Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Uitgelichte artikelen
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Van PO naar VO
Inhoudsopgave
Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO
Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent Nederlands in het middelbaar onderwijs. Niet zomaar op een willekeurige school, maar op mijn eigen oude middelbare school. De school waar ik ooit als brugklasser zelf binnenstapte, wordt nu de plek waar ik voor de klas ga staan. Een bijzonder vooruitzicht – én een flinke stap. In dit blog neem ik je mee in mijn beweegredenen, mijn verwachtingen en hoe ik me voorbereid op deze overgang van PO naar VO.
Waarom deze stap?
Het basisonderwijs heeft me veel gebracht. Ik heb mogen bijdragen aan de brede ontwikkeling van kinderen, heb geleerd hoe belangrijk het is om flexibel te zijn, en heb genoten van het hechte contact met leerlingen, ouders en collega’s. Maar de afgelopen tijd merkte ik dat ik toe was aan een nieuwe uitdaging. Ik wilde mijn blik verruimen, meer de verdieping opzoeken in de lesstof én werken met leerlingen in een andere levensfase.
Toen ik serieus begon na te denken over een overstap naar het voortgezet onderwijs, dacht ik meteen aan mijn oude middelbare school. Dus heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben naar de open avond gegaan. Tot mijn verrassing en blijdschap werd er enthousiast meegedacht. En nu mag ik na de zomer aan de slag, op de plek waar ooit mijn eigen schooltijd begon – maar dan aan de andere kant van het bureau.
Verwachtingen en voorbereiding
Natuurlijk roept zo’n overstap ook veel vragen op. Hoe anders is het voortgezet onderwijs in de praktijk? Hoe bouw je relaties op met leerlingen die je maar een paar uur per week ziet? Hoe werkt het werken in vaksecties en toetsweken? Wat verandert er in mijn rol als begeleider, nu ik pubers in plaats van kinderen voor me heb?
Om me goed voor te bereiden, ben ik alvast begonnen met inlezen. Ik bekijk lesmethodes, praat met collega’s uit het VO en probeer mijn kennis van grammatica, spelling en literatuur op te frissen. Ook heb ik al een paar kennismakingsgesprekken gehad op mijn nieuwe school, die me een warm welkom hebben gegeven. Toch weet ik ook: het échte leren begint pas als ik er sta.
Wat ik meeneem uit het basisonderwijs
Mijn ervaring in het basisonderwijs zie ik niet als iets wat ik achter me laat, maar juist als een stevige basis die ik meeneem. Ik weet hoe ik lessen differentieer, ben gewend aan het werken met groepsdynamiek, en heb oog voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. De overgang van groep 8 naar klas 1 is groot – en ik hoop een brug te kunnen slaan tussen die twee werelden, juist omdat ik zelf uit het basisonderwijs kom. Jongeren in het VO willen net zo goed gezien en gehoord worden als kinderen in het PO. Relatie vóór prestatie blijft ook in de bovenbouw essentieel.
Naast mijn achtergrond in het basisonderwijs heb ik ook een master in technologie op zak. Tijdens die opleiding heb ik me verdiept in de rol van technologie in leren en onderwijsontwikkeling en dat neem ik graag mee het VO in. Ik zie kansen om digitale tools in te zetten om taalonderwijs eigentijdser, interactiever en meer op maat te maken. Denk aan formatieve feedback via apps, differentiëren met behulp van online leerroutes, of leerlingen betrekken bij creatieve schrijfopdrachten met behulp van AI. Het lijkt me fantastisch om binnen de sectie Nederlands (en misschien zelfs breder binnen de school) mee te denken over hoe we technologie betekenisvol kunnen inzetten, zonder dat het ten koste gaat van de kern: goed onderwijs en echt contact.
Terug naar mijn oude school: nostalgie en verantwoordelijkheid
Het feit dat ik straks lesgeef op mijn oude middelbare school, maakt deze overstap extra bijzonder. De gangen, de aula, zelfs sommige collega’s zijn nog vertrouwd – maar ik stap nu een heel andere rol binnen. Dat voelt enerzijds veilig, maar brengt ook een bepaalde verantwoordelijkheid met zich mee. Ik wil niet alleen terugkeren, maar ook bijdragen aan de toekomst van de school. Aan het taalonderwijs. Aan het welbevinden van leerlingen. En hopelijk ook aan de brug tussen PO en VO.
Tot slot
Ik verlaat het basisonderwijs met dankbaarheid, en stap het voortgezet onderwijs binnen met nieuwsgierigheid, energie en respect. Voor iedereen die twijfelt over zo’n overstap: het hoeft niet in één keer perfect te zijn. Maar durven bewegen, dát is waar groei begint.
Laten we het gesprek starten
Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!
Meer weten over Tip onderwijs?
Dit artikel is geschreven door:
Artikel delen
Artikel delen
Plaats een reactie
Meer over Tip onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl
0 reacties