Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Growth mindset | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Growth mindset

Het belang van een growth mindset in het onderwijs

Een growth mindset

In het onderwijs speelt mindset een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van het leren. Daarom is het van groot belang om mindset te begrijpen en te ontwikkelen om eerlijke en gelijke onderwijskansen te waarborgen. Mindset kan verschillende vormen aannemen, zoals een fixed mindset en een growth mindset.

is een denkstijl die bepaalt hoe leerlingen naar hun eigen kwaliteiten en vaardigheden kijken. Leerlingen met een growth mindset gaan ervan uit dat intelligentie, kwaliteiten en vaardigheden kunnen worden ontwikkeld door bijvoorbeeld veel te oefenen en te leren van fouten.

Een growth mindset helpt leerlingen om door te zetten bij tegenslag en open te staan voor feedback. Wanneer anderen succes hebben, zien zij dat als inspiratie. Dit in tegenstelling tot een fixed mindset

, waarbij leerlingen ervan uitgaan dat intelligentie, kwaliteiten en vaardigheden aangeboren zijn en vaststaan.

Het verschil tussen een growth mindset en een fixed mindset

Een growth mindset en een fixed mindset zijn twee verschillende denkwijzen die een grote impact hebben op het leren en presteren van leerlingen. Leerlingen met een growth mindset zien uitdagingen als kansen om te leren en te groeien, terwijl leerlingen met een fixed mindset deze zien als bedreigingen voor hun ego.
Leerlingen met een growth mindset zijn meer geneigd om risico’s te nemen, te experimenteren en te leren van fouten. Zij zijn ook meer open voor feedback en zien dit als een manier om te verbeteren. Leerlingen met een fixed mindset zijn daarentegen meer geneigd om zichzelf te beperken en te focussen op het vermijden van fouten.

Het belang van self-Efficacy

Self-efficacy

Self-efficacy, of doelmatigheidsbeleving, is een psychologisch begrip dat duidt op het geloof dat personen hebben in het competentieniveau dat zij zullen vertonen in een bepaalde situatie. Het is een belangrijke factor bij het bereiken van succes in het onderwijs.

, of het geloof in eigen kunnen, speelt een cruciale rol bij het ontwikkelen van een growth mindset. Leerlingen die geloven in hun eigen kunnen, zijn meer geneigd om uitdagingen aan te nemen en te leren van fouten.

Docenten kunnen het geloof in eigen kunnen bij leerlingen stimuleren door positieve feedback te geven, leerlingen te laten reflecteren op hun eigen leren en door het bieden van ondersteuning en begeleiding.

Het belang van mindfulness

Mindfulness

Mindfulness is een belangrijke vaardigheid voor leerlingen om hun aandacht en focus te verbeteren. Het helpt leerlingen om hun gedachten en gevoelens te beheersen en een positieve attitude te ontwikkelen.

, of het bewust zijn van het huidige moment, kan helpen bij het ontwikkelen van een growth mindset. Leerlingen die mindfulness beoefenen, zijn meer bewust van hun eigen gedachten en gevoelens en kunnen beter omgaan met tegenslag en frustratie.

Docenten kunnen mindfulness bij leerlingen stimuleren door het bieden van mindfulness-oefeningen, het creëren van een rustige leeromgeving en door het stimuleren van reflectie en zelfreflectie.

Conclusie

Een growth mindset is een belangrijke factor bij het succes van leerlingen in het onderwijs. Door het stimuleren van een growth mindset, het geloof in eigen kunnen en mindfulness, kunnen docenten helpen bij het creëren van een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving voor alle leerlingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties