Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Rekenmethode Pluspunt
Wat is het eigenlijk, en waarom werken zoveel scholen ermee? Een paar jaar terug liep ik een klas in en nog voordat ik goed en wel zat, zag ik het al: stapels felgekleurde rekenschriften op bijna elke tafel. Op de kaft stond groot Pluspunt. De juf zei dat bijna alle...
Wat is digitale geletterdheid écht?
Laatst vroeg mijn nichtje van tien aan me: “Hoe wist jij vroeger hoe je iets moest opzoeken als er nog geen Google was?” Ik stond met mijn mond vol tanden. Niet omdat ik het antwoord niet wist, maar omdat ik me ineens realiseerde: zij kan zich een wereld zonder...
Lezen met Nieuwsbegrip
Begrijpend lezen is al jaren een zorgenkindje in het onderwijs. Steeds meer leerkrachten en ouders vragen zich af: hoe help ik kinderen beter teksten begrijpen? In een wereld waarin informatie voortdurend op ons afkomt – via nieuwsberichten, TikTok, reclames en chats...
Hoe belangrijk is goed lesmateriaal voor in het basisonderwijs
Lesmateriaal speelt een cruciale rol in het basisonderwijs. Het vormt de basis voor de ontwikkeling van belangrijke vaardigheden. Goed lesmateriaal, bijvoorbeeld voor begrijpend lezen, stelt leerlingen in staat om teksten beter te begrijpen, wat essentieel is voor hun...
Online onderwijs: Advies voor ouders en leerlingen
Online onderwijs: Hoe adviseer je ouders als school bij deze keuze? Verhuizen, reizen of een tijdelijke baan van de (expat)ouders in het buitenland: dit zijn situaties waarin kinderen tijdelijk of definitief van school veranderen. Er kan gekozen worden voor een...
5 les ideeën om de tweede wereldoorlog te behandelen
De Tweede Wereldoorlog is een belangrijke periode in onze geschiedenis. In deze blog wil ik inzoomen op 5 alternatieve les ideeën om deze periode te bespreken. En vooral in relatie met het leven van kinderen in de huidige tijd. Supermarkten Bestond de Albert...
Ondersteunend tekenen voor verbeterd taalbegrip
Ondersteunend tekenen om taal te verduidelijken Gebruik van beelden in het onderwijs levert belangrijke leervoordelen op voor de leerlingen (Clark & Lyons, 2004). Bovendien onthouden mensen makkelijker iets wat ze zien dan horen. Woord + beeld versterken elkaar!...
Rots en Water training basisschool
Omgaan met sociale conflicten: een uitdaging voor leerkrachten In deze blog vertel ik wat over De Rots en Water training op de basisschool. Hieronder staan een aantal sociale conflicten waarin kinderen terecht kunnen komen: ‘Juffrouw, hij pakte mijn bal af!’...
Engels basisschool methode: leuk en effectief leren
Aan de slag met dat Engels in de onderbouw Als Engels docent op een middelbare school zie ik steeds meer kinderen die op de basisschool al Engels hebben gehad en staan te springen om meer! Wat ontzettend tof om te zien dat Engels een steeds groter plekje krijgt in het...
Taalprogramma Neli
Taalprogramma Neli: boost voor taalontwikkeling bij De Vendelier Sinds dit jaar werken we op Kindcentrum De Vendelier met het taalprogramma Neli. Dit taalprogramma is bedacht aan de universiteit in Oxford en is specifiek voor het jonge kind met een taalachterstand....
Uitgelichte artikelen
Van PO naar VO
Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Met Sprongen Vooruit in de klas
Inhoudsopgave
Soms heb je van die momenten waarop je jezelf als leerkracht even achter de oren krabt. Bij mij was dat ergens halverwege groep 4, tijdens het rekenen. Kinderen die me glazig aankeken bij iets dat ik zélf best logisch vond, anderen die zomaar wat riepen en hoopten dat het goed was, en dan die paar die gewoon helemaal stil vielen. Het maakte me onzeker. Want ik gaf les zoals het moest volgens het boekje, maar het kwam niet aan. En dan ga je twijfelen: ligt het aan mij, of missen we iets? Ik weet nog goed dat een collega, tijdens de lunchpauze, een doosje op tafel gooide. Zo’n felgekleurd spelkaartensetje. “Moet je echt eens proberen,” zei ze. “Met Sprongen Vooruit. Werkt hier echt goed.” Ik had er nog nooit van gehoord. Maar nieuwsgierigheid won het van scepsis, dus ik ging op onderzoek uit.
Wat is het nou eigenlijk?
Het is geen complete rekenmethode. Dat dacht ik eerst wel, maar dat bleek niet zo te zijn. Met Sprongen Vooruit is meer een manier van denken over rekenen. Of eigenlijk: een manier van kinderen leren denken over rekenen. Het draait allemaal om inzicht, getalbegrip, strategieën, en spelenderwijs leren.
Geen werkboek vol sommen, maar kaartspellen, kralenlijnen, getallenwanden en zelfs beweging. Kinderen gaan rekenen door te doen, te praten, te bewegen. En dat is echt anders dan wat je gewend bent van de “klassieke” rekenlessen.
Waarom het werkt (bij mij dan)
Het moment dat ik het verschil zag, was eigenlijk al na de eerste week. We deden een oefening met de getallenlijn op de vloer. Ja, op de vloer. Gewoon met tape een grote lijn gemaakt, en kaartjes van 0 tot 100 erbij. Kinderen moesten met sprongen vooruit het antwoord op sommen vinden. En wat bleek? Ze snapten het. Ze zagen wat er gebeurde. Niet meer alleen “9 + 6 is… euh… 15?”, maar: “9 + 1 is 10, dan nog 5 erbij, dus 15!”
Dat klinkt misschien klein, maar het is een wereld van verschil.
Rekenen ging van iets mechanisch naar iets inzichtelijks. En je zag het ook terug in hun gedrag. Minder frustratie, meer betrokkenheid. Kinderen begonnen ineens zélf strategieën te bedenken. En dat is echt bijzonder om te zien.
Finn en de tafelbingo
Ik moet altijd aan Finn denken als ik aan deze aanpak denk. Hij zat in mijn groep 4, worstelde enorm met tafels. Bij elke toets raakte hij in paniek. Hij kende de rijtjes niet uit zijn hoofd, en dat frustreerde hem zichtbaar.
Toen kwam de tafelbingo. Geen toetsen, geen rijtjes. Gewoon een spel. Kinderen kregen bingokaarten met uitkomsten, en ik noemde sommen op: “4 x 6!” Finn zat te stuiteren op zijn stoel. Niet omdat hij het wist — maar omdat hij het zag. Hij ging rekenen, denken, vergelijken. En toen had hij bingo. En nóg een keer. Ik zag hem opbloeien.
Aan het eind van de les zei hij tegen me: “Juf, het is alsof mijn hoofd het nu snapt.”
Dat moment. Daar doe je het voor.
Wat zit er allemaal bij?
Je krijgt als leerkracht toegang tot leskaarten, materialen, handleidingen, en bijbehorende uitleg. Denk aan:
– Kralenlijnen
– Getallenmuur (echt topmateriaal!)
– Strategieborden
– Kaartspellen per leerjaar
– Bewegingsopdrachten
Maar er zit ook een filosofie achter. Je leert niet zomaar een spelletje aan. Je leert kinderen om na te denken over getallen, patronen te herkennen, en om verschillende oplossingsstrategieën te gebruiken.
Zelf heb ik een training gevolgd via CPS. Dat hielp enorm. Je leert daar niet alleen wat je doet, maar vooral waarom. En hoe je inspeelt op het denken van kinderen.
Voor welke groepen is het?
De aanpak is er voor groepen 1 tot en met 8. Voor de kleuters ligt de nadruk op tellen, hoeveelheden vergelijken en patroonherkenning. In groep 3 en 4 ga je naar splitsen, getalbeelden, en tafels. Vanaf groep 5 komt breder hoofdrekenen, schattend rekenen, breuken en procenten.
Het groeit dus mee met je klas.
Je hoeft het trouwens niet in elke les te gebruiken. Veel scholen plannen het bijvoorbeeld twee keer per week in. Of gebruiken het bij extra ondersteuning, remedial teaching, of voor plusgroepen.
Kritisch puntje
Is het perfect? Nee, natuurlijk niet. Het kost voorbereiding. Je moet materialen klaarleggen, nadenken over je doelen, en af en toe een chaosmomentje incasseren als het spel iets té leuk wordt.
Sommige kinderen vinden het juist lastig dat er niet één goed antwoord is, of dat ze niet precies weten wat er van hen verwacht wordt. Daar moet je als leerkracht dus goed op anticiperen.
Maar, en dat meen ik echt, het is de investering waard. Je krijgt er zoveel voor terug: betrokkenheid, inzicht, zelfvertrouwen. Kinderen die met plezier rekenen. En dat is veel waard.
En nu?
Ik gebruik het nu standaard. Niet elke dag, maar wel wekelijks. Het maakt mijn lessen rijker, afwisselender en eerlijk gezegd ook leuker voor mezelf. Geen kind dat om extra rekenbladen vraagt, maar om nóg een ronde getallenbingo? Ja, dat gebeurt. En ik doe gewoon mee.
Wat mij betreft verdient “Met Sprongen Vooruit” een vaste plek op elke school. Niet als vervanging van een methode, maar als krachtige aanvulling. Als manier om rekenen weer iets levendigs te maken. Want leren, dat doe je niet alleen met je hoofd — maar ook met je hart, je handen, en soms zelfs je voeten.
Meer blogs lezen? Bekijk onze kennisbank!
Laten we het gesprek starten
Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!
Meer weten over Tip onderwijs?
Dit artikel is geschreven door:
Artikel delen
Artikel delen
Plaats een reactie
Meer over Tip onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl
0 reacties