Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Self-efficacy | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Self-efficacy

Self-efficacy – geloof in eigen kan

Self-efficacy, of doelmatigheidsbeleving, is een psychologisch begrip dat duidt op het geloof dat personen hebben in het competentieniveau dat zij zullen vertonen in een bepaalde situatie. Het is een belangrijke factor bij het bereiken van succes in het onderwijs.
Wanneer leraren een hoog niveau van self-efficacy hebben, zijn zij meer geneigd om uitdagingen aan te nemen en risico’s te nemen om hun leerlingen te helpen. Zij zijn ook beter in staat om obstakels te overwinnen en zijn minder geneigd om op te geven.
Een hoog niveau van self-efficacy kan worden bereikt door het stellen van heldere, concrete doelen voor de korte termijn. Dergelijke doelen moeten relevant en betekenisvol zijn binnen de context van langetermijndoelen. Het is ook belangrijk om kleine successen te vieren en te reflecteren op het eigen handelen.

Het belang van self-efficacy

Self-efficacy is een belangrijke factor bij het bereiken van succes in het onderwijs. Wanneer leraren een hoog niveau van self-efficacy hebben, zijn zij meer geneigd om uitdagingen aan te nemen en risico’s te nemen om hun leerlingen te helpen.
Daarnaast kan een hoog niveau van self-efficacy ook leiden tot een hoger niveau van zelfvertrouwen

Vertrouwen en zelfvertrouwen zijn twee belangrijke kwaliteiten die een rol spelen bij de ontwikkeling en het leren van kinderen. Het is cruciaal om deze kwaliteiten te begrijpen en te ontwikkelen bij kinderen om hen te helpen bij hun sociale, emotionele en cognitieve ontwikkeling.

, persoonlijke effectiviteit

Persoonlijke effectiviteit is een cruciale vaardigheid voor leerlingen om hun doelen te bereiken en hun volledige potentieel te ontplooien. Het is een manier om werkzaamheden effectiever en doelgerichter te laten verlopen door het stellen van specifieke doelen en het nemen van gerichte acties.

en zelfbeeld

Het zelfbeeld speelt een cruciale rol bij het bepalen van de identiteit van leerlingen. Daarom is het van groot belang om het zelfbeeld te begrijpen en te herkennen om leerlingen te helpen bij het vormen van een positief zelfbeeld.

. Dit kan weer leiden tot een hoger niveau van motivatie en een grotere bereidheid om nieuwe dingen te leren en te proberen.

Het ontwikkelen van self-efficacy

Het ontwikkelen van self-efficacy kan worden bereikt door het stellen van heldere, concrete doelen voor de korte termijn. Dergelijke doelen moeten relevant en betekenisvol zijn binnen de context van langetermijndoelen.
Daarnaast is het ook belangrijk om kleine successen te vieren en te reflecteren op het eigen handelen. Dit kan helpen om het zelfvertrouwen en de persoonlijke effectiviteit te verhogen.
Verder kan het ook helpen om een growth mindset

Een growth mindset is een denkstijl die bepaalt hoe leerlingen naar hun eigen kwaliteiten en vaardigheden kijken. Leerlingen met een growth mindset gaan ervan uit dat intelligentie, kwaliteiten en vaardigheden kunnen worden ontwikkeld door bijvoorbeeld veel te oefenen en te leren van fouten.

te ontwikkelen. Dit betekent dat men gelooft dat men kan leren en groeien door middel van ervaring en oefening.

Conclusie

Self-efficacy is een belangrijke factor bij het bereiken van succes in het onderwijs. Het is een psychologisch begrip dat duidt op het geloof dat personen hebben in het competentieniveau dat zij zullen vertonen in een bepaalde situatie.
Door het stellen van heldere, concrete doelen en het vieren van kleine successen, kan men het zelfvertrouwen en de persoonlijke effectiviteit verhogen. Dit kan weer leiden tot een hoger niveau van motivatie en een grotere bereidheid om nieuwe dingen te leren en te proberen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties