Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Kinderen met autismespectrumstoornissen begeleiden in je klas
Iedereen krijgt er vroeg of laat wel een keer mee te maken in het onderwijs: een leerling met (kenmerken van) Autismespectrumstoornis (ASS). Sinds de Wet Passend Onderwijs zien we ook steeds vaker dat deze leerlingen in het reguliere onderwijs blijven. Sommigen redden...
Pubers: Tussen kind en volwassene
Als ik aan pubers denk, denk ik niet meteen aan de stereotype opstandige tiener met een hoodie over z'n hoofd en oortjes in. Nee, ik denk aan die enorme mengelmoes van emoties, veranderingen en – eerlijk is eerlijk – ook een hoop humor. Pubers zijn in veel opzichten...
Thuiszitters: de lange weg terug naar onderwijs
Thuiszitters Tip Onderwijs nodigde mij uit om over dit onderwerp te schrijven. Het woord Thuiszitters kwam ik dertien jaar geleden voor de eerste keer tegen. Inmiddels is dit woord, een begrip geworden voor ouders en leerkrachten, I-Ber en directie, zorgverleners,...
Peuterpuberteit
Ik heb 8 schooljaren met pubers gewerkt, stamgroep 6-7-8, lange lijven, intelligente en mistige hersens. Een uitdaging om met ze te leren, maar vooral ook te lachen en het (school)leven te ondervinden. Met al deze ervaring, sta ik op dit moment voor de uitdaging om...
Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach
Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...
Hoe leren kleuters?
In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...
De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen
Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...
Hoogsensitiviteit in de klas
Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...
Leesplezier in de klas
Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...
5 redenen om vaker te schrijven met kinderen
Is schrijven nog wel van deze tijd? Het lesprogramma zit zo vol. Waarom zou ik dan met kinderen gaan schrijven? In deze blog vertel ik je vijf redenen om vaker met kinderen te schrijven. Concentratie bij kinderen neemt af Dit blijkt uit een onderzoek van The...
Uitgelichte artikelen
Van PO naar VO
Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Faalangst: het is meer dan plankenkoorts en denken dat iedereen naakt is
Inhoudsopgave
Lang geleden dacht ik dat faalangst iets was wat je vooral op het podium had, vlak voordat het gordijn opengaat. Je kent het wel: knikkende knieën, droge mond, en dat oude advies van “doe alsof iedereen in de zaal naakt is” (wat, eerlijk gezegd, in sommige gevallen alleen maar meer stress veroorzaakt).
Maar in de loop der onderwijsjaren ontdekte ik dat faalangst een kameleon is. Het heeft vele kleuren, verschijningsvormen en soms ook scherpe randjes. En het is zelden op te lossen met één vrolijke metafoor.
De bonusdochter die blokkeert
Neem mijn fantastische, slimme en geweldige bonusdochter (stom woord, maar ik heb nog geen beter alternatief gevonden zonder dat het klinkt alsof ik haar bij een spaaractie van de supermarkt heb gekregen) kan volledig blokkeren als faalangst toeslaat. Zodra de stof te lastig wordt, zie ik het gebeuren: schouders strak, ogen vol tranen. Niet omdat ze niet wíl leren, maar omdat ze van binnen gelooft dat ze het niet kán.
“Ze zegt dat ze het niet kan. Ik zeg dat ze het wél kan. Alleen geloven we elkaar niet”
Stoere pubers op het vmbo
Dan zijn er de meiden en jongens op het vmbo die roepen: “Daar heb ik geen zin in!” wanneer ik een verlengde instructie aanbied. Stoer de klas uitlopen is dan makkelijker dan blijven zitten en mogelijk falen. Het lijkt brutaal, maar daaronder zit vaak precies datzelfde gevoel: “Straks lukt het niet, en dan ziet iedereen dat.”
Mijn jongens in het speciaal onderwijs
“Hoe vaak moet je horen dat je niet goed genoeg bent, voordat je het zelf gaat geloven?”
En dan de jongens en meisjes op het speciaal onderwijs. De jongens uit mijn klas die al meerdere keren te horen hebben gekregen dat ze het “niet kunnen”. Jongens die instromen met een rugzak vol ervaringen die je als kind eigenlijk helemaal niet zou moeten hebben. Hoe vaak hebben ze zich al niet ‘niet goed genoeg’ gevoeld? Hoe vaak hebben volwassenen hen, misschien zonder het te willen, dat gevoel gegeven?
Copingstrategieën in de klas
In mijn klas heeft bijna iedereen een eigen manier om met die druk om te gaan:
De “ik snap het toch niet”-starter, die al bij het openslaan van zijn boek de handdoek in de ring gooit.
De “hoeveel keer werken we nog vandaag?”-vrager, die ondanks het dagschema op het bord, tien keer komt checken of het einde van de werkdag al in zicht is. De opluchting als ik zeg “we zijn klaar” is bijna tastbaar.
De “ik wil alleen werken als jij naast me zit”-type, die het liefst op schoot kruipt om veilig te kunnen leren.
De dromer die in zijn eigen wereld verdwijnt zodra de spanning oploopt, en daar een tijdje onbereikbaar blijft.
De “ik ken alles al”-verklaarder – kondigt bij de start van de les doodleuk aan dat hij alles al weet, dus echt niks meer hoeft te maken.
De “heb ik het goed gedaan, juf?”-checker – vraagt na elke letter, som of opdracht of het goed is. Alsof elk antwoord eerst door een persoonlijke kwaliteitscontrole moet voordat het mag bestaan.
Iedereen laat iets anders zien, maar de kern is hetzelfde: angst om te falen, om niet goed genoeg te zijn.
Waar stopt het geluk en begint de prestatiedruk?
Het raakt me elke dag. Want ik vraag me vaak af: hoe voorkomen we dit? Wie bepaalt wanneer plezier in leren wordt ingeruild voor prestatiedruk? Misschien moeten we in het onderwijs, naast alle lesmethodes, eindtermen en Cito-scores, vaker de vraag stellen: “Voelt dit kind zich nog veilig genoeg om te leren?” Want ja, kennis is belangrijk, maar vertrouwen is de grond waarop die kennis kan groeien.
Faalangst los je niet op met een grapje over naakte mensen in de zaal. Het is geen vlek die je even wegpoetst of een knop die je uitzet. Het is eerder een storm waar je samen doorheen loopt, soms met laarzen tot aan je knieën in de modder, soms in de zon als de lucht net even openbreekt.
Vanuit de ecologische pedagogiek betekent dat: naast het kind gaan staan in plaats van erboven. Niet voor een ander denken, maar echt luisteren. Ruimte maken voor het kind om zijn eigen woorden, eigen oplossingen en eigen tempo te vinden. Niet de route uitstippelen, maar samen de weg verkennen.
Want soms is het niet de angst voor een fout die een kind verlamt, maar het gevoel dat iemand anders al besloten heeft wat ‘goed’ is. En misschien moeten wij als volwassenen ook weer eens ons eigen innerlijke kind meenemen naar school, dat deel van ons dat ook bang was om fouten te maken, dat soms wél durfde omdat er iemand naast ons stond die zei: “Ik blijf bij je, wat er ook gebeurt.”
Faalangst vraagt geen strenge leermeester, maar een veilige gids. En misschien is dat wel onze belangrijkste opdracht in het onderwijs: niet alleen leren voor het leven, maar ook leren dat je waarde niet afhangt van hoe foutloos je dat leven doorloopt.
Laten we het gesprek starten
Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!
Meer weten over Josette Scheeper?
Dit artikel is geschreven door:
Artikel delen
Artikel delen
Plaats een reactie
Meer over Tip onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl
0 reacties