Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Rust in de klas: zo maak je stilte een vaardigheid
In 5 seconden stil , zonder stemverheffing Zo train je rust als gedragsvaardigheid en verhoog je de leeropbrengst in de klas. 3, 2, 1. Je hand gaat omhoog. Een paar leerlingen doen mee. Anderen praten nog even door. Na vijf seconden is het stil. Je begint met je...
Het belang van psycho-educatie voor hoogbegaafde kinderen
Een (vermoedelijk) hoogbegaafde leerling ..., bijna elke leerkracht heeft er wel één (of meer) in zijn of haar groep. Het op de juiste manier begeleiden van deze leerlingen kan uitdagend zijn. Wat hebben deze leerlingen nodig om tot leren te komen, hun potentieel waar...
Ervaringen met de docentenopleiding
Onderwijs in het onderwijs Mijn eerste blog heeft een kritische toon, maar dit is wat mij nu het meeste opvalt. Iedereen heeft wel een juf of meester die een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten. Misschien omdat ze je leerden rekenen met snoepjes, of omdat ze je...
Kinderboeken komen tot leven
Wat plezier en betrokkenheid met elkaar te maken hebben Welkom bij mijn eerste blog voor Tip Onderwijs. Ik voel me vereerd om een stuk te mogen schrijven over mijn grootste passie in het leven: kinderboeken, op mijn twee kinderen na dan! Ik ontwerp lespakketten rondom...
Begrijpen als basis
Hoe écht luisteren leidt tot betere relaties, inclusie en onderwijs “Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training....
Basisvaardigheden: het belang van bewegen en spelen
Dagelijks zie ik het in mijn praktijk. Kinderen die school niet (meer) leuk vinden. Bij de kleuters was het nog wel leuk, daar mochten we spelen. Tijdens de intake in mijn praktijk geef ik het kind spelenderwijs een opdracht waarbij er een antwoord wordt gegeven op de...
Een spiegeldynamiek in het team
Wat als je team zich gedraagt als de leerlingen? Tijdens een teamvergadering op een basisschool viel het de directeur op: sommige leerkrachten zaten op hun telefoon, anderen kwamen te laat, en de energie in de ruimte voelde onrustig. Teamleden klaagden over...
Zorg en onderwijs samen
Hoezo zorg en onderwijs samen? – Een weg naar meer inclusie en aanpak lerarentekort. De combinatie maakt het onderwijs enorm uitdagend en leuk. Met de huidige norm van inclusief onderwijs, naar mijn inziens ook ontzettend noodzakelijk. Het is enorm fijn dat ik in mijn...
Kennis als brug tussen taal en begrip
Stel je voor: een groep leerlingen zit in de kring, luisterend naar een prentenboek over het heelal. De juf stelt een vraag: “Wat zie je aan de nachtelijke hemel?” Sommige kinderen noemen de maan en de sterren, anderen blijven stil. Maar wanneer de klas eerst een week...
Diversiteit en kansengelijkheid in het onderwijs
Een uitdaging én een kans Het onderwijs is de spiegel van de samenleving. Klassen worden steeds diverser met leerlingen van verschillende culturele achtergronden, niveaus en thuissituaties. Dit brengt prachtige kansen met zich mee, maar ook uitdagingen. Hoe zorgen we...
Uitgelichte artikelen
Van PO naar VO
Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Waarom nascholing meer oplevert dan het kost – juist nu
Inhoudsopgave
Sorry, geen tijd voor groei
Een paar jaar geleden stond ik zelf nog voor groep 5. Toen ik de cursus ‘Gedragsbeïnvloeding in de groep’ tegenkwam, was ik meteen enthousiast. Ik zag het al voor me: concrete tools om mijn groep beter aan te sturen, nieuwe invalshoeken voor lastige situaties en vooral even sparren met collega’s van andere scholen om daarna met een frisse blik terug de klas in te gaan.
Maar toen ik het aan mijn directie voorlegde, kreeg ik een teleurstellend antwoord: “Het is in een drukke periode. We kunnen dan echt niemand missen.” Teleurgesteld droop ik af. Juist in drukke periodes is het extra waardevol om stil te staan bij wat werkt in de klas.
“Ik was er zó aan toe om weer iets nieuws te leren.
Die studiedag gaf me precies het zetje dat ik nodig had.”
– Leerkracht groep 7 –
Mijn ervaring stond niet op zichzelf. Directeuren moeten voortdurend balanceren tussen verschillende belangen: de ontwikkeling van hun team, de praktische haalbaarheid, de financiële ruimte én, niet te vergeten, de continuïteit voor de leerlingen. In deze balanceeract wint soms de dagelijkse realiteit het van de goede intentie.
“Dat kan nu echt niet…” of toch wel?
Maar welke overwegingen liggen er dan precies aan zo’n afwijzing ten grondslag? We zetten de zeven meest genoemde bezwaren op een rij. Én je leest waarom ze niet altijd een reden hoeven te zijn om nascholing af te wijzen.
1. “Er is geen tijd voor nascholing”
Juist in drukke tijden is scholing geen luxe, maar een manier om beter met die druk om te gaan. Een leerkracht die nieuwe inzichten opdoet, werkt vaak efficiënter, zelfverzekerder en met meer rust en werkplezier. Tijd investeren in ontwikkeling, levert dus uiteindelijk tijd én energie op.
2. “Het is te duur”
Nascholing is geen kostenpost, maar een investering. Goed opgeleide leerkrachten zorgen voor beter onderwijs en voorkomen op de lange termijn dure uitval of schoolwisselingen door frustraties. Bovendien zijn er subsidiemogelijkheden via o.a. de (Rotterdamse en Amsterdamse) lerarenbeurs, de subsidie verbetering basisvaardigheden en de zij-instroomsubsidie.
Wist je bovendien dat je als leerkracht recht hebt op een eigen scholingsbudget? Vaak is dat zo’n €500 tot €1.000 per jaar. Dat mag je gebruiken voor nascholing die jij belangrijk vindt. Het hoeft dus niet te gaan om teamtrainingen of schoolbrede trajecten.
“Zet je persoonlijke nascholingsbudget in voor een cursus die écht bij jou past!”
3. “De leerlingen mogen geen les missen”
Een begrijpelijke zorg, maar les krijgen van een leerkracht die vol nieuwe ideeën en energie zit, is uiteindelijk veel waardevoller dan een lesje extra uit het werkboek van een leerkracht die draait op routine. Kinderen leren meer van een geïnspireerde juf of meester, zelfs als die er even niet is.
4. “Het is niet eerlijk ten opzichte van collega’s”
Dat hoeft niet zo te zijn. Door binnen het team afspraken te maken over wie wanneer nascholing volgt, ontstaat juist een cultuur waarin iedereen de kans krijgt om zich te ontwikkelen. En kennis kun je delen met je collega’s: één cursus kan het hele team iets opleveren.
“Soms zit groei net buiten de gebaande paden”
5. “De nascholing sluit niet aan op onze schoolvisie”
Niet alles hoeft naadloos in het schoolplan te passen. Soms ontstaat vernieuwing juist doordat iemand met een frisse blik iets van buiten naar binnen brengt. Als een cursus leerkrachten sterker maakt in hun vak, heeft dat altijd meerwaarde, ook als het nét buiten de lijntjes kleurt.
6. “We doen al intervisie of teamtrainingen”
Zeker waardevol, maar je leert dan vooral van collega’s binnen je eigen school. Een cursus of congres buiten de deur brengt je in contact met leerkrachten van andere scholen, met andere aanpakken en frisse ideeën. Juist die uitwisseling levert vaak verrassend veel op. Je hoort hoe het ook kan, kijkt anders naar je eigen praktijk én neemt die nieuwe inzichten weer mee terug naar je team.
7. “We hebben niemand die je kan vervangen”
Vervanging blijft een uitdaging. Toch zou dat geen reden moeten zijn om ontwikkeling tegen te houden. Door vooruit te plannen, studiedagen slim in te zetten of intern samen te werken, is er vaak meer mogelijk dan je denkt. Bovendien zijn er veel andere creatieve en educatieve manieren om je klas goed op te vangen. Op deze site staan veel voorbeelden.
Wat je wél wint met een cursus of congres
Bezwaren zijn er genoeg, vaak nog begrijpelijk ook. Maar juist daarom is het goed om stil te staan bij wat nascholing je oplevert. Want als je alleen de nadelen ziet, mis je wat het je brengt.
Zo’n dag vol inspiratie zet je weer ‘aan’: je hoort hoe anderen het doen, ontdekt nieuwe werkvormen en gaat naar huis met frisse ideeën én vertrouwen. Dat merk je meteen in je klas. In hoe je lesgeeft. Reageert en naar je leerlingen kijkt.
Ook je school vaart er wel bij. Door jouw ontwikkeling groeit het hele team. Je brengt energie en inzichten mee die aanstekelijk werken. Zo bouw je samen aan een cultuur waarin leren vanzelfsprekend is, ook voor leerkrachten.
En eerlijk is eerlijk: je komt zelden terug met alleen een notitieboek. Je komt terug met plannen. Ideeën die je wilt proberen, bespreken, doorgeven. Dáár zit de kracht van goed onderwijs: blijven groeien, samen vooruit.
“Tijd voor jouw volgende stap”
Misschien denk je na dit artikel: Leuk idee, maar in de praktijk is het lastig te regelen. En dat klopt. Soms is het even zoeken naar ruimte of toestemming. Juist daarom is het slim om nu al te bedenken waarin jij je wilt ontwikkelen. Iets dat blijft schuren, waar je energie van krijgt, of waarin je sterker wilt staan. Op de website van Medilex Onderwijs en bij andere aanbieders vind je volop inspiratie: van korte cursussen tot eendaagse congressen en verdiepende trajecten. Kom je er niet uit? Dan denk ik als opleidingsadviseur graag met je mee. Zo kun je met een duidelijk plan én onderbouwing het gesprek aangaan met je directie. Want wie investeert in zijn eigen groei, versterkt niet alleen zichzelf, maar ook het onderwijs dat je samen vormgeeft.
Een paar uur leren is levenslang profiteren!
Laten we het gesprek starten
Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!
Meer weten over Nicoline Schults?
Dit artikel is geschreven door:
Artikel delen
Artikel delen
Plaats een reactie
Meer over Tip onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl
0 reacties