Gerelateerde artikelen

Praktijkonderwijs: wat is dat?

Praktijkonderwijs, het beste wat mij is overkomen! Als ik aan mensen die me dierbaar zijn, vertel over het onderwijs waar ik in werk, kijken ze je soms wel een beetje verbaasd aan. Een veel gehoorde reactie is ook: ‘Dat jij dat kan!? Echt respect hoor, werken met dat...

Het bouwen van groepsdynamiek

Bouwen Het is bijna zo ver voor regio Zuid. De bouwvakvakantie begint vandaag. Dat betekent dat de bouw van onze school even stil ligt. Onze school is echter al twee weken dicht. Voor de kinderen althans, want de meeste collega’s werken nog even door. Het lokaal...

Differentiatie in de klas

Voor ieder kind het best passende onderwijs: Hoe dan? Als leerkracht in het basisonderwijs sta je dagelijks voor de uitdaging om met de diverse niveaus in je klas om te gaan. Elk kind heeft nu eenmaal eigen behoeften en unieke capaciteiten. In deze blog deel ik mijn...

Verhoog betrokkenheid met coöperatieve werkvormen

Coöperatieve werkvormen De afgelopen jaren heb ik op veel verschillende scholen gewerkt en over een ding zijn de kinderen het eens: ze doen het liefst spelletjes tijdens de lessen om het leren leuk te maken. Op de allereerste school waar ik lesgaf heb ik een cursus...

Zij-instromers in het onderwijs

Mini-maatschappij De basisschool. Een bruisende mini-maatschappij waar de ontdekkingstocht van ieder kind begint. Als leraar krijg je te maken met kinderen van verschillende achtergronden, die jij mag voorbereiden op de wereld van morgen. Je leert ze niet alleen...

Hoe oogmotoriek lezen beïnvloedt

Waarom extra oefenen met lezen niet altijd werkt! Kinderen die tijdens het lezen veelvuldig in de ogen wrijven, scheef op hun stoel zitten, één oog afdekken tijdens het lezen, rode en of tranende ogen hebben, hebben één ding gemeen met elkaar; het lezen kost hun veel...

Snel en gedegen aan de slag met bewegend leren

Bewegend leren is de laatste jaren een steeds groter begrip geworden binnen onderwijsland! Bewegend leren, je hoort het regelmatig om je heen. Er zijn diverse producten te vinden. Van experimenteren tot het maken van een compleet nieuw product! In de blog lees je meer...

Het belang van buitenonderwijs voor de ontwikkeling van kinderen

Digitalisering versus buitenspelen Hoe zag jouw weekend eruit? Ik heb gegamed…en dan volgt er vaak een verhaal waarbij allerlei hoofdfiguren en acties uit de game de revue passeren. Herkenbaar voor jou als leerkracht? Feit is dat de schermtijd de afgelopen jaren onder...

Wat doet een Mediacoach?

Een inleiding tot mediacoaches en leesconsulenten in de bibliotheekwereld Laat ik maar eens bij het begin, beginnen en kort toelichten wat een Mediacoach nu eigenlijk is. Wanneer je werkt met het project ‘Bibliotheek op school’ dan horen daar ook uren bij met...

5 les ideeën om de tweede wereldoorlog te behandelen

De Tweede Wereldoorlog is een belangrijke periode in onze geschiedenis. In deze blog wil ik inzoomen op 5 alternatieve les ideeën om deze periode te bespreken. En vooral in relatie met het leven van kinderen in de huidige tijd.   Supermarkten Bestond de Albert...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Zelfbeeld | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Zelfbeeld

Het zelfbeeld in het onderwijs

Het zelfbeeld speelt een cruciale rol bij het bepalen van de identiteit

Identiteit speelt een cruciale rol in het onderwijs. Het begrip identiteit kan op verschillende manieren worden opgevat, maar in het onderwijskundig verband wordt het meestal gebruikt om het profiel van een schoolorganisatie te beschrijven. Waar staat de school voor?

van leerlingen. Daarom is het van groot belang om het zelfbeeld te begrijpen en te herkennen om leerlingen te helpen bij het vormen van een positief zelfbeeld.

Het zelfbeeld is het beeld dat leerlingen over zichzelf hebben gevormd. Het is het geheel van gedachten, overtuigingen en oordelen die leerlingen over zichzelf hebben. Een zelfbeeld wil niet zeggen dat leerlingen ook daadwerkelijk zo zijn. Het weerspiegelt hoe leerlingen zichzelf zien, positief of negatief, en niet hoe leerlingen zijn.

Oorzaken van het zelfbeeld

Het zelfbeeld komt tot stand onder invloed van verschillende factoren, zoals de omgeving, intospectie en zelfperceptie. De omgeving speelt een belangrijke rol bij het vormen van het zelfbeeld, omdat leerlingen reacties van anderen interpreteren en deze gebruiken om hun eigen gedrag te beoordelen. Introspectie en zelfperceptie spelen ook een belangrijke rol, omdat leerlingen hun eigen emoties, motivaties en gedachten analyseren en hierover een oordeel vormen.
Het zelfbeeld is dan ook een beoordeling van zichzelf waarnaar leerlingen zich (onbewust) gaan gedragen. Het zelfbeeld kan wisselen per gebied, zoals het sociale zelf, het emotionele zelf, het cognitieve zelf, het fysieke zelf en het materiële zelf.

Invloed van het zelfbeeld op het leerproces

Het zelfbeeld heeft een grote invloed op het leerproces van leerlingen. Leerlingen met een positief zelfbeeld zijn meer gemotiveerd om te leren en hebben een hogere zelfvertrouwen

Vertrouwen en zelfvertrouwen zijn twee belangrijke kwaliteiten die een rol spelen bij de ontwikkeling en het leren van kinderen. Het is cruciaal om deze kwaliteiten te begrijpen en te ontwikkelen bij kinderen om hen te helpen bij hun sociale, emotionele en cognitieve ontwikkeling.

. Leerlingen met een negatief zelfbeeld zijn minder gemotiveerd om te leren en hebben een lager zelfvertrouwen. Daarom is het essentieel om het zelfbeeld te herkennen en te begrijpen om leerlingen te helpen bij het vormen van een positief zelfbeeld.

Door het zelfbeeld te begrijpen, kunnen leerkrachten en ouders leerlingen helpen bij het vormen van een positief zelfbeeld. Dit kan worden gedaan door leerlingen te laten reflecteren op hun eigen gedrag en emoties, en door hen te laten zien dat zij capabel zijn om taken uit te voeren.

Wijze van aanpak

Het identificeren en begrijpen van het zelfbeeld is essentieel voor het helpen van leerlingen bij het vormen van een positief zelfbeeld. Diverse strategieën helpen hierbij, zoals het laten reflecteren van leerlingen op hun eigen gedrag en emoties, en het laten zien dat zij capabel zijn om taken uit te voeren. Bovendien speelt het opleiden van leerkrachten en ouders een cruciale rol, omdat zij leerlingen kunnen helpen bij het vormen van een positief zelfbeeld.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties