Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs
Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...
Onderwijstalent in een succesvolle school
Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...
Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas
Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...
Het versterken van de basisondersteuning
Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...
Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes
Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...
Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie
Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel. Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...
Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen
Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...
Traumasensitief onderwijs en complex gedrag
Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...
Ouderparticipatie bij het multidisciplinair overleg (MDO)
Waarom? Vraag jij je wel eens af waarom je na een zorggesprek met ouders soms zo’n onvoldaan gevoel hebt? Dat je je afvraagt waarom ouders zo weinig input hadden of dat je het gevoel hebt dat je langs elkaar heen praatte? In het onderwijs zijn we als professionals...
Het bouwen van groepsdynamiek
Bouwen Het is bijna zo ver voor regio Zuid. De bouwvakvakantie begint vandaag. Dat betekent dat de bouw van onze school even stil ligt. Onze school is echter al twee weken dicht. Voor de kinderen althans, want de meeste collega’s werken nog even door. Het lokaal...
Uitgelichte artikelen
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs
Inhoudsopgave
Kwantiteit versus kwaliteit?
De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest haar kracht, de temperatuur daalt, en de wintertijd gaat weer in. We maken ons op voor… de herfstvakantie. Een eerste bloeiperiode wordt afgesloten—een tijd die vooral gekenmerkt werd door veel activiteit. Het was een kwantitatieve periode, die nu overgaat in een fase waarin kwaliteit vooropstaat. Een overgang van zomer naar herfst. Van fundament naar bouwen. Van ‘gouden weken’ naar ‘vertrouw weken.’ In deze blog gaan we dieper in op de onderwerpen kwantiteit en kwaliteit in het onderwijs.
Stevige basis
De groep heeft zich, als het goed is, gevormd. De regels en afspraken zijn duidelijk. De groepsnormen zijn vastgelegd. Waarden worden uitgedragen. Dit is een stevig fundament om op voort te bouwen.
En dan? Loslaten? Als we trouw zouden blijven aan de seizoenen, misschien wel. Maar zo werkt het niet in het onderwijs. Ik onderschrijf zeker de slogan: onderwijs is elke dag anders.
Na de herfstvakantie begint de meest uitdagende periode van het jaar. Het is belangrijk om te blijven ‘zien’ wat nodig is, juist nu de dagen donkerder worden en er een heel speciaal iemand in aantocht is. Dit brengt ongetwijfeld uitdagingen met zich mee in het bouwen aan je pedagogisch huis. Daarover later meer, in een volgende blog.
Voor nu is het goed om, voordat de vakantie begint, terug te kijken op het proces dat achter je ligt. Onderzoek eens kwantitatief wat er allemaal is gebeurd: in de groep, met ouders, uitjes, het team, vergaderingen, studiedagen, zij-instromers, enzovoort. Zet voor jezelf op een rij wat er in beweging is gekomen en wat dat heeft betekend voor de kwaliteit van je werk. Hoe heb je jouw fundament gelegd? Wat is er gelukt? Wat had je anders kunnen doen? Waar kun je van leren? Hoe staan je resultaten ervoor?
Hoe ga je verder?
Nu je alles hebt bekeken, is het tijd om vooruit te kijken. Kwantiteit en kwaliteit zijn beide hulpbronnen die je kunt inzetten om verder te bouwen in de komende periode. Het een is niet beter of slechter dan het ander—ze gaan hand in hand.
Wat komt er allemaal binnen?
Misschien herken je dit ook wel in je eigen groep. Stel je voor dat je ’s ochtends bij de deur staat. Anna komt huilend binnen omdat haar konijn is overleden. Tegelijkertijd staan de ouders van Marloes met een traktatie op de stoep. Dan hoor je dat je collega ziek is en jij vier leerlingen uit haar groep erbij krijgt. Net vandaag, wanneer je een gastles
hebt over burgerschap, die samenvalt met je gymles. Ondertussen krijg je mails van ouders die klagen dat de gymles telkens uitvalt, waardoor je ’s ochtends vroeg al met je collega aan het appen was om de gymles te ruilen. Dat valt nu precies tijdens de traktatietijd van Marloes, waardoor ouders niet kunnen meevieren. En dit jaar is juist besloten dat ouders wél welkom zijn bij verjaardagen om de ouderbetrokkenheid te vergroten. De ouders van Marloes zijn dus not amused en willen graag een nieuwe tijd van jou horen die past in hun drukke werkagenda. Ondertussen heeft Floris zijn beker niet goed dichtgedaan, waardoor de hele gang onder de ranja ligt—iets wat eigenlijk niet gedronken wordt op school, maar waar je na het tiende gesprek met ouders geen strijd meer over aangaat. En dan snak je naar koffie… maar helaas, het koffieapparaat moet worden gereinigd, de conciërge is afwezig, en niemand weet waar de reinigingstabletten liggen. Geen koffie dus, maar wel een mevrouw die je nog niet kent, die zich voorstelt als mevrouw Smeets: “Ik kom vandaag Manon observeren. Ik had daar laatst een mail over gestuurd. Waar kan ik gaan zitten?” En zo is het pas 8:30.
Kwantitatief gebeurt er van alles, en binnen die paar minuten zoek je naar manieren om alles te rangschikken in je hoofd, zodat je om 8:45 klaar bent om met de dag te beginnen.
Kwantiteit en kwaliteit
Kwantiteit en kwaliteit gaan over meer dan alleen resultaten. Ook op persoonlijk vlak vormen ze een organische beweging. Een leven vol veelheid en van alles wat lijkt leuk en zinvol, maar door steeds meer voor kwaliteit te kiezen, krijg je uiteindelijk met minder veel meer.
Na het leggen van een stevig fundament, ga je verder bouwen. De muren rijzen op, maar de binnenkant is nog kaal. Jij bepaalt samen met je groep en je team hoe de binnenkant eruit komt te zien. Een mooie uitdaging voor de komende periode.
Maar nu eerst vakantie, om je energie weer op te laden.
Meer weten over Syl Polder?
Meer over Tip Onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]
0 reacties