Gerelateerde artikelen

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Zelfbeeld | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Zelfbeeld

Het zelfbeeld in het onderwijs

Het zelfbeeld speelt een cruciale rol bij het bepalen van de identiteit

Identiteit speelt een cruciale rol in het onderwijs. Het begrip identiteit kan op verschillende manieren worden opgevat, maar in het onderwijskundig verband wordt het meestal gebruikt om het profiel van een schoolorganisatie te beschrijven. Waar staat de school voor?

van leerlingen. Daarom is het van groot belang om het zelfbeeld te begrijpen en te herkennen om leerlingen te helpen bij het vormen van een positief zelfbeeld.

Het zelfbeeld is het beeld dat leerlingen over zichzelf hebben gevormd. Het is het geheel van gedachten, overtuigingen en oordelen die leerlingen over zichzelf hebben. Een zelfbeeld wil niet zeggen dat leerlingen ook daadwerkelijk zo zijn. Het weerspiegelt hoe leerlingen zichzelf zien, positief of negatief, en niet hoe leerlingen zijn.

Oorzaken van het zelfbeeld

Het zelfbeeld komt tot stand onder invloed van verschillende factoren, zoals de omgeving, intospectie en zelfperceptie. De omgeving speelt een belangrijke rol bij het vormen van het zelfbeeld, omdat leerlingen reacties van anderen interpreteren en deze gebruiken om hun eigen gedrag te beoordelen. Introspectie en zelfperceptie spelen ook een belangrijke rol, omdat leerlingen hun eigen emoties, motivaties en gedachten analyseren en hierover een oordeel vormen.
Het zelfbeeld is dan ook een beoordeling van zichzelf waarnaar leerlingen zich (onbewust) gaan gedragen. Het zelfbeeld kan wisselen per gebied, zoals het sociale zelf, het emotionele zelf, het cognitieve zelf, het fysieke zelf en het materiële zelf.

Invloed van het zelfbeeld op het leerproces

Het zelfbeeld heeft een grote invloed op het leerproces van leerlingen. Leerlingen met een positief zelfbeeld zijn meer gemotiveerd om te leren en hebben een hogere zelfvertrouwen

Vertrouwen en zelfvertrouwen zijn twee belangrijke kwaliteiten die een rol spelen bij de ontwikkeling en het leren van kinderen. Het is cruciaal om deze kwaliteiten te begrijpen en te ontwikkelen bij kinderen om hen te helpen bij hun sociale, emotionele en cognitieve ontwikkeling.

. Leerlingen met een negatief zelfbeeld zijn minder gemotiveerd om te leren en hebben een lager zelfvertrouwen. Daarom is het essentieel om het zelfbeeld te herkennen en te begrijpen om leerlingen te helpen bij het vormen van een positief zelfbeeld.

Door het zelfbeeld te begrijpen, kunnen leerkrachten en ouders leerlingen helpen bij het vormen van een positief zelfbeeld. Dit kan worden gedaan door leerlingen te laten reflecteren op hun eigen gedrag en emoties, en door hen te laten zien dat zij capabel zijn om taken uit te voeren.

Wijze van aanpak

Het identificeren en begrijpen van het zelfbeeld is essentieel voor het helpen van leerlingen bij het vormen van een positief zelfbeeld. Diverse strategieën helpen hierbij, zoals het laten reflecteren van leerlingen op hun eigen gedrag en emoties, en het laten zien dat zij capabel zijn om taken uit te voeren. Bovendien speelt het opleiden van leerkrachten en ouders een cruciale rol, omdat zij leerlingen kunnen helpen bij het vormen van een positief zelfbeeld.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties