Categorie: lesgeven

Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Naam auteur: Manon Westerhuis

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Een sterke start voor het nieuwe schooljaar

De gouden weken De eerste weken van het nieuwe schooljaar zijn enorm belangrijk voor de groepsvorming, daarom worden ze ook wel de ‘Gouden Weken’ genoemd. Boaz Bijleveld is de schrijver van het gelijknamige boek, dat hij in 2010 schreef. In 2019 heeft hij een 2.0...

Vitaliteit in het onderwijs

Het stimuleren van vitaliteit in het onderwijs Tijdens mijn afstudeerstage in 2023 gaf 92% van de kinderen in groep 8 aan dat hun hoofd vol tot extreem vol zit en dat ze veel drukte ervaren. (enquete groep 8, maart 2023) De kinderen vertelden dat ze een constante...

Effectieve technieken voor de kleuterklas

Alle kleuters actief in de kring: praktische tips Een kleuterklas, groep 0/1, met bijna 30 enthousiaste leerlingen. Instructies geven in een grote kring, dat werkte naarmate de groep groter werd niet goed meer. Al snel ging ik over naar het werken met kleine kringen...

Differentiatie in de klas

Voor ieder kind het best passende onderwijs: Hoe dan? Als leerkracht in het basisonderwijs sta je dagelijks voor de uitdaging om met de diverse niveaus in je klas om te gaan. Elk kind heeft nu eenmaal eigen behoeften en unieke capaciteiten. In deze blog deel ik mijn...

Verhoog betrokkenheid met coöperatieve werkvormen

Coöperatieve werkvormen De afgelopen jaren heb ik op veel verschillende scholen gewerkt en over een ding zijn de kinderen het eens: ze doen het liefst spelletjes tijdens de lessen om het leren leuk te maken. Op de allereerste school waar ik lesgaf heb ik een cursus...

Snel en gedegen aan de slag met bewegend leren

Bewegend leren is de laatste jaren een steeds groter begrip geworden binnen onderwijsland! Bewegend leren, je hoort het regelmatig om je heen. Er zijn diverse producten te vinden. Van experimenteren tot het maken van een compleet nieuw product! In de blog lees je meer...

Basisschool startgesprekken voor relatieopbouw en betrokkenheid

Het is belangrijk om het nieuwe schooljaar straks goed met ouders te starten. Inmiddels zijn veel scholen een zogenaamd startgesprek met ouders gewend. Soms met de leerling erbij, vaak nog zonder. Maar hoe voer je nu een startgesprek? En wanneer is die effectief? Na...

Pedagogisch leiderschap: essentiële strategieën voor een fijne klas

‘Het geheim’ van een fijne klas Wanneer ik terugblik op mijn carrière als leerkracht tot nu toe, dan is HET GEHEIM van een fijne klas volgens mij dat je jezelf, je leerlingen en de lesstof goed kent. Verder is de regel ‘Zeg wat je doet en doe wat je zegt’ ook een...

7 redenen waarom handvaardigheid op school belangrijk is!

De onmisbare rol van handvaardigheid in de ontwikkeling van kinderen Handvaardigheid, of de vaardigheid om met je handen te werken, speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Het is meer dan alleen knutselen of creatief bezig zijn; het is een essentiële...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Les ideeën voor het basisonderwijs

Les ideeën voor het afsluiten van het schooljaar en om mee te starten

Het einde schooljaar is in zicht en dat betekent afronden met je groep en team. In dit blog geef ik een aantal leuke les ideeën in het basisonderwijs mee die in je voorbereiding voor het nieuwe schooljaar mee kunt nemen om kennis te maken met de leerlingen en hier een activiteit aan te koppelen.

 

Het wisselmoment

Het eerste moment om kennis te maken met je nieuwe groep begint bij het wisselmoment. Vaak wordt er een nieuwe verjaardagskalender gemaakt of al kennisgemaakt met kleine opdrachtjes uit de lessen die in het nieuwe schooljaar aan bod zullen komen. Het komt veel voor dat de groep leerlingen elkaar al kent en eigenlijk alleen kennis moet maken met de nieuwe juf of meester. Tijdens het wisselmoment is leuk om op een speelse manier de kennis van de leerlingen te checken en ze alvast te leren kennen. Een leuk les idee hiervoor is: het letterspel

 

Het letterspel

Dit spel is aan te passen op groepsniveau, maar is het meest geschikt voor de midden-en bovenbouw. Je neemt een letter uit het alfabet en alle woorden die bedacht zullen worden bij de categorieën moeten daarmee beginnen. De groep wordt in twee of drietallen verdeeld en vormen een team. De groep krijgt ongeveer tien minuten de tijd om bij de volgende tien categorieën een woord op te schrijven die alleen maar mag beginnen met de gekozen letter.

De categorieën/het lijstje presenteer je op het bord:
1. Een kledingstuk
2. Fruit of groentesoort
3. Een bloem of bomensoort
4. Jongensnaam
5. Meisjesnaam
6. Gebruiksvoorwerp
7. Een plaats in Nederland
8. Een plaats in Europa/wereld
9. Een Engels woord
10. Een bekend persoon

Per categorie bevraag je de teams wat ze hebben opgeschreven (dit gebeurt klassikaal). Als een antwoord alleen door dit team is opgeschreven dan krijgt deze 10 punten voor het unieke antwoord. Voor elk team dat het genoemde antwoord ook heeft opgeschreven, daalt de waarde met 1 punt. Bijv. 5 teamleden hebben hetzelfde antwoord gegeven, dan is dit dus 5 punten waard. Hoe unieker het antwoord, hoe meer punten het dus waard is. Het team met de meeste punten wint het letterspel. Dit spel is overigens ook goed in te zetten als energizer gedurende het schooljaar.

 

Meegeven voor in de vakantie

De volgende twee les ideeën kun je introduceren tijdens het wisselmoment en is een leuke activiteit die je nieuwe groep meteen aan het werk zet in de zomervakantie e n waar je mee kunt starten in de eerste Gouden Weken. De twee activiteiten vragen wel een korte voorbereiding om mee te kunnen geven bij het wisselmoment en het is extra leuk als je als leerkracht ook meedoet.

 

De ballon

Geef alle leerlingen een niet opgeblazen ballon (met toelichting op een kaartje) mee bij het afsluiten van het wisselmoment. De ballon gaat mee de zomervakantie in en heeft de volgende instructie:
Neem deze ballon mee de zomervakantie in. Maak een foto tijdens je vakantie waarop jij en je ballon te zien zijn en neem deze foto na de vakantie mee.
Kleine sidenote: ook leerlingen die niet specifiek op vakantie/reis gaan, kunnen hun eigen invulling geven aan het maken van de geschikte foto met ballon.
Na de vakantie schrijven alle leerlingen, en jij ook als voorbeeld, een tekst over de foto. Waarom hebben ze voor dit moment gekozen? Wat is er te zien? Waar is de foto genomen en met wie? Alle verhalen en foto’s worden in de klas opgehangen en kan door iedereen worden gelezen. Het kleedt meteen de groep aan e n je leert de leerlingen meteen kennen.

 

De lolly

Een variant op de ballon is het meegeven van een lolly aan het eind van het wisselmoment en om mee te nemen in de vakantie.
Onder het mom van: Mijn lolligste vakantiemoment gaan de leerlingen met dezelfde bedoeling als bij de ballon aan de slag.
Een foto met daarbij de lolly die een voor hun lollig moment vastlegt in de zomervakantie. Bij de start van het nieuwe schooljaar wordt er op dezelfde wijze een tekst over geschreven en in de klas opgehangen.

Ik wisselende deze twee activiteiten ieder jaar af. En misschien heb je zelf nog een voorwerp of idee om mee te geven en hier een activiteit aan te koppelen als het nieuwe schooljaar start.

 

Start van het nieuwe schooljaar

Naast bovenstaande ideeën waar je het nieuwe schooljaar mee kunt starten en het maken van een nieuwe verjaardagskalender (knipoog) geef ik je nog een aantal ideeën mee om je Gouden Weken mee te starten:

 

Verjaardagskalender

Hier is ie dan toch: de verjaardagskalender. Leerlingen vinden het altijd leuk om deze te maken en dat het zichtbaar in het lokaal hangt. Geef er eens een draai aan om het ontwerp en vormen van de kalender vanuit de leerlingen komt. Zo heb ik eens met een groep die de Zwanen heette een groot zwanenmeer gemaakt waarbij elke leerling zijn of haar eigen zwaan met naam en geboortedatum toevoegde (en ik ook!).

 

Zelfportret

Dit is een tekenactiviteit en goed terug te vinden op Pinterest.
De leerlingen tekenen zichzelf op een groot vel (minimaal A3) waarop ze voor de ene helft uit zichzelf bestaan zoals zij er in de spiegel uitzien. De andere helft wordt getekend met symbolen, uitdrukkingen en kleuren die laat zien waar ze van houden en wie ze zijn. Haar van spaghetti, een oorbel dat lijkt op een hockeystick en een t-shirt met water als opdruk omdat het fanatiek zwemt. De zelfportretten vullen meteen het lokaal als muurversiering en presenteert de groep in wie ze individueel allemaal zijn.

 

Een collage

Dit is een opdracht die ook voorbereiding treft als leerkracht want je zult tijdschriften en reclamebladen moeten verzamelen. Deze is ook goed in te zetten in het voortgezet onderwijs in een mentorgroep om elkaar beter te leren kennen. Alle leerlingen knippen en plakken afbeeldingen uit de tijdschriften en reclamebladen (mogelijk ook thuis zelf te zoeken en mee te nemen) en plakken deze als collage op een vel papier. Het wordt als het ware een visionboard waarop te zien zal zijn waar de leerling voor staat, wat hij of zij leuk vindt, drijft in sport en hobby’s en door middel van afbeeldingen zichzelf presenteert. Ook de uitkomsten hiervan zijn kleurrijk om op te hangen in het lokaal en de praktijk leert dat leerlingen ook naar elkaars creatie kijken en elkaar soms nog beter leren kennen dan ze al deden.

Manon Westerhuis

Meer weten over Manon Westerhuis?

Klik hier en lees het verhaal van Manon Westerhuis.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]

Dit artikel is geschreven door:

Manon (Jansen) Westerhuis
Op: 2 juli 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *