Gerelateerde artikelen

Praktijkonderwijs: wat is dat?

Praktijkonderwijs, het beste wat mij is overkomen! Als ik aan mensen die me dierbaar zijn, vertel over het onderwijs waar ik in werk, kijken ze je soms wel een beetje verbaasd aan. Een veel gehoorde reactie is ook: ‘Dat jij dat kan!? Echt respect hoor, werken met dat...

Het bouwen van groepsdynamiek

Bouwen Het is bijna zo ver voor regio Zuid. De bouwvakvakantie begint vandaag. Dat betekent dat de bouw van onze school even stil ligt. Onze school is echter al twee weken dicht. Voor de kinderen althans, want de meeste collega’s werken nog even door. Het lokaal...

Differentiatie in de klas

Voor ieder kind het best passende onderwijs: Hoe dan? Als leerkracht in het basisonderwijs sta je dagelijks voor de uitdaging om met de diverse niveaus in je klas om te gaan. Elk kind heeft nu eenmaal eigen behoeften en unieke capaciteiten. In deze blog deel ik mijn...

Verhoog betrokkenheid met coöperatieve werkvormen

Coöperatieve werkvormen De afgelopen jaren heb ik op veel verschillende scholen gewerkt en over een ding zijn de kinderen het eens: ze doen het liefst spelletjes tijdens de lessen om het leren leuk te maken. Op de allereerste school waar ik lesgaf heb ik een cursus...

Zij-instromers in het onderwijs

Mini-maatschappij De basisschool. Een bruisende mini-maatschappij waar de ontdekkingstocht van ieder kind begint. Als leraar krijg je te maken met kinderen van verschillende achtergronden, die jij mag voorbereiden op de wereld van morgen. Je leert ze niet alleen...

Hoe oogmotoriek lezen beïnvloedt

Waarom extra oefenen met lezen niet altijd werkt! Kinderen die tijdens het lezen veelvuldig in de ogen wrijven, scheef op hun stoel zitten, één oog afdekken tijdens het lezen, rode en of tranende ogen hebben, hebben één ding gemeen met elkaar; het lezen kost hun veel...

Snel en gedegen aan de slag met bewegend leren

Bewegend leren is de laatste jaren een steeds groter begrip geworden binnen onderwijsland! Bewegend leren, je hoort het regelmatig om je heen. Er zijn diverse producten te vinden. Van experimenteren tot het maken van een compleet nieuw product! In de blog lees je meer...

Het belang van buitenonderwijs voor de ontwikkeling van kinderen

Digitalisering versus buitenspelen Hoe zag jouw weekend eruit? Ik heb gegamed…en dan volgt er vaak een verhaal waarbij allerlei hoofdfiguren en acties uit de game de revue passeren. Herkenbaar voor jou als leerkracht? Feit is dat de schermtijd de afgelopen jaren onder...

Wat doet een Mediacoach?

Een inleiding tot mediacoaches en leesconsulenten in de bibliotheekwereld Laat ik maar eens bij het begin, beginnen en kort toelichten wat een Mediacoach nu eigenlijk is. Wanneer je werkt met het project ‘Bibliotheek op school’ dan horen daar ook uren bij met...

5 les ideeën om de tweede wereldoorlog te behandelen

De Tweede Wereldoorlog is een belangrijke periode in onze geschiedenis. In deze blog wil ik inzoomen op 5 alternatieve les ideeën om deze periode te bespreken. En vooral in relatie met het leven van kinderen in de huidige tijd.   Supermarkten Bestond de Albert...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Observeren | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Observeren

Observeren in het onderwijs

Observeren is een belangrijke vaardigheid in het onderwijs. Het is het bewust waarnemen van een persoon en het beschrijven van wat je ziet. Dit kan handelingen van kinderen zijn, maar ook de houding, het gedrag, interacties tussen kinderen of gebeurtenissen.
Er zijn verschillende soorten observeren, zoals systematisch of gestructureerd observeren en niet-systematisch of ongestructureerd observeren. Bij systematisch observeren heeft de observator een vooraf vastgesteld doel voor ogen, zoals het begrijpen van een bepaald gedrag. Bij niet-systematisch observeren nemen we voortdurend waar, zonder een vooraf vastgesteld doel.
Ook is er onderscheid tussen participerend en niet-participerend observeren. De meeste observaties zijn participerend, waarbij de observator deelneemt aan de situatie. Bij niet-participerend observeren is hij toeschouwer en bevindt hij zich niet in de situatie.

Methodieken van observeren

Er zijn verschillende methodieken om kinderen te observeren, zoals een logboek, een observatieschema, een tel- of duurmethode, een codeersysteem of een beoordelingsschaal. Welke methode je gebruikt, is afhankelijk van de vraagstelling.
Een gerichte observatie vraagt een goede voorbereiding. De volgende punten moeten allemaal meegenomen worden in de voorbereiding: Met welk doel of waarom wordt geobserveerd? Op welk soort gedrag wordt gelet? Met welke methode kunnen de nodige gegevens verzameld worden? In welke situatie(s) wordt geobserveerd? Wie is de meest geschikte persoon om te observeren? Of wordt er een camera gebruikt?

Interpreteren van de resultaten

Na de observatie is het zaak om de resultaten zo objectief mogelijk te interpreteren. Hierbij zijn belangrijke aandachtspunten: Conclusies moeten aantoonbaar zijn. Beschrijf concreet gedrag. Vermijd woorden als vaak, erg en soms. Geef niet te snel een verklaring; zoek alternatieve verklaringen. Geef duidelijk aan wanneer het gaat om een eigen idee, mening of indruk. Ga na of eigen ervaringen van invloed kunnen zijn op de waarneming. Meet het gedrag en vermeld aantallen.
Observeren is een belangrijke vaardigheid in het onderwijs. Door observeren kunnen we kinderen beter begrijpen en hun leerproces ondersteunen. Het is belangrijk om observeren te leren en te oefenen om een goede observator te worden.
Reflecteren

Reflecteren is een cruciale vaardigheid in het onderwijs, omdat het leerlingen helpt om hun eigen leerproces te evalueren

Evalueren is een cruciale stap in het leerproces. Het helpt leerkrachten en leerlingen om hun doelstellingen te bereiken en hun prestaties te verbeteren. Een goede evaluatie geeft inzicht in de sterke en zwakke punten van leerlingen en helpt bij het nemen van vervolgstappen.

en te verbeteren. Het is een manier om terug te kijken op ervaringen en handelen, om nieuwe inzichten te verwerven en betere keuzes te maken. Reflectie is de motor van ontwikkeling, omdat het leerlingen helpt om hun sterke en zwakke punten te identificeren en hun leerstrategieën aan te passen.

op de observatie is ook belangrijk. Hierbij kan men gebruik maken van reflectiemethoden zoals het reflectiemodel van Gibbs. Dit model bestaat uit beschrijven, analyseren, evalueren, concluseren en actieplannen.

Signaleren

Signaleren is het proces waarbij een leerkracht een indicatie krijgt dat er iets aan de hand is met een leerling.

is ook een belangrijke stap in het observeren. Hierbij wordt een signaal gegeven aan de leerkracht of het kind dat er iets mis is. Dit signaal kan een waarschuwing zijn of een aanmoediging om het gedrag te veranderen.

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties