Categorie: lesgeven

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Naam auteur: Saskia van den Brand

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

De kracht van de 4G-methode in het onderwijs

Feedback geven én ontvangen is iets waar veel mensen tegenop zien. In de klas zie ik dat vaak gebeuren: een leerling wil iets zeggen tegen een ander, maar houdt zich in omdat hij bang is de ander te kwetsen. Ook leerkrachten ervaren dat. Je wilt duidelijk zijn, maar...

Oudergesprekken: waarom ze belangrijker zijn dan je denkt

De meeste ouders kennen het wel: dat briefje of mailtje van school dat er binnenkort weer een oudergesprek gepland staan. Vaak krijg je het gevoel dat het gaat om het rapport en de cijfers, maar in werkelijkheid is het gesprek veel breder. Het draait om het hele kind...

De Kracht van Veilig Leren Lezen

Elke dag leren duizenden kinderen in Nederland lezen. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar achter die eerste voorzichtige woordjes gaat een zorgvuldig opgebouwd systeem schuil. Eén methode springt daarin al jarenlang boven de rest uit: Veilig Leren Lezen. Niet voor niets...

Mijn ervaring van onderwijs in de jeugdgevangenis

Lessen uit de JJI De eerste keer dat de deur achter mij op slot viel, voelde ik de zwaarte van deze plek. Werken in de justitiële jeugdinrichting is geen gewone baan – maar ik wist meteen dat ik dit wilde doen. Wat voor mij als een sprong in het diepe begon, werd een...

Traumasensitief lesgeven: een andere blik op gedrag in de klas

Toen ik jaren geleden als startende leerkracht begon, dacht ik dat ik goed voorbereid was. Lesdoelen formuleren? Check. Klassenmanagement? Check. Oefenen met differentiatie? Ook dat. Maar wat ik niet had geleerd, was wat ik moest doen als een leerling zonder...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Een sterke start voor het nieuwe schooljaar

De gouden weken De eerste weken van het nieuwe schooljaar zijn enorm belangrijk voor de groepsvorming, daarom worden ze ook wel de ‘Gouden Weken’ genoemd. Boaz Bijleveld is de schrijver van het gelijknamige boek, dat hij in 2010 schreef. In 2019 heeft hij een 2.0...

Vitaliteit in het onderwijs

Het stimuleren van vitaliteit in het onderwijs Tijdens mijn afstudeerstage in 2023 gaf 92% van de kinderen in groep 8 aan dat hun hoofd vol tot extreem vol zit en dat ze veel drukte ervaren. (enquete groep 8, maart 2023) De kinderen vertelden dat ze een constante...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Emoties koppelen aan prentenboeken en schrijven

In veel klassen wordt de dag begonnen met een emotiebord of gevoelsmeter. Kinderen geven aan hoe ze zich voelen door hun naam bij de emotie te klemmen. Op veel scholen wordt gekozen voor de vier basisemoties. Bang, Boos, Blij of Bedroefd. Een andere manier om kinderen stil te laten staan bij emoties is het stoplicht emoticonbord. Vaak wordt onderscheid gemaakt in een groene, oranje en rode smiley. Een emotiebord of gevoelsmeter biedt een goede ingang om de emotionele ontwikkeling van kinderen verder te stimuleren.

 

De vier basisemoties

Emoties ervaren we de hele dag. In de literatuur wordt onderscheid gemaakt tussen primaire en secundaire emoties. De vier primaire emoties zijn Bang, Boos, Blij en Bedroefd.
Primaire emoties zijn directe emotionele reacties op een situatie. Een kind wordt boos, omdat de leerkracht zegt dat we vanochtend niet naar buiten gaan. In principe duurt een primaire emotie maximaal 90 seconden. Maar als het gevoel langer aanhoudt, dan wordt het een secundaire emotie. Het is een reactie op wat je eerder voelde en kan veel langer aanwezig blijven.

Kinderen willen we graag leren om op een goede manier om te gaan met emoties. Dit betekent dat als een kind boos wordt, het hem zelf lukt om een emotioneel evenwicht te vinden. Het vinden van een juist evenwicht gebeurt door kinderen coping aan te leren. Denk aan tot tien tellen of diep in- en uit te ademen. Bij een verkeerd coping mechanisme kan een kind op de lange termijn klachten ervaren. Tekorten in emotieregulatie vormen een van de belangrijkste mechanismen voor de ontwikkeling van gedragsproblemen. (Braet en Berking, 2019).

Als leerkracht kun je al bij vierjarigen beginnen over emoties. Onderstaand heb ik stap voor stap geschreven hoe je kinderen emoties kunt laten ontdekken tijdens het voorlezen van een prentenboek.

1. Voorbereiding

Leg uit dat alle personages emoties hebben. Ook krokodillen en alle andere dieren. Het is heel normaal om weleens bang te zijn of om heel blij te zijn. Je kunt verwijzen naar het emotiebord in de klas. Als het goed is hebben de kinderen daar aan het begin van de dag aangegeven hoe ze zich voelen.

2. Lees in stukjes

Je hebt een boek gekozen. Begin met voorlezen. Lees steeds een pagina voor en stop.

3. Herkennen

Heb je een pagina gelezen? Dan is het tijd voor stap drie. Je kunt aan kinderen vragen:
“Welke emotie herkende je bij de krokodil?” Herhaal eventueel de belangrijkste primaire emoties: Bang, Blij, Boos en Bedroefd. Laat kinderen hun antwoord motiveren: “Waarom voelde krokodil zich bang?”

4. Verbinden met eigen ervaring

Nu kun je een vervolgvraag stellen en koppelen aan de eigen ervaring van het kind.
“Ben jij weleens bang geweest?” of “Waar voelde je dat bang-zijn in je lijf?”
Voelt dat bij jou hetzelfde als bij de krokodil?

5. Doorgaan in het verhaal

Herhaal stap twee tot en met vier tot het boek uit is.

Misschien vraag je je af waarom dat je op school aandacht mag besteden aan emoties. In principe leren kinderen emotieregulatie vaardigheden bij hun ouders. Dit aanleren gebeurt doordat kinderen ouders observeren en emotiecoaching door ouders (Braet en Berking, 2019).

Een groot deel van de dag brengt een kind door op school. De schoolomgeving is een goede plek om het aan te leren. Niet alle kinderen groeien op in een omgeving waar ruimte is voor emoties. Ook gebeurt er op een schooldag van alles, waardoor je als leerkracht veel baat hebt bij kinderen die in staat zijn hun emoties te reguleren.

 

Waarom deze oefening?

– De emotiebord-gewoonte wordt actief ingezet voor reflectie.
– Kinderen worden zich bewuster van waar ze emotie in hun lichaam ervaren. Ze kunnen aanwijzen waar ze zich bang voelen of welk stukje van hun lichaam nog boos is.
– Prentenboeken maken het minder bedreigend om over gevoelens te praten. De krokodil maakt hetzelfde mee als het kind. Voor kinderen voelt dit veilig en herkenbaar om erover te praten.

 

Uitbreiding voor oudere groepen (vanaf groep 4)

Natuurlijk kun je de bovenstaande opdracht ook bij oudere kinderen doen. Je kiest dan alleen geen prentenboek, maar bijvoorbeeld een boek van Paul van Loon, zoals Dolfje Weerwolfje. Ook kun je de vervolgopdrachten uitbreiden. Hierbij enkele voorbeelden:

1. Eigen verhaaltje schrijven
Laat kinderen een kort verhaal maken over een bang dier.

2. Oplossing bedenken
Geef de opdracht om een gebeurtenis te verzinnen die het dier helpt niet langer bang te zijn.

3. Emoties beschrijven
Nodig uit om uit te leggen hoe het voelt als je opluchtend kunt ademhalen of weer rustig slaapt.

4. Reflectie en loslaten

Leg uit dat emoties meestal binnen 90 seconden weer vervagen, tenzij je ze blijft herbeleven. Bespreek eenvoudige loslatingsstrategieën:
– Praten met iemand
– Gevoelens opschrijven
– Een ademhalingsoefening of korte beweging

Emoties komen elke dag voorbij: dat is prima. Door lezen, schrijven én bewegen te koppelen aan gevoelens, help je kinderen om bewuster én veerkrachtiger met hun emoties om te gaan.

Saskia van den Brand

 

Bron:

Braet, C. & Berking, M. (2019). Emotieregulatietraining bij kinderen en adolescenten. Therapeutenboek. Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

Laten we het gesprek starten

Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!

Meer weten over Saskia van den Brand?

Dit artikel is geschreven door:

Saskia van den Brand
Op: 24 juli 2025

Plaats een reactie

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer over Tip onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

📬 Blijf op de hoogte!

Ontvang de nieuwste onderwijstips en artikelen direct in je inbox.