Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Faalangst: het is meer dan plankenkoorts en denken dat iedereen naakt is
Lang geleden dacht ik dat faalangst iets was wat je vooral op het podium had, vlak voordat het gordijn opengaat. Je kent het wel: knikkende knieën, droge mond, en dat oude advies van “doe alsof iedereen in de zaal naakt is” (wat, eerlijk gezegd, in sommige gevallen...
Kinderen met autismespectrumstoornissen begeleiden in je klas
Iedereen krijgt er vroeg of laat wel een keer mee te maken in het onderwijs: een leerling met (kenmerken van) Autismespectrumstoornis (ASS). Sinds de Wet Passend Onderwijs zien we ook steeds vaker dat deze leerlingen in het reguliere onderwijs blijven. Sommigen redden...
Pubers: Tussen kind en volwassene
Als ik aan pubers denk, denk ik niet meteen aan de stereotype opstandige tiener met een hoodie over z'n hoofd en oortjes in. Nee, ik denk aan die enorme mengelmoes van emoties, veranderingen en – eerlijk is eerlijk – ook een hoop humor. Pubers zijn in veel opzichten...
Thuiszitters: de lange weg terug naar onderwijs
Thuiszitters Tip Onderwijs nodigde mij uit om over dit onderwerp te schrijven. Het woord Thuiszitters kwam ik dertien jaar geleden voor de eerste keer tegen. Inmiddels is dit woord, een begrip geworden voor ouders en leerkrachten, I-Ber en directie, zorgverleners,...
Peuterpuberteit
Ik heb 8 schooljaren met pubers gewerkt, stamgroep 6-7-8, lange lijven, intelligente en mistige hersens. Een uitdaging om met ze te leren, maar vooral ook te lachen en het (school)leven te ondervinden. Met al deze ervaring, sta ik op dit moment voor de uitdaging om...
Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach
Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...
Hoe leren kleuters?
In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...
De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen
Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...
Hoogsensitiviteit in de klas
Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...
Leesplezier in de klas
Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...
Uitgelichte artikelen
Van PO naar VO
Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Groepsprocessen in het onderwijs
Inhoudsopgave
Samen leren, samen groeien
In elke klas gebeurt iets bijzonders. Zet een groep kinderen bij elkaar, en er ontstaat automatisch een dynamiek. Soms loopt dat soepel, soms juist helemaal niet. Dat heeft alles te maken met groepsprocessen. Wie dat goed begrijpt, kan als leerkracht veel invloed uitoefenen op hoe leerlingen zich voelen, samenwerken en leren.
Wat zijn groepsprocessen precies?
Een groep is meer dan een verzameling leerlingen in één lokaal. Het is een sociaal systeem waarin kinderen hun plek zoeken. Ze vormen vriendschappen, maken afspraken, botsen, leren grenzen kennen en ontdekken wie ze zijn in verhouding tot anderen.
Die ontwikkeling verloopt in fases. Bekend is het model van Tuckman: forming, storming, norming, performing en adjourning. In gewone taal: eerst leren kinderen elkaar kennen, dan ontstaan er spanningen, daarna komen er regels en rust, en pas dan kan de groep echt goed samenwerken.
Waarom groepsprocessen zo belangrijk zijn
Een veilige groep is de basis voor leren. Als leerlingen zich niet veilig voelen, gaan ze minder snel vragen stellen of fouten maken. Terwijl juist dat nodig is om te groeien.
Een leerkracht speelt daarin een sleutelrol. Hoe je reageert op ruzies, hoe je complimenten geeft, of hoe je leerlingen bij elkaar zet. Het bepaalt allemaal de sfeer. Een klas waarin respect, humor en vertrouwen voelbaar zijn, presteert beter.
Ik herinner me een groep 7 waarin twee kinderen elkaar steeds uitdaagden. Kleine opmerkingen, rollen met de ogen. Niks groots, maar het beïnvloedde de hele sfeer. Pas toen ik het bespreekbaar maakte en samen met de groep nieuwe afspraken maakte, veranderde het. Binnen een week was de rust terug.
De rol van de leerkracht
Een goede leerkracht kijkt niet alleen naar het individu, maar ook naar de onderlinge relaties. Wie neemt de leiding? Wie volgt? En wie valt buiten de groep?
Door dit te observeren, kun je gerichter handelen. Soms betekent dat even een gesprek met één leerling. Soms juist een groepsopdracht waarin samenwerking centraal staat.
Een tip: laat kinderen regelmatig reflecteren. Vraag wat ze vinden dat goed gaat in de groep, en wat beter kan. Zo geef je ze eigenaarschap en verantwoordelijkheid.
Typische fases in een schooljaar
Elke klas doorloopt min of meer dezelfde fases, zeker aan het begin van het jaar:
1. Kennismaken: iedereen zoekt zijn plek.
2. Spanning: kleine conflicten of testgedrag komen naar boven.
3. Afspraken maken: normen en regels worden duidelijk.
4. Samenwerken: de groep functioneert en leert van elkaar.
5. Afscheid nemen: aan het eind van het jaar sluit je samen af.
Het is waardevol om als leerkracht deze fases te herkennen. Zo kun je beter inspelen op wat de groep nodig heeft.
Praktische tips om groepsprocessen te versterken
– Investeer in de start. Begin het schooljaar met samenwerkingsspellen of gesprekken over groepsregels.
– Blijf observeren. Sfeer verandert snel. Wat vandaag goed gaat, kan volgende maand anders zijn.
– Gebruik kringgesprekken. Laat kinderen delen wat ze meemaken. Echte gesprekken versterken de band.
– Wees eerlijk. Kinderen voelen het meteen als je iets verzwijgt of bagatelliseert.
– Vier succesmomenten. Een compliment of klein feestje doet wonderen voor het groepsgevoel.
Groepsprocessen als kans
Groepsprocessen zijn niet iets om bang voor te zijn. Ze zijn onvermijdelijk en juist een kans. In een hechte groep leren kinderen meer dan alleen rekenen of taal. Ze leren samenwerken, omgaan met emoties en verantwoordelijkheid nemen.
Dat maakt het onderwijs zoveel meer dan lesgeven. Het is samen groeien.
Hoe ga jij als leerkracht om met groepsprocessen in de klas? Deel je ervaring in de reacties of lees meer over groepsdynamiek op de kennisbank van Tip Onderwijs.
Laten we het gesprek starten
Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!
Meer weten over Tip onderwijs?
Dit artikel is geschreven door:
Artikel delen
Artikel delen
Plaats een reactie
Meer over Tip onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl
0 reacties