Categorie: lesgeven

Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Basisschool startgesprekken voor relatieopbouw en betrokkenheid

Het is belangrijk om het nieuwe schooljaar straks goed met ouders te starten. Inmiddels zijn veel scholen een zogenaamd startgesprek met ouders gewend. Soms met de leerling erbij, vaak nog zonder. Maar hoe voer je nu een startgesprek? En wanneer is die effectief? Na...

Pedagogisch leiderschap: essentiële strategieën voor een fijne klas

‘Het geheim’ van een fijne klas Wanneer ik terugblik op mijn carrière als leerkracht tot nu toe, dan is HET GEHEIM van een fijne klas volgens mij dat je jezelf, je leerlingen en de lesstof goed kent. Verder is de regel ‘Zeg wat je doet en doe wat je zegt’ ook een...

7 redenen waarom handvaardigheid op school belangrijk is!

De onmisbare rol van handvaardigheid in de ontwikkeling van kinderen Handvaardigheid, of de vaardigheid om met je handen te werken, speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Het is meer dan alleen knutselen of creatief bezig zijn; het is een essentiële...

De kracht van geluk: positieve psychologie in het klaslokaal

Maak van elke dag een Lievelingsdag! Gelukskunde op de basisschool. In deze blog wordt het onderwerp "positieve psychologie" in kaart gebracht. Weer een vak erbij? Je hebt een klas met 30 kinderen. Je rooster zit vol met taal, rekenen, Engels en wereldoriëntatie. En...

Boost je vitaliteit door herstelmomenten

Altijd 'Aan'? Pauzeer om te presteren! Leef je van vakantie naar vakantie en word je steeds in het weekend of in de vakantie ziek omdat je de rest van de tijd over je grenzen gaat? Herkenbaar? Regelmatige herstelmomenten inbouwen kan helpen om je vitaliteit te...

Feedback: de sleutel tot persoonlijke en professionele groei

Feedback in huiselijke kringen De afgelopen tijd heb ik aan enkele collega’s gevraagd mij te voorzien van feedback. Deze terugkoppeling kan een krachtig middel zijn om jezelf en/ of anderen op het juiste spoor van reflectie en ontwikkeling te zetten. Zo geef ik...

Wat is de MatriXmethode?

Opruimen met de Matrixmethode Heb jij je hoofd al opgeruimd?  Dacht of las jij ook ‘kamer’ in plaats van het woord ‘hoofd’? Ja, even je kamer opruimen is een opdracht die we allemaal kennen!  Maar ruim jij ook wel eens je hoofd op? In deze blog lees je hoe jij je met...

Wat is bewegend leren?

De kracht van bewegend leren Wat is bewegend leren en waarvoor is het goed? Het thema Bewegend Leren wordt binnen de schoolgemeenschap steeds populairder en dit is met een goede reden. Want bewegen tijdens het leren, werkt! Bewegend leren doe je door verschillende...

10 handige klassenmanagement tips

‘Klassenmanagement: De sleutel tot een leuke en effectieve klas ervaring’ Oké, lieve (basisschool)docenten, laten we het even hebben over klassenmanagement tips. Je weet wel, dat magische ingrediënt dat ervoor zorgt dat je klaslokaal soepel loopt, je leerlingen...

Feedback geven en ontvangen

De do’s en dont’s over feedback Als onderwijsprofessional is het geven en ontvangen van feedback een terugkerend onderdeel in je werk. We werken met mensen, kinderen en onze eigen ontwikkeling waarin een mening of kritische blik op gedrag en handelen de juiste insteek...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Les ideeën voor het basisonderwijs

Les ideeën voor het afsluiten van het schooljaar en om mee te starten

Het einde schooljaar is in zicht en dat betekent afronden met je groep en team. In dit blog geef ik een aantal leuke les ideeën in het basisonderwijs mee die in je voorbereiding voor het nieuwe schooljaar mee kunt nemen om kennis te maken met de leerlingen en hier een activiteit aan te koppelen.

 

Het wisselmoment

Het eerste moment om kennis te maken met je nieuwe groep begint bij het wisselmoment. Vaak wordt er een nieuwe verjaardagskalender gemaakt of al kennisgemaakt met kleine opdrachtjes uit de lessen die in het nieuwe schooljaar aan bod zullen komen. Het komt veel voor dat de groep leerlingen elkaar al kent en eigenlijk alleen kennis moet maken met de nieuwe juf of meester. Tijdens het wisselmoment is leuk om op een speelse manier de kennis van de leerlingen te checken en ze alvast te leren kennen. Een leuk les idee hiervoor is: het letterspel

 

Het letterspel

Dit spel is aan te passen op groepsniveau, maar is het meest geschikt voor de midden-en bovenbouw. Je neemt een letter uit het alfabet en alle woorden die bedacht zullen worden bij de categorieën moeten daarmee beginnen. De groep wordt in twee of drietallen verdeeld en vormen een team. De groep krijgt ongeveer tien minuten de tijd om bij de volgende tien categorieën een woord op te schrijven die alleen maar mag beginnen met de gekozen letter.

De categorieën/het lijstje presenteer je op het bord:
1. Een kledingstuk
2. Fruit of groentesoort
3. Een bloem of bomensoort
4. Jongensnaam
5. Meisjesnaam
6. Gebruiksvoorwerp
7. Een plaats in Nederland
8. Een plaats in Europa/wereld
9. Een Engels woord
10. Een bekend persoon

Per categorie bevraag je de teams wat ze hebben opgeschreven (dit gebeurt klassikaal). Als een antwoord alleen door dit team is opgeschreven dan krijgt deze 10 punten voor het unieke antwoord. Voor elk team dat het genoemde antwoord ook heeft opgeschreven, daalt de waarde met 1 punt. Bijv. 5 teamleden hebben hetzelfde antwoord gegeven, dan is dit dus 5 punten waard. Hoe unieker het antwoord, hoe meer punten het dus waard is. Het team met de meeste punten wint het letterspel. Dit spel is overigens ook goed in te zetten als energizer gedurende het schooljaar.

 

Meegeven voor in de vakantie

De volgende twee les ideeën kun je introduceren tijdens het wisselmoment en is een leuke activiteit die je nieuwe groep meteen aan het werk zet in de zomervakantie e n waar je mee kunt starten in de eerste Gouden Weken. De twee activiteiten vragen wel een korte voorbereiding om mee te kunnen geven bij het wisselmoment en het is extra leuk als je als leerkracht ook meedoet.

 

De ballon

Geef alle leerlingen een niet opgeblazen ballon (met toelichting op een kaartje) mee bij het afsluiten van het wisselmoment. De ballon gaat mee de zomervakantie in en heeft de volgende instructie:
Neem deze ballon mee de zomervakantie in. Maak een foto tijdens je vakantie waarop jij en je ballon te zien zijn en neem deze foto na de vakantie mee.
Kleine sidenote: ook leerlingen die niet specifiek op vakantie/reis gaan, kunnen hun eigen invulling geven aan het maken van de geschikte foto met ballon.
Na de vakantie schrijven alle leerlingen, en jij ook als voorbeeld, een tekst over de foto. Waarom hebben ze voor dit moment gekozen? Wat is er te zien? Waar is de foto genomen en met wie? Alle verhalen en foto’s worden in de klas opgehangen en kan door iedereen worden gelezen. Het kleedt meteen de groep aan e n je leert de leerlingen meteen kennen.

 

De lolly

Een variant op de ballon is het meegeven van een lolly aan het eind van het wisselmoment en om mee te nemen in de vakantie.
Onder het mom van: Mijn lolligste vakantiemoment gaan de leerlingen met dezelfde bedoeling als bij de ballon aan de slag.
Een foto met daarbij de lolly die een voor hun lollig moment vastlegt in de zomervakantie. Bij de start van het nieuwe schooljaar wordt er op dezelfde wijze een tekst over geschreven en in de klas opgehangen.

Ik wisselende deze twee activiteiten ieder jaar af. En misschien heb je zelf nog een voorwerp of idee om mee te geven en hier een activiteit aan te koppelen als het nieuwe schooljaar start.

 

Start van het nieuwe schooljaar

Naast bovenstaande ideeën waar je het nieuwe schooljaar mee kunt starten en het maken van een nieuwe verjaardagskalender (knipoog) geef ik je nog een aantal ideeën mee om je Gouden Weken mee te starten:

 

Verjaardagskalender

Hier is ie dan toch: de verjaardagskalender. Leerlingen vinden het altijd leuk om deze te maken en dat het zichtbaar in het lokaal hangt. Geef er eens een draai aan om het ontwerp en vormen van de kalender vanuit de leerlingen komt. Zo heb ik eens met een groep die de Zwanen heette een groot zwanenmeer gemaakt waarbij elke leerling zijn of haar eigen zwaan met naam en geboortedatum toevoegde (en ik ook!).

 

Zelfportret

Dit is een tekenactiviteit en goed terug te vinden op Pinterest.
De leerlingen tekenen zichzelf op een groot vel (minimaal A3) waarop ze voor de ene helft uit zichzelf bestaan zoals zij er in de spiegel uitzien. De andere helft wordt getekend met symbolen, uitdrukkingen en kleuren die laat zien waar ze van houden en wie ze zijn. Haar van spaghetti, een oorbel dat lijkt op een hockeystick en een t-shirt met water als opdruk omdat het fanatiek zwemt. De zelfportretten vullen meteen het lokaal als muurversiering en presenteert de groep in wie ze individueel allemaal zijn.

 

Een collage

Dit is een opdracht die ook voorbereiding treft als leerkracht want je zult tijdschriften en reclamebladen moeten verzamelen. Deze is ook goed in te zetten in het voortgezet onderwijs in een mentorgroep om elkaar beter te leren kennen. Alle leerlingen knippen en plakken afbeeldingen uit de tijdschriften en reclamebladen (mogelijk ook thuis zelf te zoeken en mee te nemen) en plakken deze als collage op een vel papier. Het wordt als het ware een visionboard waarop te zien zal zijn waar de leerling voor staat, wat hij of zij leuk vindt, drijft in sport en hobby’s en door middel van afbeeldingen zichzelf presenteert. Ook de uitkomsten hiervan zijn kleurrijk om op te hangen in het lokaal en de praktijk leert dat leerlingen ook naar elkaars creatie kijken en elkaar soms nog beter leren kennen dan ze al deden.

Manon Westerhuis

Meer weten over Manon Westerhuis?

Klik hier en lees het verhaal van Manon Westerhuis.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Dit artikel is geschreven door:

Manon (Jansen) Westerhuis
Op: 2 juli 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *