Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Van knikken naar écht begrijpen; effectieve controle van begrip
Elke leerkracht krijgt ermee te maken: het controleren of leerlingen de stof echt begrijpen. Iedereen weet hoe belangrijk dit is, maar in de praktijk blijkt het niet altijd eenvoudig om dit op een effectieve manier toe te passen tijdens de rekenles. Hoe zorg je ervoor...
Verrijking in het onderwijs: meer dan alleen extra werk
Toen ik zelf nog op school zat, hoorde ik het woord verrijking eigenlijk nooit. Je kreeg gewoon je werkboek, je maakte de opdrachten, en daarna volgde een toets. Klaar. Pas veel later ontdekte ik dat er achter dat begrip een hele gedachte zit. En eerlijk gezegd: hoe...
Getal en Ruimte maakt wiskunde begrijpelijk
Wiskunde. Het ene kind vindt het geweldig, het andere zou het liefst met een grote boog om de lessen heen lopen. Toch is het een vak dat je altijd tegenkomt, van basisschool tot middelbare school. Veel scholen in Nederland gebruiken Getal en Ruimte als...
Rekenen is leuk met Numicon
Goed rekenonderwijs, wat is dat? Samen met taal en lezen vormt rekenen het fundament onder het curriculum van de basisschool. Rekenen is een taal apart die leerlingen zich moeten eigen maken, namelijk de taal van getallen, hoeveelheden en patronen. Goed rekenonderwijs...
Referentieniveaus: wat zijn dat?
Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...
Rekenen automatiseren in het basisonderwijs
In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...
dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?
Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...
Uitgelichte artikelen
Van PO naar VO
Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Het beheersen en begrijpen van rekenvaardigheden
Inhoudsopgave
‘Ik begrijp er niets van. De afgelopen weken heb ik meerdere keren geoefend met splitsend vermenigvuldigen. Ik heb het mijn leerlingen voorgedaan, ze hebben de strategie met elkaar geoefend en ze konden het ook zelfstandig uitvoeren in hun werkboek. Een paar weken later heb ik de toets afgenomen en bijna iedereen heeft dit onderdeel onvoldoende. Ik begrijp niet hoe dit kan’, aldus een leerkracht die ik sprak n.a.v. een lesbezoek. Slechts één voorbeeld dat je misschien wel herkent. Leerlingen lijken rekenvaardigheden te beheersen, maar de vraag is of ze het ook daadwerkelijk begrijpen en flexibel kunnen toepassen. Hoe ga je hier als leerkracht mee om en wat vraagt dit van jouw didactisch handelen als leerkracht?
Didactisch handelen van de leerkracht
Het didactisch handelen van jou als leerkracht doet er toe in de ontwikkeling van leerlingen (Inspectie van het Onderwijs, 2025). Als leerkracht dien je gebruik te maken van verschillende instructiemodellen en werkvormen. Het gaat er namelijk niet alleen om dat leerlingen de vaardigheden beheersen, maar ook dat ze dit toe kunnen passen. Veel leerkrachten maken gebruik van een vorm van een direct instructiemodel (EDI, IGDI, ADI, etc.).
Het directe instructiemodel biedt heldere doelen, een duidelijke structuur en opbouw en activeert de voorkennis van de leerlingen (Hollingsworth, J. & Ybarra, S., 2015). Dit is een heel effectieve manier om leerlingen strategieën aan te leren en daarmee vaardigheden te laten beheersen. Tijdens lesbezoeken bij leerkrachten zie ik deze duidelijke opbouw en structuur ook terug. Anderzijds ligt er bij veel leerkrachten nog een uitdaging in hun didactisch handelen. Hoe zorg je er als leerkracht voor dat leerlingen de vaardigheid niet alleen beheersen, maar ook flexibel toe kunnen passen?
Didactische modellen
Voor het antwoord op deze vraag komen we terug bij de verschillende instructiemodellen die de basis vormen voor een goede rekenles. In gesprekken die ik met leerkrachten voer naar aanleiding van een lesbezoek of tijdens studiebijeenkomsten met schoolteams, valt me op dat er bij veel leerkrachten onvoldoende kennis is over de didactische modellen en dat leerkrachten het lastig vinden om de modellen toe te passen in hun dagelijkse rekenles.
De meeste huidige rekenmethodes kennen drie didactische modellen die het fundament vormen van het rekenonderwijs. Om de didactische modellen toe te kunnen passen, is kennis van de leerlijnen nodig. De leerlijnen geven enerzijds aan welke leerstof er per jaargroep wordt behandeld en beheerst moet worden. Anderzijds geeft de leerlijn aan op welke manier de leerstof wordt geleerd. De didactische modellen bieden verschillende manieren om het rekenonderwijs te structureren en aan te bieden. Ze helpen leerkrachten bij het plannen en uitvoeren van hun lessen en bieden een raamwerk om leerlingen te begeleiden bij het oplossen van rekenproblemen.
Hoofdfasenmodel
Binnen de leerstof staan verschillende hoofdfasen en didactische aanwijzingen als materialen en modellen centraal. Deze hoofdfasen en de relatie die ze tot elkaar hebben worden weergegeven in het hoofdfasenmodel. Het model biedt een raamwerk om de ontwikkeling van rekenvaardigheden te begrijpen en te ondersteunen, waarbij elk stadium voortbouwt op de vorige. Met dit model kan je als leerkracht identificeren op welk specifieke niveau het rekenprobleem ligt en daar gerichte interventies op inzetten. Tijdens één van mijn lesbezoeken zag ik hoe een leerkracht in haar verlengde instructie bezig was om een groepje leerlingen aan de instructietafel de strategie van het splitsend vermenigvuldigen aan te leren.
Keer op keer werden de stappen doorlopen om de juiste procedure te ontwikkelen (fase 2 in het model). Nadat de leerkracht twee sommen samen met de leerlingen had gedaan, gaf zij de leerlingen de opdracht om nu een som zelfstandig uit te voeren met de aangeleerde strategie. Vervolgens stelt één van de leerlingen de vraag: ‘Wat betekent vermenigvuldigen?’ Deze vraag geeft de leerkracht het inzicht dat de desbetreffende leerling niet beschikt over de juiste begripsvorming (fase 1) om de strategie uit te voeren (fase 2). Dit voorbeeld laat duidelijk zien dat voorgaande stadia een voorwaarde zijn om het volgende stadium uit te kunnen voeren.
Drieslagmodel
Met het drieslagmodel ondersteun je leerlingen in het aanpakken van het rekenprobleem in plaats van je te richten op de snelste route naar het verkrijgen van een antwoord. Op deze manier krijgt een leerling de kans om zelf te gaan leren (Bruin-Muurling, G., & Verschoor, M., 2015). De verschillende fases in het drieslagmodel helpen je als leerkracht om de goede focus te leggen op je rekenles. In de fase ‘betekenis verlenen’ wil je dat leerlingen begrijpen hoe ze tot een bepaalde bewerking komen.
Daarvoor is het nodig dat ze betekenis kunnen geven aan de rekentaal die aan bod komt en dat ze betekenis kunnen geven aan de getallen die voorkomen in het rekenprobleem. In de fase ‘uitvoering’ kan de leerling de bewerking goed uitvoeren. In de laatste fase ‘reflecteren’ leerlingen of de oplossing op de bewerking daadwerkelijk realistisch is. Het drieslagmodel is een handig hulpmiddel voor leerkrachten om leerlingen bewust te maken van de samenhang tussen het begrijpen van de context, het uitvoeren van de bewerking en de verkregen oplossing.
Handelingsmodel
Het handelingsmodel is een hulpmiddel om de ontwikkeling van leerlingen te kunnen volgen, problemen te analyseren en je rekenonderwijs daarop af te stemmen (Bunck, M.J. et al., 2017). Het model laat zien dat leerlingen een bewerking uit kunnen voeren op een steeds hoger handelingsniveau. Voor jou als leerkracht het ideale hulpmiddel om differentiatie toe te passen in je lessen en aan te kunnen sluiten bij wat de individuele leerling nodig heeft. Maar hoe pas je dit nu toe in de praktijk? Hiervoor gebruik ik een concreet voorbeeld uit de dagelijkse praktijk, waarbij de verschillende handelingsniveaus naar voren komen in een rekenles.
Stap 1: Informeel handelen
‘Ik heb vandaag 6 pizza’s meegenomen en iedereen krijgt ¾ deel pizza. Hoeveel kinderen kan ik pizza geven?’ Dat is het rekenprobleem dat leerkracht aan haar klas geeft aan het begin van de les. Achter dit rekenprobleem zit het lesdoel om een heel getal te kunnen vermenigvuldigen met een breuk. Het meenemen van de 6 pizza’s sluit aan bij de eerste fase van het handelingsmodel: ‘informeel handelen in werkelijkheidssituaties’. Samen met de leerlingen worden de 6 pizza’s in 4 stukken verdeeld en wordt er aan ieder kind ¾ pizza gegeven.
Stap 2 en 3: Concreet en abstract voorstellen
Bij de volgende stap worden de echte pizza’s aan de kant gelegd en verschijnen er op het digibord afbeeldingen van pizza’s. Daarmee gaat het informeel handelen over naar het concreet voorstellen. De leerlingen zien namelijk nog steeds dat het object een pizza is. Bij de volgende stap worden de pizza’s vervangen door cirkels en daarmee wordt de stap gemaakt naar het abstract voorstellen. In deze fase wordt er gebruik gemaakt van een denkmodel, waarbij de leerlingen door middel van de context zelf het verband gaan leggen dat de cirkels in dit geval pizza’s zijn. In de laatste fase verschijnt enkel nog de som 6 x ¾ op het bord, waarbij de leerlingen zijn aanbeland bij het oplossen van het rekenprobleem middels formeel handelen.
Dit voorbeeld maakt inzichtelijk hoe de handelingsniveaus op elkaar voortbouwen en het handelingsniveau steeds verder wordt ontwikkeld tijdens het doorlopen van de vier niveaus. Door als leerkracht voortdurend de leerlingen uit te dagen de link te leggen tussen de verschillende handelingsniveau en leerlingen hun denkmodel te laten toelichten, zorg je ervoor dat leerlingen de sommen altijd kunnen relateren aan de werkelijkheid.
Beheersen en begrijpen van rekenvaardigheden
‘Het is voor mij beter te verklaren waarom veel leerlingen het splitsend vermenigvuldigen onvoldoende hebben gescoord op de toets’, vertelt de leerkracht aan het einde van een studiebijeenkomst over didactische modellen. ‘Ik leg iedere rekenles enkel de focus op het beheersen van de strategie, maar controleer niet of de leerlingen het ook daadwerkelijk begrijpen’. Deze leerkracht heb ik enorm zien groeien in haar didactisch handelen tijdens het begeleidingstraject dat ik op haar school mocht doen. Ik hoop dat jij als lezer ook enthousiast en gemotiveerd bent geraakt om jouw rekenonderwijs te verrijken en verdiepen.
Mocht je hier meer over willen weten, neem dan eens kijkje op www.centraalnederland.nl.
Bronvermelding
Bruin-Muurling, G., & Verschoor, M. (2015). Op de toekomst voorbereid. Volgens Bartjens 34-5 (pp. 36-39).
Bunck, M.J., Terlien, E., Groenestijn van, M. (2017). Handelingsgerichte diagnostiek bij rekenen. RD-4 rekenen (2017-02)
Hollingsworth, J., & Ybarra, S. (Nederlandse bewerking: Schmeier, M.) (2015). Expliciete directe instructie. Huizen: Pica.
Inspectie van het Onderwijs (2025). De Staat van het Onderwijs 2025.
Laten we het gesprek starten
Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!
Meer weten over Arjan Landman?
Dit artikel is geschreven door:
Artikel delen
Artikel delen
Plaats een reactie
Meer over Tip onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl
0 reacties