Gerelateerde artikelen

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Het vergroten van eigenaarschap

Het nemen van eigenaarschap is een term dat steeds meer naar voren komt in het onderwijs. Ook in andere branches is het een veel gehoorde term zodat werknemers weer de regie over hun eigen werkzaamheden en handelen (terug)pakken. In dit blog lees je waar de term...

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Introvert | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Introvert

Introvert in het onderwijs

Introverte mensen ervaren de wereld vanuit hun eigen beleving en zijn zich erg bewust van hun eigen gedachten. Ze laten belevenissen of ervaringen eerst bezinken voordat ze erop reageren. Dit resulteert in een meer reflectieve en analytische aanpak.
De Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) is een bekende methode om persoonlijkheidstypes te identificeren. Het onderscheid tussen introvert en extravert

Een extravert persoon is gericht op de wereld om hem of haar heen. Het is het tegenovergestelde van introvert. Introvert is namelijk meer verlegen, teruggetrokken. Een extravert iemand krijgt juist energie van interactie met andere mensen en wordt door anderen gezien als open, spontaan en levendig.

is een belangrijke factor bij het bepalen van de leerstijl

Leerstijl speelt een belangrijke rol bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. Het is essentieel om de leerstijl van een leerling te begrijpen om een effectieve leeromgeving te creëren. Leerstijl wordt omschreven als een samenhangend geheel van leerstrategieën, leermodellen en leeroriëntatie, dat kenmerkend is voor een lerende in een bepaalde periode.

en de manier waarop men omgaat met anderen.

Kenmerken van introverte leerlingen

Introverte leerlingen leren vaak het beste door te luisteren en te observeren. Ze vinden het fijn om ruim de tijd te hebben om informatie te verwerken en te reflecteren op hun ervaringen. Dit resulteert in een diepgaande kennis en een beter begrip van de leerstof.
Introverte leerlingen werken vaak liever zelfstandig en zullen niet snel op de voorgrond treden. Dit kan leiden tot een hogere kwaliteit van het werk en een betere samenwerking binnen groepen.

De rol van de leerkracht

Leerkrachten spelen een cruciale rol bij het herkennen en ondersteunen van introverte leerlingen. Door het creëren van een veilige en stimulerende leeromgeving, kunnen leerkrachten introverte leerlingen helpen om hun volle potentieel te bereiken.
Leerkrachten kunnen dit doen door het aanbieden van verschillende leeractiviteiten, zoals individuele opdrachten en groepswerk. Dit helpt introverte leerlingen om hun sterke punten te ontwikkelen en hun zwakke punten te verbeteren.

Conclusie

Introvert is een belangrijke factor bij het bepalen van de leerstijl en de manier waarop men omgaat met anderen. Door het herkennen en ondersteunen van introverte leerlingen, kunnen we een meer inclusieve en rechtvaardige leeromgeving creëren.
Door het gebruik van diverse strategieën, zoals het aanbieden van verschillende leeractiviteiten en het creëren van een veilige en stimulerende leeromgeving, kunnen we introverte leerlingen helpen om hun volle potentieel te bereiken.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties