Gerelateerde artikelen

Ondersteunend tekenen voor verbeterd taalbegrip

Ondersteunend tekenen om taal te verduidelijken Gebruik van beelden in het onderwijs levert belangrijke leervoordelen op voor de leerlingen (Clark & Lyons, 2004). Bovendien onthouden mensen makkelijker iets wat ze zien dan horen. Woord + beeld versterken elkaar!...

Subsidies in het onderwijs: Duur, Werkdrukverhogend en Dubieus

De wereld op z’n kop Ik wil graag met u delen hoe ik aankijk tegen de onderliggende principes van subsidies in het onderwijs. Dit keer niet omdat het door de tijdelijkheid van subsidies niet echt mogelijk is structureel het onderwijs te verbeteren… Ook niet omdat vaak...

Hoogbegaafdheid in het onderwijs: kansen en uitdagingen

Hoogbegaafdheid niet herkend Waarom hebben mijn basisschool leerkrachten het niet gezien? Dat was een van de vragen die door mijn hoofd gingen toen ik op volwassen leeftijd erachter kwam dat ik hoogbegaafd was. Hoogbegaafdheid is een complex en veelzijdig fenomeen dat...

7 redenen waarom handvaardigheid op school belangrijk is!

De onmisbare rol van handvaardigheid in de ontwikkeling van kinderen Handvaardigheid, of de vaardigheid om met je handen te werken, speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Het is meer dan alleen knutselen of creatief bezig zijn; het is een essentiële...

Rots en Water training basisschool

Omgaan met sociale conflicten: een uitdaging voor leerkrachten In deze blog vertel ik wat over De Rots en Water training op de basisschool.  Hieronder staan een aantal sociale conflicten waarin kinderen terecht kunnen komen: ‘Juffrouw, hij pakte mijn bal af!’...

De kracht van geluk: positieve psychologie in het klaslokaal

Maak van elke dag een Lievelingsdag! Gelukskunde op de basisschool. In deze blog wordt het onderwerp "positieve psychologie" in kaart gebracht. Weer een vak erbij? Je hebt een klas met 30 kinderen. Je rooster zit vol met taal, rekenen, Engels en wereldoriëntatie. En...

Boost je vitaliteit door herstelmomenten

Altijd 'Aan'? Pauzeer om te presteren! Leef je van vakantie naar vakantie en word je steeds in het weekend of in de vakantie ziek omdat je de rest van de tijd over je grenzen gaat? Herkenbaar? Regelmatige herstelmomenten inbouwen kan helpen om je vitaliteit te...

Feedback: de sleutel tot persoonlijke en professionele groei

Feedback in huiselijke kringen De afgelopen tijd heb ik aan enkele collega’s gevraagd mij te voorzien van feedback. Deze terugkoppeling kan een krachtig middel zijn om jezelf en/ of anderen op het juiste spoor van reflectie en ontwikkeling te zetten. Zo geef ik...

Meer- en hoogbegaafdheid: Meer dan alleen intelligentie.

Hoogbegaafden altijd hoogvliegers? In het onderwijs gaat er veel tijd en energie zitten in begeleiding van leerlingen die meer moeite hebben om mee te kunnen in het cognitieve leerproces. Daardoor vallen de meer- en hoogbegaafden nogal eens buiten de boot. Er wordt al...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Zelfbeeld | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Zelfbeeld

Het zelfbeeld in het onderwijs

Het zelfbeeld speelt een cruciale rol bij het bepalen van de identiteit

Identiteit speelt een cruciale rol in het onderwijs. Het begrip identiteit kan op verschillende manieren worden opgevat, maar in het onderwijskundig verband wordt het meestal gebruikt om het profiel van een schoolorganisatie te beschrijven. Waar staat de school voor?

van leerlingen. Daarom is het van groot belang om het zelfbeeld te begrijpen en te herkennen om leerlingen te helpen bij het vormen van een positief zelfbeeld.

Het zelfbeeld is het beeld dat leerlingen over zichzelf hebben gevormd. Het is het geheel van gedachten, overtuigingen en oordelen die leerlingen over zichzelf hebben. Een zelfbeeld wil niet zeggen dat leerlingen ook daadwerkelijk zo zijn. Het weerspiegelt hoe leerlingen zichzelf zien, positief of negatief, en niet hoe leerlingen zijn.

Oorzaken van het zelfbeeld

Het zelfbeeld komt tot stand onder invloed van verschillende factoren, zoals de omgeving, intospectie en zelfperceptie. De omgeving speelt een belangrijke rol bij het vormen van het zelfbeeld, omdat leerlingen reacties van anderen interpreteren en deze gebruiken om hun eigen gedrag te beoordelen. Introspectie en zelfperceptie spelen ook een belangrijke rol, omdat leerlingen hun eigen emoties, motivaties en gedachten analyseren en hierover een oordeel vormen.
Het zelfbeeld is dan ook een beoordeling van zichzelf waarnaar leerlingen zich (onbewust) gaan gedragen. Het zelfbeeld kan wisselen per gebied, zoals het sociale zelf, het emotionele zelf, het cognitieve zelf, het fysieke zelf en het materiële zelf.

Invloed van het zelfbeeld op het leerproces

Het zelfbeeld heeft een grote invloed op het leerproces van leerlingen. Leerlingen met een positief zelfbeeld zijn meer gemotiveerd om te leren en hebben een hogere zelfvertrouwen

Vertrouwen en zelfvertrouwen zijn twee belangrijke kwaliteiten die een rol spelen bij de ontwikkeling en het leren van kinderen. Het is cruciaal om deze kwaliteiten te begrijpen en te ontwikkelen bij kinderen om hen te helpen bij hun sociale, emotionele en cognitieve ontwikkeling.

. Leerlingen met een negatief zelfbeeld zijn minder gemotiveerd om te leren en hebben een lager zelfvertrouwen. Daarom is het essentieel om het zelfbeeld te herkennen en te begrijpen om leerlingen te helpen bij het vormen van een positief zelfbeeld.

Door het zelfbeeld te begrijpen, kunnen leerkrachten en ouders leerlingen helpen bij het vormen van een positief zelfbeeld. Dit kan worden gedaan door leerlingen te laten reflecteren op hun eigen gedrag en emoties, en door hen te laten zien dat zij capabel zijn om taken uit te voeren.

Wijze van aanpak

Het identificeren en begrijpen van het zelfbeeld is essentieel voor het helpen van leerlingen bij het vormen van een positief zelfbeeld. Diverse strategieën helpen hierbij, zoals het laten reflecteren van leerlingen op hun eigen gedrag en emoties, en het laten zien dat zij capabel zijn om taken uit te voeren. Bovendien speelt het opleiden van leerkrachten en ouders een cruciale rol, omdat zij leerlingen kunnen helpen bij het vormen van een positief zelfbeeld.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties