Categorie: lesgeven

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Naam auteur: Tip onderwijs

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

De kracht van de 4G-methode in het onderwijs

Feedback geven én ontvangen is iets waar veel mensen tegenop zien. In de klas zie ik dat vaak gebeuren: een leerling wil iets zeggen tegen een ander, maar houdt zich in omdat hij bang is de ander te kwetsen. Ook leerkrachten ervaren dat. Je wilt duidelijk zijn, maar...

Oudergesprekken: waarom ze belangrijker zijn dan je denkt

De meeste ouders kennen het wel: dat briefje of mailtje van school dat er binnenkort weer een oudergesprek gepland staan. Vaak krijg je het gevoel dat het gaat om het rapport en de cijfers, maar in werkelijkheid is het gesprek veel breder. Het draait om het hele kind...

Emoties koppelen aan prentenboeken en schrijven

In veel klassen wordt de dag begonnen met een emotiebord of gevoelsmeter. Kinderen geven aan hoe ze zich voelen door hun naam bij de emotie te klemmen. Op veel scholen wordt gekozen voor de vier basisemoties. Bang, Boos, Blij of Bedroefd. Een andere manier om kinderen...

Mijn ervaring van onderwijs in de jeugdgevangenis

Lessen uit de JJI De eerste keer dat de deur achter mij op slot viel, voelde ik de zwaarte van deze plek. Werken in de justitiële jeugdinrichting is geen gewone baan – maar ik wist meteen dat ik dit wilde doen. Wat voor mij als een sprong in het diepe begon, werd een...

Traumasensitief lesgeven: een andere blik op gedrag in de klas

Toen ik jaren geleden als startende leerkracht begon, dacht ik dat ik goed voorbereid was. Lesdoelen formuleren? Check. Klassenmanagement? Check. Oefenen met differentiatie? Ook dat. Maar wat ik niet had geleerd, was wat ik moest doen als een leerling zonder...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Een sterke start voor het nieuwe schooljaar

De gouden weken De eerste weken van het nieuwe schooljaar zijn enorm belangrijk voor de groepsvorming, daarom worden ze ook wel de ‘Gouden Weken’ genoemd. Boaz Bijleveld is de schrijver van het gelijknamige boek, dat hij in 2010 schreef. In 2019 heeft hij een 2.0...

Vitaliteit in het onderwijs

Het stimuleren van vitaliteit in het onderwijs Tijdens mijn afstudeerstage in 2023 gaf 92% van de kinderen in groep 8 aan dat hun hoofd vol tot extreem vol zit en dat ze veel drukte ervaren. (enquete groep 8, maart 2023) De kinderen vertelden dat ze een constante...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

De Kracht van Veilig Leren Lezen

Elke dag leren duizenden kinderen in Nederland lezen. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar achter die eerste voorzichtige woordjes gaat een zorgvuldig opgebouwd systeem schuil. Eén methode springt daarin al jarenlang boven de rest uit: Veilig Leren Lezen. Niet voor niets is het op ruim 80% van de Nederlandse basisscholen dé leesmethode van groep 3.

Maar wat maakt deze methode zo effectief en tegelijkertijd zo vertrouwd? Waarom kiezen scholen hier generaties lang voor? En wat zit er achter die ogenschijnlijk simpele klanken als maan, roos, vis?

 

Van klank naar begrip

De essentie van Veilig Leren Lezen ligt in het stapsgewijs verbinden van klanken aan tekens, en uiteindelijk aan betekenis. Het leren lezen wordt opgebouwd zoals kinderen taal het best oppakken: spelenderwijs, met herhaling, visuele ondersteuning en duidelijke structuur.

De methode begint bij de basis: letters leren herkennen als klanken, en die klanken vervolgens samenvoegen tot woorden. Het is een proces van automatisering, maar met oog voor betekenis. Vanaf de eerste kern staan woorden centraal die kinderen kunnen koppelen aan hun eigen leefwereld: maan, roos, vis. Geen willekeurige combinaties, maar woorden die tastbaar zijn, herkenbaar en functioneel.

 

Structuur met ruimte voor verschillen

Wat misschien wel het sterkste punt van de methode is, is de manier waarop verschillen in tempo en niveau worden opgevangen. Niet elk kind leert lezen in hetzelfde ritme. Sommigen komen groep 3 binnen met een behoorlijke voorsprong, terwijl anderen nog nauwelijks letterherkenning hebben.

Veilig Leren Lezen speelt hierop in met een zogenaamd lijnensysteem:

– De maanlijn is de basisroute, voor het grootste deel van de klas.
– De zonlijn is er voor de snellere lezers, die sneller nieuwe letters aankunnen.
– De sterlijn biedt extra steun voor kinderen die het lastig vinden.

Op die manier wordt het leesonderwijs gedifferentieerd zonder te verdelen, iets wat in veel methodes nog steeds een uitdaging vormt.

 

Meer dan technisch lezen

Hoewel de naam misschien anders doet vermoeden, is Veilig Leren Lezen meer dan een methode om letters te leren ontcijferen. Het is een totaalaanpak: kinderen leren niet alleen technisch lezen, maar ook begrijpend lezen, woordenschatontwikkeling, spelling én schrijven.

Vanaf het begin ligt er nadruk op het koppelen van wat je leest aan begrip. Dat betekent dat kinderen al vanaf de eerste zinnen leren om te voorspellen, verbanden te leggen, en vragen te stellen bij een tekst. “Waarom is Tom boos?” of “Wat denk je dat er nu gaat gebeuren?” zijn geen vragen die pas in groep 6 gesteld worden. Ze horen bij het leesproces vanaf dag één.

En dat is belangrijk, want technisch kunnen lezen zonder te begrijpen wat je leest, levert geen zelfredzame lezer op. Veilig Leren Lezen weet die balans goed te bewaren.

 

De rol van thema’s en verhalen

Een ander kenmerk van Veilig Leren Lezen is het gebruik van thema’s. Elke kern (de term voor een lesperiode binnen de methode) draait om een bepaald thema dat doorgetrokken wordt in teksten, woordenschat, opdrachten én klassengesprekken.

De thema’s sluiten aan bij de belevingswereld van jonge kinderen: dieren, familie, feest, school. Daardoor ontstaat er samenhang in het leren. Kinderen bouwen niet alleen kennis op over lezen, maar ook over de wereld om hen heen.

De verhalen zijn doelbewust eenvoudig opgebouwd, maar bevatten vaak kleine conflicten of herkenbare situaties waar kinderen zich in kunnen verplaatsen. En dat stimuleert taalgevoel, empathie en leesplezier.

 

Digitale ondersteuning

Waar Veilig Leren Lezen vroeger volledig op papier draaide, is er de afgelopen jaren veel veranderd. De methode heeft nu een sterke digitale component, met software voor kinderen en dashboards voor leerkrachten.

Leerlingen kunnen op hun eigen niveau oefenen met digitale opdrachten. Ze krijgen directe feedback, zien hun eigen voortgang en blijven gemotiveerd door speelse elementen zoals beloningen en avatars. Voor de leerkracht is er overzicht. Wie loopt voor? Wie heeft moeite met bepaalde klanken? Wie blijft hangen in een specifieke kern? De digitale tool biedt real-time inzicht, zonder extra administratie.

Toch blijft het fysieke boekje, de letterkaart, de wandplaten en het handschriftboekje onderdeel van het leerproces. En dat is met reden. Lettervorming, visuele herkenning en de motorische koppeling tussen schrijven en lezen blijven belangrijk. Zeker in een tijd waarin het gemak van schermen niet altijd gepaard gaat met diep leren.

 

Waarom deze methode blijft werken

Wat verklaart het blijvende succes van Veilig Leren Lezen? Er zijn inmiddels talloze methodes ontwikkeld, maar VLL blijft op duizenden scholen dé standaard.

Misschien komt het doordat de methode niet probeert mee te hollen met elke onderwijsrage, maar juist blijft investeren in wat werkt: een doordachte opbouw, thematisch werken, gedifferentieerd aanbod, en tegelijk vasthouden aan de basis.

Bovendien sluit de methode goed aan op taalzwakke leerlingen, kinderen met NT2-achtergrond, én juist ook op de plusleerlingen. Het materiaal is flexibel genoeg om met verschillende soorten instructie en verwerking te werken.

En de naam zegt het eigenlijk al: veilig leren lezen. Geen haast, geen druk. De methode zet in op vertrouwen, herhaling en succeservaringen.

 

Slotgedachte

In een tijd waarin aandacht versnippert, lesmethodes zich digitaliseren en het onderwijs complexer wordt, blijft Veilig Leren Lezen een ankerpunt voor veel scholen. Niet alleen omdat het bekend is — maar omdat het werkt.

Leren lezen is een van de grootste mijlpalen in het leven van een kind. Het opent letterlijk werelden. Een goede leesstart maakt verschil. Voor later, voor school, maar ook gewoon: voor het plezier van verdwalen in verhalen.

En zolang een methode kinderen dat kan bieden, verdient het z’n plek, midden in de klas.

 

Meer blogs lezen? Bekijk onze kennisbank!

Laten we het gesprek starten

Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!

Meer weten over Tip onderwijs?

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 4 augustus 2025

Plaats een reactie

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer over Tip onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

📬 Blijf op de hoogte!

Ontvang de nieuwste onderwijstips en artikelen direct in je inbox.