Gerelateerde artikelen

Praktijkonderwijs: wat is dat?

Praktijkonderwijs, het beste wat mij is overkomen! Als ik aan mensen die me dierbaar zijn, vertel over het onderwijs waar ik in werk, kijken ze je soms wel een beetje verbaasd aan. Een veel gehoorde reactie is ook: ‘Dat jij dat kan!? Echt respect hoor, werken met dat...

Het bouwen van groepsdynamiek

Bouwen Het is bijna zo ver voor regio Zuid. De bouwvakvakantie begint vandaag. Dat betekent dat de bouw van onze school even stil ligt. Onze school is echter al twee weken dicht. Voor de kinderen althans, want de meeste collega’s werken nog even door. Het lokaal...

Differentiatie in de klas

Voor ieder kind het best passende onderwijs: Hoe dan? Als leerkracht in het basisonderwijs sta je dagelijks voor de uitdaging om met de diverse niveaus in je klas om te gaan. Elk kind heeft nu eenmaal eigen behoeften en unieke capaciteiten. In deze blog deel ik mijn...

Verhoog betrokkenheid met coöperatieve werkvormen

Coöperatieve werkvormen De afgelopen jaren heb ik op veel verschillende scholen gewerkt en over een ding zijn de kinderen het eens: ze doen het liefst spelletjes tijdens de lessen om het leren leuk te maken. Op de allereerste school waar ik lesgaf heb ik een cursus...

Zij-instromers in het onderwijs

Mini-maatschappij De basisschool. Een bruisende mini-maatschappij waar de ontdekkingstocht van ieder kind begint. Als leraar krijg je te maken met kinderen van verschillende achtergronden, die jij mag voorbereiden op de wereld van morgen. Je leert ze niet alleen...

Hoe oogmotoriek lezen beïnvloedt

Waarom extra oefenen met lezen niet altijd werkt! Kinderen die tijdens het lezen veelvuldig in de ogen wrijven, scheef op hun stoel zitten, één oog afdekken tijdens het lezen, rode en of tranende ogen hebben, hebben één ding gemeen met elkaar; het lezen kost hun veel...

Snel en gedegen aan de slag met bewegend leren

Bewegend leren is de laatste jaren een steeds groter begrip geworden binnen onderwijsland! Bewegend leren, je hoort het regelmatig om je heen. Er zijn diverse producten te vinden. Van experimenteren tot het maken van een compleet nieuw product! In de blog lees je meer...

Het belang van buitenonderwijs voor de ontwikkeling van kinderen

Digitalisering versus buitenspelen Hoe zag jouw weekend eruit? Ik heb gegamed…en dan volgt er vaak een verhaal waarbij allerlei hoofdfiguren en acties uit de game de revue passeren. Herkenbaar voor jou als leerkracht? Feit is dat de schermtijd de afgelopen jaren onder...

Wat doet een Mediacoach?

Een inleiding tot mediacoaches en leesconsulenten in de bibliotheekwereld Laat ik maar eens bij het begin, beginnen en kort toelichten wat een Mediacoach nu eigenlijk is. Wanneer je werkt met het project ‘Bibliotheek op school’ dan horen daar ook uren bij met...

5 les ideeën om de tweede wereldoorlog te behandelen

De Tweede Wereldoorlog is een belangrijke periode in onze geschiedenis. In deze blog wil ik inzoomen op 5 alternatieve les ideeën om deze periode te bespreken. En vooral in relatie met het leven van kinderen in de huidige tijd.   Supermarkten Bestond de Albert...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Netwerkleren | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Netwerkleren

Netwerkleren: een sociale vorm van leren

Netwerkleren is een manier van leren waarbij je gebruik maakt van de kennis en ervaring van je collega’s om nieuwe dingen te leren. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je tegen een probleem aanloopt en de hulp van een collega inroept.
Netwerkleren is een sociale vorm van leren: je zet je sociale netwerk in om een oplossing te vinden van een probleem. Dit is het tegenovergestelde van leren door een boek open te slaan of een nascholingsdag te bezoeken. Het is een manier van leren die gebaseerd is op samenwerking en het delen van kennis.

Het belang van netwerkleren

Steeds meer professionaliseringsexperts in het onderwijs pleiten ervoor om minder tijd in de ‘ouderwetse’ rechtlijnige vorm van leren te steken. In plaats daarvan zou er volgens hen meer ruimte gemaakt moeten worden om netwerkleren te stimuleren.
Dit door bijvoorbeeld netwerken te faciliteiten waarin leerkrachten hun kwesties of problemen (vrijwillig) aan de orde kunnen brengen. Het stimuleren van netwerkleren kan helpen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en leerkrachten te helpen bij het oplossen van problemen.

Voordelen van netwerkleren

Netwerkleren heeft verschillende voordelen. Het helpt bijvoorbeeld om kennis en ervaring te delen, om nieuwe ideeën en inzichten te verkrijgen en om problemen op te lossen. Bovendien kan het helpen om de samenwerking en communicatie tussen leerkrachten te verbeteren.
Netwerkleren kan ook helpen om de motivatie en het vertrouwen van leerkrachten te verhogen. Wanneer leerkrachten zich onderdeel voelen van een gemeenschap, zijn zij meer gemotiveerd om te leren en te groeien.

Hoe netwerkleren te stimuleren

Er zijn verschillende manieren om netwerkleren te stimuleren. Een manier is om netwerken te faciliteiten waarin leerkrachten hun kwesties of problemen (vrijwillig) aan de orde kunnen brengen.
Een andere manier is om leerkrachten te laten samenwerken aan projecten of taken. Dit kan helpen om de samenwerking en communicatie tussen leerkrachten te verbeteren en om kennis en ervaring te delen.

Conclusie

Netwerkleren is een sociale vorm van leren die gebaseerd is op samenwerking en het delen van kennis. Het heeft verschillende voordelen, zoals het delen van kennis en ervaring, het verkrijgen van nieuwe ideeën en inzichten en het oplossen van problemen.
Om netwerkleren te stimuleren, kunnen er verschillende manieren worden gebruikt, zoals het faciliteren van netwerken en het laten samenwerken van leerkrachten aan projecten of taken. Door netwerkleren te stimuleren, kan de kwaliteit van het onderwijs worden verbeterd en kunnen leerkrachten worden geholpen bij het oplossen van problemen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties