Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Netwerkleren | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Netwerkleren

Netwerkleren: een sociale vorm van leren

Netwerkleren is een manier van leren waarbij je gebruik maakt van de kennis en ervaring van je collega’s om nieuwe dingen te leren. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je tegen een probleem aanloopt en de hulp van een collega inroept.
Netwerkleren is een sociale vorm van leren: je zet je sociale netwerk in om een oplossing te vinden van een probleem. Dit is het tegenovergestelde van leren door een boek open te slaan of een nascholingsdag te bezoeken. Het is een manier van leren die gebaseerd is op samenwerking en het delen van kennis.

Het belang van netwerkleren

Steeds meer professionaliseringsexperts in het onderwijs pleiten ervoor om minder tijd in de ‘ouderwetse’ rechtlijnige vorm van leren te steken. In plaats daarvan zou er volgens hen meer ruimte gemaakt moeten worden om netwerkleren te stimuleren.
Dit door bijvoorbeeld netwerken te faciliteiten waarin leerkrachten hun kwesties of problemen (vrijwillig) aan de orde kunnen brengen. Het stimuleren van netwerkleren kan helpen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en leerkrachten te helpen bij het oplossen van problemen.

Voordelen van netwerkleren

Netwerkleren heeft verschillende voordelen. Het helpt bijvoorbeeld om kennis en ervaring te delen, om nieuwe ideeën en inzichten te verkrijgen en om problemen op te lossen. Bovendien kan het helpen om de samenwerking en communicatie tussen leerkrachten te verbeteren.
Netwerkleren kan ook helpen om de motivatie en het vertrouwen van leerkrachten te verhogen. Wanneer leerkrachten zich onderdeel voelen van een gemeenschap, zijn zij meer gemotiveerd om te leren en te groeien.

Hoe netwerkleren te stimuleren

Er zijn verschillende manieren om netwerkleren te stimuleren. Een manier is om netwerken te faciliteiten waarin leerkrachten hun kwesties of problemen (vrijwillig) aan de orde kunnen brengen.
Een andere manier is om leerkrachten te laten samenwerken aan projecten of taken. Dit kan helpen om de samenwerking en communicatie tussen leerkrachten te verbeteren en om kennis en ervaring te delen.

Conclusie

Netwerkleren is een sociale vorm van leren die gebaseerd is op samenwerking en het delen van kennis. Het heeft verschillende voordelen, zoals het delen van kennis en ervaring, het verkrijgen van nieuwe ideeën en inzichten en het oplossen van problemen.
Om netwerkleren te stimuleren, kunnen er verschillende manieren worden gebruikt, zoals het faciliteren van netwerken en het laten samenwerken van leerkrachten aan projecten of taken. Door netwerkleren te stimuleren, kan de kwaliteit van het onderwijs worden verbeterd en kunnen leerkrachten worden geholpen bij het oplossen van problemen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties