Gerelateerde artikelen
Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas
Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...
sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas
“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...
Het versterken van de basisondersteuning
Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...
Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes
Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...
Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie
Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel. Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...
De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen
Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...
De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek
De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...
Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort
De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...
Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen
Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...
Hoogsensitiviteit in de klas
Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...
Uitgelichte artikelen
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Betekenis: Myers-Briggs Type Indicator (MBTI)
Myers-Briggs type indicator (MBTI) in het onderwijs
In het onderwijs wordt een persoonlijkheidstest gebruikt om inzicht te krijgen in de karaktereigenschappen van een persoon. Dit helpt om lesmethodes beter af te stemmen op specifieke leerlingen of om als leerkracht op een effectievere wijze op het temperament of de motivatie van leerlingen af te kunnen stemmen.
die gebruikt wordt om de persoonlijkheid en het gedrag van individuen te analyseren. In het onderwijs kan het MBTI worden gebruikt om leerlingen beter te begrijpen en hun leerproces te verbeteren.
Introverte mensen ervaren de wereld vanuit hun eigen beleving en zijn zich erg bewust van hun eigen gedachten. Ze laten belevenissen of ervaringen eerst bezinken voordat ze erop reageren. Dit resulteert in een meer reflectieve en analytische aanpak.
, sensing/intuition, thinking/feeling en judging/perceiving. Het MBTI kan helpen bij het identificeren van de sterke en zwakke punten van leerlingen en het bieden van een persoonlijkere benadering van het leerproces.
Hoe werkt het mBTI?
Een Iq-test is een methode om de intelligentie van een persoon te meten. Het IQ, of Intelligentie Quotiënt, is een score die aangeeft hoe goed iemand presteert op verschillende taken en opgaven. Het is echter belangrijk om te onthouden dat intelligentie een complex begrip is en dat er nog altijd geen consensus bestaat over wat precies intelligentie is.
, maar eerder een manier om de persoonlijkheid en het gedrag van individuen te begrijpen.
Het begrijpen van onderwijsconcepten is cruciaal voor het succesvolle ontwikkelen van leerlingen.
persoonlijkheidstest, wat betekent dat het de vijf grote persoonlijkheidsdimensies meet: openheid, gewetensvolheid, extraversie, vriendelijkheid en neuroticisme. Het MBTI is een ontwikkelingsperspectief (OPP) dat helpt bij het begrijpen van de persoonlijkheid en het gedrag van individuen.
0 reacties