Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
De zilveren weken
Voor de misschien al trouwe lezers van mijn Silly blog is het jullie vast opgevallen: in december heb ik geen blog geschreven. Dat was geen writer’s block, maar een bewuste keuze. December is in onderwijsland namelijk een maand waarin alles samenkomt. Het voelt alsof...
Het vergroten van eigenaarschap
Het nemen van eigenaarschap is een term dat steeds meer naar voren komt in het onderwijs. Ook in andere branches is het een veel gehoorde term zodat werknemers weer de regie over hun eigen werkzaamheden en handelen (terug)pakken. In dit blog lees je waar de term...
Uitgelichte artikelen
Van PO naar VO
Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Hoe ik groepsanalyse leerde inzetten voor veiligheid in de klas
Inhoudsopgave
Sommige leerlingen lijken voortdurend betrokken bij incidenten. In de klas, op het plein, tijdens de gymles—en altijd komt de vraag weer bij dezelfde leerkracht terecht. Collega’s weten je al te vinden na de pauze, want hij of zij was weer betrokken.
Als leerkracht, intern begeleider, hogeschooldocent en inmiddels kwaliteitsmedewerker in het MBO, heb ik deze situaties vanuit verschillende perspectieven gezien. Gedrag dat telkens terugkomt, ondanks alle inspanning. Ondanks nabijheid, duidelijke kaders of extra ondersteuning. Gedrag dat blijft plakken.
En dan komt de twijfel. Bij de leerkracht: “Wat moet ik nog meer doen?” Maar ook bij mijzelf: Waarom zie ik bij mij op kantoor een ander kind dan de collega voor de klas beschrijft?
Die momenten—die lastervaringen—zijn zelden zomaar frustratie. Ze raken aan iets wat schuurt, wat nog niet klopt. En juist dat maakt ze waardevol. Want achter gedrag zit altijd iets. Niet alleen bij de leerling, maar in de groep waarin het gedrag ontstaat.
Van last naar inzicht
Juist die herhaling—dat je elke week opnieuw tegen hetzelfde aanloopt—bracht mij op het punt dat ik verder wilde kijken. Niet naar het kind alleen, maar naar de groep. Wat gebeurt er hier nou eigenlijk? Waarom komt dat gedrag telkens op deze manier naar boven?
Soms zat ik tegenover zo’n leerling. Een kind dat nét weer betrokken was bij een incident. In mijn hoofd noemde ik ze vaak liefdevol ‘gebakjes’. Niet om het kleiner te maken, maar juist om het met warmte te kunnen blijven bekijken.
En dan hoor je weer diezelfde zinnen:
“Ik deed niks.”
“De anderen begonnen.”
“De leerkracht begrijpt mij toch al niet.”
“Ze vindt mij toch al stom.”
En daar zit je dan, met zo’n kind dat jou met ‘u’ aanspreekt, keurig z’n schrift op tafel legt, en ineens een totaal andere kant van zichzelf laat zien dan je uit het verhaal van de leerkracht hoort.
Ik voelde het verschil, maar ik kon het niet altijd benoemen. Laat staan uitleggen. En dus ging ik op zoek.
Groepsanalyse: van gevoel naar structuur
Ik kwam in aanraking met Groepsanalyse. Geen methode die je vertelt wat je moet doen, maar een manier van kijken. De lastervaring blijft belangrijk—want die is vaak de aanleiding. Maar het motief voor een groepsanalyse is groter: je wilt inzicht krijgen in hoe invloed werkt binnen de groep.
Met het interventiemodel kreeg ik voor het eerst écht overzicht. Het liet me zien welke norm er heerst, wie die norm uitdraagt en wie daar last van heeft. Het leerde me dat niet elke leerling die zichtbaar is, ook bepalend is voor het groepsproces. En andersom: sommige leerlingen lijken onopvallend, maar hebben wél grote invloed op de sfeer.
Die inzichten maken het mogelijk om gericht te interveniëren. Niet op basis van emotie, maar op basis van invloed. En dat verandert alles. Je hoeft als leerkracht niet harder te werken, maar anders te kijken.
Even uitzoomen
Wat ik sterk vond aan deze manier van werken: het helpt je om even afstand te nemen. Niet meteen reageren, maar eerst observeren. Kijken, noteren, je oordeel uitstellen. En dan stap voor stap in kaart brengen wat je ziet: wie heeft invloed, wie volgt, wie haakt af?
Een klas is een mini-samenleving met eigen regels, rollen en verwachtingen. Wat daar gebeurt, gaat verder dan het gedrag van één leerling. Vaak is het gedrag juist een reactie op wat er in de groep speelt.
Daarom kun je pas echt iets veranderen als je die dynamiek zichtbaar maakt. Wie bepaalt wat ‘normaal’ is? Welke leerling probeert daartegenin te gaan, en waarom? En welke leerlingen gaan hierin mee, terwijl het ze misschien wel belemmert?
Wat ik nu zie
Wat ik in de klas leerde, neem ik nu mee naar teams. Ook daar spelen groepsprocessen een grote rol. Wie bepaalt wat er wel of niet gezegd wordt? Welke normen zijn zichtbaar, welke onbesproken? Wat gebeurt er als iemand afwijkt van het geheel?
Groepsanalyse heeft mij geholpen om rust te brengen. In gesprekken, in klassen, in teams. Niet door harder te trekken, maar door beter te zien. En dat gun ik iedereen in het onderwijs.
Door Sharon Hiemstra
Laten we het gesprek starten
Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!
Meer weten over Tip onderwijs?
Dit artikel is geschreven door:
Artikel delen
Artikel delen
Plaats een reactie
Meer over Tip onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl

0 reacties