Categorie: lesmethodes

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Naam auteur: Saskia van den Brand

Inhoudsopgave

3.

Kleding

Gerelateerde artikelen

Ondersteunend tekenen voor verbeterd taalbegrip

Ondersteunend tekenen om taal te verduidelijken Gebruik van beelden in het onderwijs levert belangrijke leervoordelen op voor de leerlingen (Clark & Lyons, 2004). Bovendien onthouden mensen makkelijker iets wat ze zien dan horen. Woord + beeld versterken elkaar!...

Rots en Water training basisschool

Omgaan met sociale conflicten: een uitdaging voor leerkrachten In deze blog vertel ik wat over De Rots en Water training op de basisschool.  Hieronder staan een aantal sociale conflicten waarin kinderen terecht kunnen komen: ‘Juffrouw, hij pakte mijn bal af!’...

Engels basisschool methode: leuk en effectief leren

Aan de slag met dat Engels in de onderbouw Als Engels docent op een middelbare school zie ik steeds meer kinderen die op de basisschool al Engels hebben gehad en staan te springen om meer! Wat ontzettend tof om te zien dat Engels een steeds groter plekje krijgt in het...

Taalprogramma Neli

Taalprogramma Neli: boost voor taalontwikkeling bij De Vendelier Sinds dit jaar werken we op Kindcentrum De Vendelier met het taalprogramma Neli. Dit taalprogramma is bedacht aan de universiteit in Oxford en is specifiek voor het jonge kind met een taalachterstand....

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

5 les ideeën om de tweede wereldoorlog te behandelen

De Tweede Wereldoorlog is een belangrijke periode in onze geschiedenis. In deze blog wil ik inzoomen op 5 alternatieve les ideeën om deze periode te bespreken. En vooral in relatie met het leven van kinderen in de huidige tijd.

 

Supermarkten

Bestond de Albert Heijn al? Waar deed je je boodschappen? Ik teken vaak op het bord een supermarkt van nu. Een groot gebouw waar je alles kunt krijgen. Ik vertel dat 80 procent van het huidige aanbod eigenlijk niet nodig is. Het is bewerkt en bevat veel verzadigd vet. Het wordt gemaakt in fabrieken. Hoe anders was dit in de jaren 30 en 40. De meeste mensen kochten hun eten bij een speciaalzaak. Ieder dorp had een bakker, slager en groenteboer. De supermarkt was toen veel kleiner. Voor kinderen is dit al een eyeopener. Je kunt kinderen de opdracht geven om te onderzoeken of pindakaas al verkrijgbaar was in de Tweede Wereldoorlog. Waren er al paprika’s of bananen?

 

Wat eet je in welk seizoen?

Als ik lesgeef over de Tweede Wereldoorlog krijg ik vaak de vraag of er bloembollen werden gegeten. Veel kinderen denken dat tijdens deze periode niets verkrijgbaar was en iedereen bloembollen at. Dit is niet waar. Producten waren schaars en mensen moesten creatief omgaan met wat er was. Zo kun je een mooie les geven over het eten volgens de seizoenen. Nu kun je aardbeien eten in de winter, maar kon dat in de jaren 30 ook? En is het eigenlijk wel goed om aardbeien te kopen in december? Zo kun je eenvoudig uitleggen dat het eten veel ‘’saaier’’ was. Exotisch eten, zoals nasi of spaghetti kenden de mensen nog niet. Hier kun je een les aankoppelen. Bijvoorbeeld over mensen die moeten vluchten. Zij komen naar Nederland en nemen hun eetculturen mee. Vandaar dat eetgewoonten veranderen en aangevuld worden met nieuwe gerechten. Zo kennen we tegenwoordig Roti. Dit is een typisch Surinaams gerecht, maar is nu mainstream geworden. En zo kennen we inmiddels paella uit Spanje en loempia’s uit Vietnam.

 

Kleding

Bij distributiebonnen denken we vaak aan voedsel, maar er waren ook textielbonnen.
Een leuke lesopdracht is om kinderen het label van hun T-shirt te laten onderzoeken. Waar is het kledingstuk gemaakt? Meestal hoor je Vietnam, China, Bangladesh of India. Hoe zou dat in de oorlog zijn gegaan? Werd de kleding toen ook in andere landen gemaakt? En wat deden mensen als er een gat in een sok zat?

 

Knijpkat en duurzaamheid

Een knijpkat is eigenlijk een fantastische uitvinding. Het werkt altijd doordat je zelf energie opwekt, waardoor licht gaat schijnen. In een les zou je meer kunnen vertellen over verduisteren en waarvoor een knijpkat gebruikt wordt. Een knijpkat is een mooi voorbeeld van duurzaamheid. Nu hebben we zaklampen op batterijen of fietslampjes die je steeds moet vervangen. De knijpkat kan jaren mee. Zo kun je kinderen bewust maken van duurzaamheid. En hoe fabrikanten op een andere manier producten zijn gaan maken, namelijk de focus op korte termijn en goedkoop. In de Tweede Wereldoorlog moest alles lang meegaan. De standaard van producten was dan ook hoger.

 

Ga wandelen langs struikelstenen

In mijn boek Roosendaalse kinderen in oorlogstijd heb ik een verhaal geschreven over struikelstenen. Ze liggen overal in Nederland voor huizen. Het is de bedoeling dat je letterlijk struikelt over een steen, want in ieder huis hebben Joden gewoond, voordat ze zijn opgepakt en gedeporteerd. Op de steen staat de naam en geboortedatum van de persoon die er woonde. Helaas ook de datum dat ze zijn vermoord. Ga met kinderen in de klas op zoek naar struikelstenen in jouw buurt. Zijn er geen struikelstenen te vinden? Anne Frank, Margot Frank en haar ouders hebben een struikelsteen. Je kunt dit als voorbeeld nemen en kinderen daarna de opdracht geven om meer te onderzoeken over het leven van Anne Frank.

 

Tweede Wereldoorlog in een ander perspectief

Door deze vijf lessen behandel je de Tweede Wereldoorlog. Je trekt het onderwerp wat breder. Duurzaamheid en klimaatverandering zijn thema’s die je mee kunt nemen.

 

Saskia van den Brand

Meer weten over Saskia van den Brand?

Klik hier en lees het verhaal van Saskia van den Brand.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]

Dit artikel is geschreven door:

Saskia van den Brand
Op: 12 juli 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *