Categorie: ICT vaardigheden

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Naam auteur: Tip onderwijs

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Waarom Microsoft 365 niet meer weg te denken is uit het onderwijs

In het onderwijs draait alles om samenwerken, overzicht houden en leren, voor zowel leerlingen als leerkrachten. Toen ik voor het eerst met Microsoft 365 ging werken, merkte ik pas hoeveel tijd het kan besparen en hoe eenvoudig het is om samen te werken aan één doel:...

Hoe AI het basisonderwijs verandert

Waarom jij ermee zou moeten spelen AI is overal, maar nog niet in elke klas. Kunstmatige intelligentie (AI) is inmiddels onderdeel van ons dagelijks leven. In zoekmachines, bij het schrijven van teksten, bij het maken van illustraties en ja—ook in het onderwijs. Toch...

Waarom Microsoft Word nog steeds onmisbaar is in 2025

Wat is Microsoft Word (en waarom gebruiken we het nog steeds)? Vraag aan tien mensen welk programma ze het eerst noemen als het over tekstverwerken gaat, en grote kans dat je negen keer “Word” hoort. Microsoft Word is zo’n programma dat bijna iedereen wel eens heeft...

Digitale tools voor in de Klas

Efficiënt lesgeven: hoe Gynzy, Padlet en AI tijdwinst voor de leerkracht kunnen opleveren Je onderwijs draait in deze tijd op digitale tools. Inmiddels zijn er talloze beschikbaar, en wellicht heb je al een persoonlijke favoriet. Maar gebruik je wel de beste tool voor...

Mediawijsheid: kritisch kijken in een digitale wereld

We scrollen, klikken, liken en delen. Elke dag worden we omringd door informatie. We scrollen langs nieuwsberichten, zien reclames tussendoor en krijgen op sociale media allerlei berichten voorgeschoteld. Soms levert dat nuttige inzichten op, soms is het gewoon...

Effectief gebruik van digitale leermiddelen in het onderwijs

Heb je een leuke app gezien om in de klas te gebruiken? Niet doen! Of in elk geval niet meteen… Het is zo verleidelijk, je ziet een app die je aanspreekt en je gaat er meteen mee aan de slag in de klas. Maar net zoals je niet meteen een nieuwe methode aanschaft omdat...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Hoe AI op het Olympia College de mens centraal stelt

Steeds meer organisaties worstelen met twee essentiële vragen: Hoe organiseer je werk anders en slimmer in tijden van arbeidskrapte? En hoe benut je beschikbare middelen zo efficiënt mogelijk?
Het Olympia College besloot niet te blijven hangen in die vragen, maar echt aan de slag te gaan. En dat deden ze verrassend genoeg met AI. Niet als technologische oplossing, maar als hulpmiddel voor mensen. Voor meer interactie, meer menselijke maat en een nieuwe manier van samenwerken die begint bij gedrag en bewustwording.

 

Eindelijk écht anders

Er zijn al veel pogingen gedaan om het werk anders te organiseren: nieuwe methodes, werkgroepen, inspiratiesessies. Vaak met goede intenties, ruim gefaciliteerd in tijd, maar uiteindelijk helaas met beperkte impact. Veel gemaakte keuzes waren voornamelijk gebaseerd op onderbuikgevoel, zonder al te veel echte houvast. Ook op het Olympia College worstelden wij met die realiteit.
Totdat we kennismaakten met Joost de Wit van SixBlocks Solutioncy. Zijn aanpak begon niet bij technologie of modellen, maar bij wat we zelf al deden, maar dan toch net even wat anders. Het gaf direct richting, structuur én energie.

 

Het team als vertrekpunt

Samen met een groep collega’s gingen we aan de slag met het Solutioncy Canvas. Deze aanpak maakte snel duidelijk wat er speelde en wat we wilden bereiken. We onderzochten: onze huidige situatie, de menselijke behoefte, wat we nodig hebben aan middelen, de zogenaamde tooling behoefte en tot slot onze gewenste toekomst, de ideale situatie.
De samenstelling van de groep was divers: er waren leidinggevenden bij, docenten en ondersteuners. De een meer introvert, de ander meer uitgesproken; iedereen droeg bij vanuit zijn of haar eigen kracht. Alles draaide om één centrale uitdaging en één gezamenlijk doel. Dat gaf focus en overzicht. We brachten onze eigen voorbeelden vanuit de praktijk in, met alle dynamiek en drukte die daarbij horen. Ieders bijdrage telde.

 

AI als meedenkende collega

Tijdens het invullen van het Canvas werkte op de achtergrond het slimme Solutioncy AI-framework mee. Geen robot die het overnam, maar een virtuele collega die meedacht.
Op basis van onze input stelde het AI-framework vragen: welke stappen zetten jullie al, zonder het te beseffen? Wat is nú een logische vervolgstap? Wat kan vandaag al voor beweging zorgen? Waarop wil je dit jaar écht het verschil maken?

De kracht zat in de combinatie: onze inzichten, ondersteund door slimme technologie. De AI hielp om sneller tot de kern te komen en nieuwe perspectieven te ontdekken met suggesties die aansloten bij onze praktijk, cultuur en tempo.
Daarnaast gaf het AI-framework direct voorbeelden van vergelijkbare trajecten. Dat zorgde voor herkenning én vertrouwen: dit was niet langer gebaseerd op gevoel, maar onderbouwd met data.

 

Eén centrale plek: het Solutioncy Dashboard

Alle inzichten, keuzes en plannen kwamen samen in het Solutioncy Dashboard, waaronder: ons ingevulde canvas, een aanpak voor implementatie in overzichtelijke fasen met een realistische tijdlijn met doelen, de rol van het team in het proces en tot slot de evaluatie van de samenwerking.

Alles op één plek: helder, bruikbaar en overdraagbaar. Zo ontstond overzicht en inzicht in de thema’s die écht belangrijk zijn. Ook bij ons groeide de samenhang. Patronen werden zichtbaar, kansen voor samenwerking dienden zich aan. Losse ideeën vormden zo een gezamenlijke beweging.

Olympia College - Tip Onderwijs

 

Wat levert het op?

Stap voor stap ontstond er zo een oplossing die volledig op maat was voor het Olympia College. Doordat we werkten vanuit onze eigen context, ontstond er ook eigenaarschap. Niet omdat het moest, maar omdat het klopte. Iedereen herkende zich in wat er lag. Het gesprek verschoof van “hoe het zou moeten” naar “wat wij echt nodig hebben”.

De teamleden voelden zich geen deelnemers, maar mede-eigenaren. Na iedere bijeenkomst vond er een evaluatie plaats. Enkele reacties:
“Dit is van ons. Wij hebben dit samen opgebouwd. En we willen hiermee verder.”

Solution inspirator - Tip Onderwijs

Feedback

Aan het einde van het traject vond er ook een reflectie plaats op de verwachte ROI — de return on investment. De centrale vraag luidde: Wat betekent Solutioncy op langere termijn voor het anders organiseren van het werk binnen het Olympia College?
De voorlopige resultaten waren veelbelovend: deze manier van werken versterkt het eigenaarschap en verantwoordelijkheid, bevordert verbinding en samenwerking, vergroot het werkplezier en welzijn, verdiept het gevoel van zingeving en stimuleert het zelfvertrouwen en de innovatiekracht.

Kortom: Solutioncy versterkt niet alleen de structuur, maar ook het gevoel. Het zorgt voor een emotionele en culturele verdieping binnen het Olympia College.

 

Maar wat is dan het verschil met AI-tools zoals chatGPT?

Die vraag hebben wij ons ook gesteld. Uiteindelijk komt het erop neer op de mate van begeleiding en de gefaseerde aanpak. ChatGPT geeft informatie, zorgt wellicht ook voor inspiratie, maar genereert vooral losse ideeën. Door het gebrek aan begeleiding komt de borging onder druk te staan. Daarnaast is de kans groot dat je allengs steeds meer afdwaalt van je oorspronkelijke vraag en doel. Het is lastig om hier de vertaling naar de organisatiecontext te maken, plus de verankering vraagt extra aandacht.

Het Solutioncy AI framework zorgt door de begeleide werkwijze, de gefaseerde toepassing en de continue relatie met het geformuleerde doel en de uitdaging voor een oplossing op maat. Het Solutioncy dashboard zorgt voor verankering, opvolging en herleidbaarheid. Op langere termijn verwachten wij dat hierdoor het gedrag en dus de cultuur zal veranderen en dat het zal zorgen voor een lange termijn groei met organisatie brede impact.

 

En nu?

De eerste ervaringen zijn zeer positief en daar bouwen we op voort. Niet zozeer met een dichtgetimmerd plan, maar vanuit nieuwsgierigheid en enthousiasme.

Vanaf volgend schooljaar worden er drie Solutioncy Inspirators opgeleid, die het gedachtegoed en de werkwijze verder verspreiden binnen het Olympia College, waardoor we steeds beter in staat zullen zijn om toekomstige uitdagingen zelf op te pakken, zelf te analyseren, zelf op te lossen en zelf succesvol te implementeren.

En dat is ook waar Solutioncy voor staat: geen model dat externe experts centraal stelt en de organisatie daarvan afhankelijk maakt, maar een transformatieplatform dat organisaties helpt hun eigen vermogen tot duurzame verandering te (her)vinden.

Transformatie platform

 

Nieuwsgierig geworden?

Wil je weten hoe deze werkwijze en het Solutioncy AI framework ook binnen jouw school of organisatie kan bijdragen aan werkplezier, eigenaarschap en slimme samenwerking? Neem dan contact op. Want het kan écht anders. En het begint bij mensen.

Sacha van de Graaf s.vandegraaf@olympiacollege.nl
Joost de Wit joost.de.wit@sixblockssolution.com

Laten we het gesprek starten

Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!

Meer weten over Tip onderwijs?

Dit artikel is geschreven door:

Sacha van de Graaf
Op: 24 juli 2025

Plaats een reactie

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer over Tip onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

📬 Blijf op de hoogte!

Ontvang de nieuwste onderwijstips en artikelen direct in je inbox.