Categorie: lesgeven

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Naam auteur: Tip onderwijs

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Oudergesprekken: waarom ze belangrijker zijn dan je denkt

De meeste ouders kennen het wel: dat briefje of mailtje van school dat er binnenkort weer een oudergesprek gepland staan. Vaak krijg je het gevoel dat het gaat om het rapport en de cijfers, maar in werkelijkheid is het gesprek veel breder. Het draait om het hele kind...

De Kracht van Veilig Leren Lezen

Elke dag leren duizenden kinderen in Nederland lezen. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar achter die eerste voorzichtige woordjes gaat een zorgvuldig opgebouwd systeem schuil. Eén methode springt daarin al jarenlang boven de rest uit: Veilig Leren Lezen. Niet voor niets...

Emoties koppelen aan prentenboeken en schrijven

In veel klassen wordt de dag begonnen met een emotiebord of gevoelsmeter. Kinderen geven aan hoe ze zich voelen door hun naam bij de emotie te klemmen. Op veel scholen wordt gekozen voor de vier basisemoties. Bang, Boos, Blij of Bedroefd. Een andere manier om kinderen...

Mijn ervaring van onderwijs in de jeugdgevangenis

Lessen uit de JJI De eerste keer dat de deur achter mij op slot viel, voelde ik de zwaarte van deze plek. Werken in de justitiële jeugdinrichting is geen gewone baan – maar ik wist meteen dat ik dit wilde doen. Wat voor mij als een sprong in het diepe begon, werd een...

Traumasensitief lesgeven: een andere blik op gedrag in de klas

Toen ik jaren geleden als startende leerkracht begon, dacht ik dat ik goed voorbereid was. Lesdoelen formuleren? Check. Klassenmanagement? Check. Oefenen met differentiatie? Ook dat. Maar wat ik niet had geleerd, was wat ik moest doen als een leerling zonder...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Een sterke start voor het nieuwe schooljaar

De gouden weken De eerste weken van het nieuwe schooljaar zijn enorm belangrijk voor de groepsvorming, daarom worden ze ook wel de ‘Gouden Weken’ genoemd. Boaz Bijleveld is de schrijver van het gelijknamige boek, dat hij in 2010 schreef. In 2019 heeft hij een 2.0...

Vitaliteit in het onderwijs

Het stimuleren van vitaliteit in het onderwijs Tijdens mijn afstudeerstage in 2023 gaf 92% van de kinderen in groep 8 aan dat hun hoofd vol tot extreem vol zit en dat ze veel drukte ervaren. (enquete groep 8, maart 2023) De kinderen vertelden dat ze een constante...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

De kracht van de 4G-methode in het onderwijs

Feedback geven én ontvangen is iets waar veel mensen tegenop zien. In de klas zie ik dat vaak gebeuren: een leerling wil iets zeggen tegen een ander, maar houdt zich in omdat hij bang is de ander te kwetsen. Ook leerkrachten ervaren dat. Je wilt duidelijk zijn, maar tegelijk wil je voorkomen dat het hard of aanvallend klinkt. Juist daarom ben ik zo enthousiast over de 4G-methode. Die geeft houvast om eerlijk en respectvol te zijn, zonder dat de ander meteen in de verdediging schiet.

 

Wat houdt de 4G-methode in?

De 4G-methode is een manier van feedback geven waarbij je vier stappen doorloopt:

Gedrag – benoem wat je concreet hebt gezien of gehoord.

Gevoel – leg uit welk gevoel dat gedrag bij jou oproept.

Gevolg – vertel wat de gevolgen zijn voor

Gewenst gedrag – maak duidelijk wat je liever zou zien.

Doordat je stap voor stap blijft bij wat er feitelijk gebeurt en wat jij ervaart, voorkom je dat het een persoonlijke aanval wordt. Je geeft de ander een kans om te begrijpen wat zijn gedrag doet en wat hij anders kan doen.

 

Waarom werkt dit zo goed in het onderwijs?

In een schooldag gebeuren er tientallen kleine en grote interacties. Leerlingen praten door elkaar heen, vergeten afspraken of maken soms een opmerking die een ander kwetst. Als leerkracht reageer je daar soms uit een soort reflex op met: “Doe eens normaal” of “Je bent altijd zo druk.” Maar zulke opmerkingen helpen eigenlijk niemand. Ze zijn vaag en richten zich meer op de persoon dan op het gedrag.

De 4G-methode maakt dat verschil. Je blijft bij concreet gedrag en koppelt daar een alternatief aan: gewenst gedrag waar de leerling mee verder kan. Dat werkt vaak een stuk beter en voelt minder belerend. Ook tussen collega’s is het waardevol. Stel dat iemand steeds later reageert op afspraken, dan kun je dat bespreken zonder dat het meteen klinkt als een verwijt.

 

Voorbeeld uit de klas

Een leerling roept regelmatig door de klas heen. Met 4G kun je het zo brengen:

Gedrag: “Ik merk dat je vaak roept als je iets wilt zeggen.”

Gevoel: “Dat geeft mij een onrustig gevoel, omdat ik iedereen evenveel aandacht wil geven.”

Gevolg: “Andere leerlingen raken daardoor sneller afgeleid.”

Gewenst gedrag: “Ik wil je vragen je vinger op te steken, zodat je aan de beurt komt.”

Je benoemt duidelijk wat er gebeurt en wat dat met jou en de groep doet, maar zonder de leerling persoonlijk af te vallen.

 

Voorbeeld tussen collega’s

Je werkt samen aan een project en een collega levert zijn stukken steeds te laat in. Ook dat kun je met de 4G-methode bespreekbaar maken:

Gedrag: “Ik zie dat je de afgelopen drie keren later hebt ingeleverd dan we hadden afgesproken.”

Gevoel: “Dat geeft mij stress, omdat ik mijn deel niet goed kan afronden.”

Gevolg: “Daardoor schuift de planning telkens op.”

Gewenst gedrag: “Ik zou graag willen dat je uiterlijk op de afgesproken datum inlevert, zodat we samen op schema blijven.”

Het verschil met gewone kritiek? Je zegt niet: “Je bent onbetrouwbaar.” Je blijft bij het gedrag en de gevolgen. Dat maakt het voor de ander veel makkelijker om er iets mee te doen.

 

Feedback zonder aanval

Wat de 4G-methode sterk maakt, is dat je geen labels plakt op de persoon. In plaats van “Jij bent storend” of “Jij bent altijd te laat”, beschrijf je alleen het gedrag en wat dat teweegbrengt.

“Feedback is pas waardevol als het leidt tot verandering. De 4G-methode maakt die stap een stuk makkelijker.”

 

Tips om de 4G-methode in te zetten

– Wees concreet: noem voorbeelden, geen vage termen.
– Gebruik ik-boodschappen, zo voorkom je verwijten.
– Kies een rustig moment, niet midden in de hectiek.
– Houd het kort en duidelijk.
– Oefen ook met leerlingen: laat hen de methode gebruiken bij groepsopdrachten of samenwerking.

 

Een cultuur van veiligheid en groei

Feedback geven is niet alleen een trucje. Het draait om het creëren van een cultuur waarin leerlingen en collega’s zich veilig voelen om fouten te maken en elkaar te helpen groeien. Ik heb zelf gemerkt dat leerlingen die de 4G-methode kennen, veel bewuster met hun woorden omgaan.

In plaats van “Hij pest mij altijd” hoor je dan bijvoorbeeld:
“Ik voel me buitengesloten als jij steeds naast iemand anders gaat zitten, want dan heb ik geen maatje. Ik zou het fijn vinden als je af en toe ook naast mij gaat zitten.”

Zo’n formulering maakt een wereld van verschil.

 

Conclusie

De 4G-methode is een laagdrempelig maar krachtig hulpmiddel om feedback te geven in het onderwijs. Het houdt de boodschap concreet, respectvol en oplossingsgericht. Door te focussen op gedrag en gewenst gedrag, voorkom je dat feedback voelt als kritiek of een aanval.

Of je nu orde in de klas wilt bewaren, een leerling wilt helpen zich beter uit te drukken of een collega wilt aanspreken: met de 4G-methode wordt feedback een kans om samen vooruit te komen.

 

Meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank!

Laten we het gesprek starten

Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!

Meer weten over Tip onderwijs?

Dit artikel is geschreven door:

Anne Klücken
Op: 10 september 2025

Plaats een reactie

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer over Tip onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

📬 Blijf op de hoogte!

Ontvang de nieuwste onderwijstips en artikelen direct in je inbox.