Gerelateerde artikelen

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Het vergroten van eigenaarschap

Het nemen van eigenaarschap is een term dat steeds meer naar voren komt in het onderwijs. Ook in andere branches is het een veel gehoorde term zodat werknemers weer de regie over hun eigen werkzaamheden en handelen (terug)pakken. In dit blog lees je waar de term...

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Observeren | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Observeren

Observeren in het onderwijs

Observeren is een belangrijke vaardigheid in het onderwijs. Het is het bewust waarnemen van een persoon en het beschrijven van wat je ziet. Dit kan handelingen van kinderen zijn, maar ook de houding, het gedrag, interacties tussen kinderen of gebeurtenissen.
Er zijn verschillende soorten observeren, zoals systematisch of gestructureerd observeren en niet-systematisch of ongestructureerd observeren. Bij systematisch observeren heeft de observator een vooraf vastgesteld doel voor ogen, zoals het begrijpen van een bepaald gedrag. Bij niet-systematisch observeren nemen we voortdurend waar, zonder een vooraf vastgesteld doel.
Ook is er onderscheid tussen participerend en niet-participerend observeren. De meeste observaties zijn participerend, waarbij de observator deelneemt aan de situatie. Bij niet-participerend observeren is hij toeschouwer en bevindt hij zich niet in de situatie.

Methodieken van observeren

Er zijn verschillende methodieken om kinderen te observeren, zoals een logboek, een observatieschema, een tel- of duurmethode, een codeersysteem of een beoordelingsschaal. Welke methode je gebruikt, is afhankelijk van de vraagstelling.
Een gerichte observatie vraagt een goede voorbereiding. De volgende punten moeten allemaal meegenomen worden in de voorbereiding: Met welk doel of waarom wordt geobserveerd? Op welk soort gedrag wordt gelet? Met welke methode kunnen de nodige gegevens verzameld worden? In welke situatie(s) wordt geobserveerd? Wie is de meest geschikte persoon om te observeren? Of wordt er een camera gebruikt?

Interpreteren van de resultaten

Na de observatie is het zaak om de resultaten zo objectief mogelijk te interpreteren. Hierbij zijn belangrijke aandachtspunten: Conclusies moeten aantoonbaar zijn. Beschrijf concreet gedrag. Vermijd woorden als vaak, erg en soms. Geef niet te snel een verklaring; zoek alternatieve verklaringen. Geef duidelijk aan wanneer het gaat om een eigen idee, mening of indruk. Ga na of eigen ervaringen van invloed kunnen zijn op de waarneming. Meet het gedrag en vermeld aantallen.
Observeren is een belangrijke vaardigheid in het onderwijs. Door observeren kunnen we kinderen beter begrijpen en hun leerproces ondersteunen. Het is belangrijk om observeren te leren en te oefenen om een goede observator te worden.
Reflecteren

Reflecteren is een cruciale vaardigheid in het onderwijs, omdat het leerlingen helpt om hun eigen leerproces te evalueren

Evalueren is een cruciale stap in het leerproces. Het helpt leerkrachten en leerlingen om hun doelstellingen te bereiken en hun prestaties te verbeteren. Een goede evaluatie geeft inzicht in de sterke en zwakke punten van leerlingen en helpt bij het nemen van vervolgstappen.

en te verbeteren. Het is een manier om terug te kijken op ervaringen en handelen, om nieuwe inzichten te verwerven en betere keuzes te maken. Reflectie is de motor van ontwikkeling, omdat het leerlingen helpt om hun sterke en zwakke punten te identificeren en hun leerstrategieën aan te passen.

op de observatie is ook belangrijk. Hierbij kan men gebruik maken van reflectiemethoden zoals het reflectiemodel van Gibbs. Dit model bestaat uit beschrijven, analyseren, evalueren, concluseren en actieplannen.

Signaleren

Signaleren is het proces waarbij een leerkracht een indicatie krijgt dat er iets aan de hand is met een leerling.

is ook een belangrijke stap in het observeren. Hierbij wordt een signaal gegeven aan de leerkracht of het kind dat er iets mis is. Dit signaal kan een waarschuwing zijn of een aanmoediging om het gedrag te veranderen.

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties