Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Onderwijsrecht | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Onderwijsrecht

Onderwijsrecht: het juridisch kader van onderwijs

Onderwijsrecht is een cruciale component van het onderwijsstelsel. Het biedt een juridisch kader voor het functioneren van onderwijsinstellingen, docenten, studenten, ouders en andere betrokkenen. Het onderwijsrecht waarborgt de rechten en plichten van alle partijen en zorgt ervoor dat het onderwijsproces eerlijk en rechtvaardig verloopt.
Het onderwijsrecht omvat een breed scala aan wetten en voorschriften die van toepassing zijn op het onderwijs. Het regelt de toegang tot onderwijs, de rechten en plichten van studenten, de wettelijke regulering van onderwijsinstellingen, het curriculum en leerplannen, de financiering en subsidies, personeelsaangelegenheden, speciale behoeften en inclusief onderwijs, intellectueel eigendom en discriminatie en gelijke kansen.

Toegang tot onderwijs

Het onderwijsrecht waarborgt het recht op toegang tot onderwijs voor alle individuen, ongeacht hun achtergrond, leeftijd, geslacht, etniciteit of beperkingen. Dit recht is essentieel voor het bereiken van een eerlijke en rechtvaardige samenleving.

Rechten en plichten van studenten

Het onderwijsrecht behandelt de rechten van studenten, zoals het recht op onderwijs van goede kwaliteit, non-discriminatie en privacy. Het regelt ook disciplinaire maatregelen en gedragsnormen.

Wettelijke regulering van onderwijsinstellingen

Het onderwijsrecht reguleert de oprichting, exploitatie en beheer van onderwijsinstellingen, inclusief zowel publieke als private scholen, universiteiten en andere educatieve organisaties.

Curriculum en leerplannen

Het onderwijsrecht kan invloed hebben op het vaststellen van leerplannen, het curriculum en de onderwijsmethoden om ervoor te zorgen dat het onderwijs aan bepaalde kwaliteitsnormen voldoet.

Financiering en subsidies

Het onderwijsrecht reguleert de financiering van onderwijsinstellingen, inclusief overheidsfinanciering, collegegeld en subsidies.

Personnel en onderwijsleerproces

Het onderwijsrecht behandelt de rechten en plichten van docenten, administratief personeel en andere medewerkers van onderwijsinstellingen. Het regelt ook het onderwijsleerproces

Het onderwijsleerproces is een cruciale fase in de ontwikkeling van leerlingen. Het is een proces waarin leerlingen kennis en vaardigheden verwerven en hun potentieel maximaliseren. De leerkracht speelt een centrale rol in dit proces en heeft bepaalde vaardigheden nodig om te zorgen voor kwaliteit en effectiviteit.

en de vrijheid van onderwijs

In Nederland is de vrijheid van onderwijs een grondrecht, vastgelegd in artikel 23 van de Grondwet. Dit recht geeft iedereen de vrijheid om een school op te richten die past bij zijn religieuze, onderwijskundige of levensbeschouwelijke visie.

.

Speciale behoeften en inclusief onderwijs

Het onderwijsrecht waarborgt dat studenten met speciale behoeften toegang hebben tot inclusief onderwijs en de benodigde ondersteuning krijgen.

Intellectueel eigendom

Het onderwijsrecht kan betrekking hebben op auteursrechtelijke kwesties met betrekking tot onderwijsmaterialen en intellectueel eigendom binnen onderwijsinstellingen.

Discriminatie en gelijke kansen

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties