Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Naam auteur: Elles den Held

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

Ouderparticipatie bij het multidisciplinair overleg (MDO)

Waarom? Vraag jij je wel eens af waarom je na een zorggesprek met ouders soms zo’n onvoldaan gevoel hebt? Dat je je afvraagt waarom ouders zo weinig input hadden of dat je het gevoel hebt dat je langs elkaar heen praatte? In het onderwijs zijn we als professionals...

Het bouwen van groepsdynamiek

Bouwen Het is bijna zo ver voor regio Zuid. De bouwvakvakantie begint vandaag. Dat betekent dat de bouw van onze school even stil ligt. Onze school is echter al twee weken dicht. Voor de kinderen althans, want de meeste collega’s werken nog even door. Het lokaal...

Subsidies in het onderwijs: Duur, Werkdrukverhogend en Dubieus

De wereld op z’n kop Ik wil graag met u delen hoe ik aankijk tegen de onderliggende principes van subsidies in het onderwijs. Dit keer niet omdat het door de tijdelijkheid van subsidies niet echt mogelijk is structureel het onderwijs te verbeteren… Ook niet omdat vaak...

21e-eeuwse vaardigheden in het klaslokaal

21e-eeuwse vaardigheden in het basisonderwijs Als basisschooldocenten staan we voor de uitdaging om onze leerlingen voor te bereiden op een wereld die voortdurend verandert. In de 21e eeuw zijn traditionele vaardigheden niet langer voldoende. We moeten onze focus...

Het belang van een professionele leergemeenschap

Het belang van een professionele leergemeenschap voor basisschooldocenten Wat is nou een professionele leergemeenschap? In het dynamische landschap van het basisonderwijs is de rol van docenten van onschatbare waarde. Het bevorderen van een cultuur van voortdurend...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding

Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf meer gericht bekwamen in het ondersteunen van kinderen met uiteenlopende onderwijsbehoeften.
Toch blijft het vaak een wat abstract doel dat ver af lijkt te staan van wat er in de klas gebeurt. Niet is echter minder waar! Wellicht zijn er talloze manieren om hiernaar te kijken. Hieronder beschrijf ik mijn idee om een start te maken… of in ieder geval om er over na te denken.

 

Labels… handig of hokjes?

Veel mensen hebben een hekel aan het labelen van kinderen. Zelf ben ik ook geen fan, maar wellicht kunnen we er op een andere manier naar kijken waardoor de “labels” niet belangrijk meer zijn, maar waarbij de onderwijsbehoeften die hieronder liggen centraal komen te staan.

In onze maatschappij worden veel zaken uitgelegd vanuit modellen. Een model is een schematische weergave van de werkelijkheid waarbij we accepteren, dat er “fouten” zitten. Door de werkelijkheid met een model te vereenvoudigen kan dit wel meer inzicht bieden. Denk hierbij aan een wereldkaart. De kaart is plat terwijl we echt wel weten dat onze aarde rond is. Daarnaast zijn de zijkanten van de kaart vervormd om deze ook in de platte weergave zo duidelijk mogelijk in beeld te krijgen. De kaart is een model van de werkelijkheid… met enige aanpassingen.

Wellicht kunnen we zo ook naar diagnoses kijken. Een diagnose is eigenlijk een centraal woord vanuit een aantal onderwijsbehoeften. De diagnose maakt het makkelijker om over deze onderwijsbehoeften te praten. Gelden deze onderwijsbehoeften voor alle kinderen met deze diagnose? Vast niet! Maar we krijgen in ieder geval wel meer inzicht om beter aan te sluiten bij wat dit kind nodig heeft: zijn/haar onderwijsbehoeften!

 

Welke onderwijsbehoeften zijn er al in de school aanwezig?

Om een start te maken met het versterken van de basisondersteuning lijkt het zinvol om eerst te kijken welke diagnoses en de daaraan gelinkte onderwijsbehoeften er al in de school aanwezig zijn. Binnen mijn eigen school heb ik de vanuit mijn eigen interesse de verschillende diagnoses (letterlijk) in kaart gebracht. Ik heb via websites, boeken, readers en gesprekken de verschillende diagnoses beschreven met kenmerken en de onderwijsbehoeften die daarbij horen. Is het compleet? Vast niet, maar het is een basis met groeimogelijkheden, een begin.

Hieronder een stukje van de kaart “Wat heb ik nodig bij: AD(H)D”

Ik heb vier kolommen gemaakt:
– Kenmerken/belemmerende factoren.
– Onderwijsbehoeften.
– Zorgniveau.
– Keuzemogelijkheden of het zichtbaar is bij een specifieke leerling (lees ook mijn blog over het versterken van de basisondersteuning – deel 2).

Als je weet welke kinderen je binnen de school al kan begeleiden, dan kan je de onderwijsbehoeften binnen de zorgniveaus plaatsen. Als team kan je met elkaar bespreken welke onderwijsbehoeften passen binnen de klas (zorgniveau 1), wanneer de intern begeleider betrokken moet worden (zorgniveau 2 en 3) of wanneer je ook het samenwerkingsverband nodig hebt (zorgniveau 4). Daarnaast kun je ook je grenzen aangeven (zorgniveau 5) waardoor een advies tot uitstroom van deze leerling naar S(B)O wenselijk/noodzakelijk is.

 

Waar zijn er groeimogelijkheden?

Als je dit in kaart hebt gebracht, kun je beslissen waar je binnen jouw school mogelijkheden ziet om groei te maken. De grensgebieden tussen de verschillende zorgniveaus zijn hierin kansrijke onderzoeksmogelijkheden. Zijn er onderwijsbehoeften waar nu de intern begeleider (nog) voor nodig is, maar waar je als school wellicht een groei wil maken van zorgniveau 2 naar zorgniveau 1. Wellicht is hierin scholing van de leerkracht(en) nodig. De keuze van de scholing wordt dan meer concreet, omdat je gericht werkt aan een bepaalde uitbreiding van de basiskennis. Of zie je binnen zorgniveau 4 meer mogelijkheden om een kind binnen het regulier onderwijs te houden en wat heeft de school/hebben de leerkrachten (of intern begeleider) nodig om dit mogelijk te maken?

Mogelijkheden en keuzes worden wellicht meer concreet als je de verschillende onderwijsbehoeften onderverdeeld in de zorgniveaus. Daarnaast ontstaat er een mooie inhoudelijke discussie in de school over waar je met zijn allen (voor) staat.

 

Ondersteuning en inclusie

Als je via de kaarten over de onderwijsbehoeften het gesprek bent aangegaan, zal je merken dat de verschillende diagnoses overlappende onderwijsbehoeften hebben (of dat sommige kinderen wellicht geen diagnose hebben, maar wel enkele onderwijsbehoeften hebben die overeenkomen met onderwijsbehoeften passende bij een diagnose). Er kan dus niet meer gesproken worden over afzonderlijke diagnoses, maar over gemeenschappelijke onderwijsbehoeften. In mijn idee is dit een hele belangrijke verschuiving binnen de ondersteuning, omdat juist het gemeenschappelijke stuk de basis van de inclusie is: zoeken naar mogelijkheden waarin gemeenschappelijke ondersteuning mogelijk is. De nadruk verschuift van de eerder genoemde labels naar de onderwijsbehoeften.

 

Samenvattend

Als je het inhoudelijke gesprek binnen het team aan wilt gaan m.b.t. het versterken van de basisondersteuning, kun je onderzoeken welke diagnoses/onderwijsbehoeften je op dit moment al in de school hebt en kun je de onderwijsbehoeften die hierbij horen in kaart brengen. Hieruit kan een mooi inhoudelijk gesprek ontstaan over waar de school de verschillende onderwijsbehoeften in de zorgniveaus plaatst. Op basis hiervan kunnen vragen als: Waar sta je nu? Waar wil je als school in ontwikkelen? Kunnen ondersteuningsbehoeften “groeien” naar een lager zorgniveau? Waar zie je kansen voor scholing? meehelpen om de basisondersteuning van de school te versterken.
Mocht je interesse hebben in de kaarten die ik heb gemaakt, mail dan naar [email protected].

Elles den Held

 

Meer weten over Elles den Held?

Klik hier en lees het verhaal van Elles den Held.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]

Dit artikel is geschreven door:

Elles den Held
Op: 13 september 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *