en experimenteren met verschillende vriendenkringen en activiteiten.

Toenadering (16-18 jaar)

In deze fase zoeken jongeren naar toenadering en verzoening. Zij proberen hun relatie met hun ouders en anderen te herstellen, en te vinden wat zij echt willen in het leven.

Versteviging (18-24 jaar)

In deze fase vinden jongeren hun eigen identiteit en stabiliteit. Zij hebben een duidelijker beeld van zichzelf en hun plaats in de wereld, en zijn beter in staat om hun doelen te bereiken.

Conclusie

De puberteit is een cruciale fase in de ontwikkeling van jongeren. Het is een tijd van grote veranderingen, waarin jongeren proberen hun identiteit te vinden en hun plaats in de wereld te bepalen. Door deze fase te begrijpen, kunnen we jongeren beter ondersteunen en helpen bij hun ontwikkeling.

Please let me know if you need any further changes.

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties