Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Van knikken naar écht begrijpen; effectieve controle van begrip
Elke leerkracht krijgt ermee te maken: het controleren of leerlingen de stof echt begrijpen. Iedereen weet hoe belangrijk dit is, maar in de praktijk blijkt het niet altijd eenvoudig om dit op een effectieve manier toe te passen tijdens de rekenles. Hoe zorg je ervoor...
Het beheersen en begrijpen van rekenvaardigheden
‘Ik begrijp er niets van. De afgelopen weken heb ik meerdere keren geoefend met splitsend vermenigvuldigen. Ik heb het mijn leerlingen voorgedaan, ze hebben de strategie met elkaar geoefend en ze konden het ook zelfstandig uitvoeren in hun werkboek. Een paar weken...
Getal en Ruimte maakt wiskunde begrijpelijk
Wiskunde. Het ene kind vindt het geweldig, het andere zou het liefst met een grote boog om de lessen heen lopen. Toch is het een vak dat je altijd tegenkomt, van basisschool tot middelbare school. Veel scholen in Nederland gebruiken Getal en Ruimte als...
Rekenen is leuk met Numicon
Goed rekenonderwijs, wat is dat? Samen met taal en lezen vormt rekenen het fundament onder het curriculum van de basisschool. Rekenen is een taal apart die leerlingen zich moeten eigen maken, namelijk de taal van getallen, hoeveelheden en patronen. Goed rekenonderwijs...
Referentieniveaus: wat zijn dat?
Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...
Rekenen automatiseren in het basisonderwijs
In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...
dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?
Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...
Uitgelichte artikelen
Van PO naar VO
Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Verrijking in het onderwijs: meer dan alleen extra werk
Inhoudsopgave
Toen ik zelf nog op school zat, hoorde ik het woord verrijking eigenlijk nooit. Je kreeg gewoon je werkboek, je maakte de opdrachten, en daarna volgde een toets. Klaar. Pas veel later ontdekte ik dat er achter dat begrip een hele gedachte zit. En eerlijk gezegd: hoe meer ik erover leerde, hoe meer ik dacht dit had ik vroeger ook wel kunnen gebruiken.
Want verrijking draait niet om nóg meer rijtjes oefenen of tien extra sommen maken. Het gaat om leerlingen de kans geven verder te kijken dan de standaardlesstof. Uitdaging, verdieping, soms zelfs verbreding. Precies datgene waardoor leren leuk en betekenisvol kan blijven.
Wat bedoelen we met verrijking?
Heel simpel gezegd: verrijking is leerstof of een activiteit die bovenop het gewone programma komt. Niet als straf, maar als kans.
Stel je een leerling voor die al met gemak alle rekensommen afrondt. Je kunt hem natuurlijk nóg twintig bladzijdes geven, maar niemand wordt daar vrolijk van. Geef die leerling in plaats daarvan een moeilijker probleem, of een project waarbij hij moet uitzoeken hoe je iets in de echte wereld kunt uitrekenen.
Bij taal zie je hetzelfde. In plaats van nog een eindeloze rij werkwoorden, kan een leerling bijvoorbeeld een eigen verhaal schrijven, een boek presenteren of zelfs een keer met gedichten aan de slag gaan. Dat zijn de momenten waarop je kinderen ziet opbloeien.
Waarom doet verrijking ertoe?
Veel mensen denken dat verrijking alleen is voor hoogbegaafde leerlingen. Natuurlijk krijgen zij er vaak het meeste mee te maken, maar eigenlijk kan ieder kind er baat bij hebben.
– Verveling voorkomen
Leerlingen die te snel klaar zijn, dreigen af te haken. Zonder nieuwe prikkels zakt hun inzet weg.
– Talenten laten groeien
Niet alles komt tot bloei in een standaardmethode. Verrijking geeft ruimte voor creativiteit, nieuwsgierigheid en onderzoek.
– Motivatie vergroten
Wanneer een kind iets mag ontdekken dat echt bij hem of haar past, gaat het leren bijna vanzelf.
– Zelfvertrouwen opbouwen
Het gevoel dat je iets eigens kunt neerzetten – een presentatie, een onderzoek of een project – maakt trots en geeft vertrouwen.
Zelf heb ik vaak gemerkt dat motivatie niet alleen zit in “zin hebben”, maar vooral in betekenis. Als je als leerling denkt: dit gaat echt over mij, dan maak je automatisch meer meters.
Hoe ziet dat er concreet uit?
Scholen vullen verrijking heel verschillend in. Dat vind ik ook meteen de kracht ervan: er is niet één vast recept. Een paar voorbeelden:
1. Plusklassen – vaak een dagdeel per week voor leerlingen die meer uitdaging willen.
2. Onderzoeksprojecten – een biologie-leerling die onderzoekt welke planten in de buurt groeien en dat presenteert.
3. Creatieve opdrachten – verhalen schrijven, podcasts opnemen, iets bouwen met techniek of kunst.
4. ICT en technologie – programmeren, robots bouwen of 3D-modellen maken.
5. Zelfgekozen thema’s – misschien wel de mooiste vorm: kinderen die een onderwerp kiezen dat ze écht boeit.
En nee, dat hoeft allemaal niet groot of ingewikkeld te zijn. Soms is een kleine opdracht of een ander perspectief al genoeg om een leerling nieuwsgierig te maken.
Verrijking is géén strafwerk
Dit is misschien wel het belangrijkste punt: verrijking moet niet voelen als extra ballast. Het gaat niet om kwantiteit, maar om kwaliteit.
Een leerling in een plusgroep zei laatst tegen me: “Het voelt alsof ik eindelijk iets mag doen wat ik leuk vind.” Precies dat is de bedoeling.
Voor leerkrachten ligt hier wel een uitdaging. Hoe zorg je dat verrijking echt aansluit? En dat het niet te moeilijk of te simpel wordt? Dat vraagt luisteren, observeren, en soms ook durven loslaten.
Mijn eigen ervaring
Op mijn middelbare school was er officieel niet veel verrijking. Toch waren er momenten die ik achteraf wel zo zou noemen. Bij Nederlands mocht ik bijvoorbeeld in plaats van een boekverslag een creatieve presentatie doen. Ik vond dat geweldig. Niet omdat het makkelijker was, maar omdat ik er iets van mezelf in kwijt kon.
Toen ik later bijles gaf, zag ik hetzelfde bij mijn leerlingen. Eén jongen had altijd een hekel aan rekenen. Totdat ik hem vroeg een spel te bedenken met de sommen erin verwerkt. Ineens zat hij er met plezier aan. Het kwartje viel: verrijking is niet alleen voor snelle leerlingen, maar kan juist ook kinderen helpen die anders afhaken.
Wat kunnen scholen doen?
– Plan een beetje ruimte in. Het hoeft geen groot project te zijn, een uurtje per week kan al.
– Werk samen. Vaak werkt verrijking het beste vakoverstijgend.
– Kijk naar de leerling. Wat vindt hij of zij leuk? Waar zit de nieuwsgierigheid?
– Wees flexibel. Soms moet je even afwijken van de methode – en dat is prima.
Tot slot
Verrijking in het onderwijs is geen luxe of een extraatje voor een select groepje. Het is een manier om leerlingen te laten groeien – cognitief, creatief en persoonlijk.
Wat ik zelf heb geleerd: verrijking hoeft niet groot te zijn. Het kan in kleine keuzes zitten. Een andere opdracht, een onverwachte vraag, of gewoon ruimte voor een eigen idee. Juist die momenten blijven vaak hangen.
En misschien is dat wel de kern: onderwijs is meer dan een werkboek invullen. Het is ontdekken, onderzoeken en creëren. Dáár zit de echte verrijking.
Meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank!
Laten we het gesprek starten
Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!
Meer weten over Tip onderwijs?
Dit artikel is geschreven door:
Artikel delen
Artikel delen
Plaats een reactie
Meer over Tip onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl
0 reacties